Pedagogi no visas Latvijas iezīmē vairākas būtiskas problēmas, kas saistītas ar mācību līdzekļu pieejamību un kvalitāti. Neraugoties uz centieniem nodrošināt pilnvērtīgu izglītības procesu, vairums pedagogu saskaras ar to, ka pieejamie resursi neatbilst ne mūsdienu vajadzībām, ne skolēnu attīstības prasībām, secināts izdevniecības “Skolas Vārds” īstenotajā pedagogu aptaujā.
Vērtējot līdz šim izmantoto mācību līdzekļu piemērotību, pedagogi visbiežāk min darba burtnīcas - 39 % pedagogu tās vērtē kā “pilnīgi nepiemērotas” vai “drīzāk nepiemērotas”. Savukārt mācību grāmatas un metodiskie līdzekļi (piemēram, skolotāja rokasgrāmatas un uzdevumu krājumi) tiek kritizēti mazāk, bet arī šajās kategorijās aptuveni 30 % pedagogu norāda uz trūkumiem piemērotībā.
Vairums izglītības iestāžu un pedagogu šobrīd ir neapskaužamā situācijā - līdz šim pieejamie mācību līdzekļi neatbilst nedz pilnveidotajam mācību saturam, nedz mūsdienu prasībām kopumā, tomēr jaunu mācību līdzekļu iegādei trūkst finansējuma. Aptaujājot arī skolu vadītājus, esam secinājuši, ka ir izglītības iestādes, kurās tiek izmantoti gan desmit gadus veci mācību līdzekļi, gan grāmatas no 1995. gada, kas 2024. gadā nav pieņemami,” skaidro izdevniecības “Skolas Vārds” vadītāja Violeta Brenčeva.
Arī digitālie mācību līdzekļi, kas mūsdienās kļuvuši par būtisku mācību procesa sastāvdaļu, ne vienmēr ir pieejami vai atbilstoši. Pedagogi norāda, ka nereti trūkst piekļuves mūsdienīgiem digitāliem rīkiem, kas būtiski ietekmē skolēnu mācību pieredzi un spēju apgūt prasmes mūsdienīgā vidē.
Aptaujā tika vaicāts, kādus resursus pedagogi uzskata par vissvarīgākajiem mācību procesa dažādošanai. Rezultāti liecina, ka 49 % skolotāju kā prioritāti min mācību grāmatas, kam seko metodiskie materiāli, darba burtnīcas un digitālie rīki. Šie dati uzsver, ka pedagogu prioritātes sakrīt ar identificētajām problēmām - visvairāk nepieciešams papildu atbalsts pamatresursu nodrošināšanā.
Liela daļa Latvijas skolu jau izmanto digitālās mācību platformas. Vispopulārākās ir soma.lv un uzdevumi.lv, kuras izmanto attiecīgi 72 % un 71 % respondentu. Tāpat 42 % izmanto maconis.lv, bet 35 % - skolasvards.lv. Tikai 1 % aptaujāto skolotāju norādīja, ka digitālās platformas vispār netiek izmantotas.
Mācību līdzekļu trūkums ir viena no nopietnākajām problēmām izglītībā, kas ietekmē gan skolēnu sekmes, gan skolotāju iespējas pilnvērtīgi veikt savu darbu. Lai uzlabotu izglītības kvalitāti, ir nepieciešams gan papildu finansējums, gan arī pārskatīt veidus, kā tiek pieņemti lēmumi par mācību līdzekļu iegādi.