Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) studenti ir paši uzkonstruējuši un savām rokām uzbūvējuši auto – studentu formulu, ar kuru no 27. jūlija līdz 3. augustam piedalīsies starptautiskajās sacensībās Ungārijā, bet vēlāk augustā – arī Polijā. Šāds studentu būvēts auto Latvijā ir pirmais, un RTU studentu komanda ir pirmā, kas piedalās Mehānikas inženieru organizācijas rīkotajās sacensībās «Formula Student 2024».
Automobili studenti būvēja aptuveni divus gadus. Lielākā daļa mašīnas detaļu ir pašu projektētas, rasētas un izgatavotas - frēzētas un ar 3D printeri drukātas. Paši izgatavojuši auto piekari un ritošo daļu, dizainējuši un radījuši pedāļus un stūres iekārtu, paši izgatavojuši un formulu aprīkojuši ar elektroniku, paši programmējuši vadības bloku. Vienīgi dzinēju, kas oriģināli ražots motociklam «Honda RR 600», gan pirkuši.
Sacensības «Formula Student 2024» Ungārijā sāksies ar komandu izgatavoto auto tehnisko prezentāciju. Studentiem būs jāstāsta un jāskaidro F1 inženieriem no vadošajām pasaules komandām sava auto būvēšanas principi - kādus tehniskos risinājumus un kāpēc izvēlējušies. Šādi tiek pārbaudīts, vai studenti auto ir būvējuši paši, jo viens no sacensību nosacījumiem - mašīnas tapšanā nedrīkst piedalīties profesionāļi.
Otrajā sacensību dienā gaidāma mašīnas tehniskā pārbaude, testējot, vai ir droši auto darbināt un ar to pārvietoties. Pēc tam sekos trīs dienas, kurās testēs mašīnas braukšanas spēju - auto ieskriešanos un lielākā ātruma attīstīšanu. Studenti lēš, ka mašīna varētu sasniegt 90 km/h, taču Ungārijā nebūšot trases, kur varētu attīstīt tādu ātrumu, tāpēc, visticamāk, nāksies aprobežoties ar 70 km/h. Auto pārbaudē tiks testētas arī bremzes, pilotam būs jāizbrauc astotnieks, lai pārbaudītu konstrukcijas precizitāti, būs trasē jānobrauc 21 kilometrs, tā testējot mašīnas izturību.
«Šīs ir inženierzinātņu studentu sacensības, kurās formulas nesacenšas ātruma posmos, bet gan žūrija pārbauda, cik precīzi mašīnas ir uzbūvētas no inženierzinātņu viedokļa un kādas ir studentu zināšanas,» stāsta studentu komandas izpilddirektors RTU medicīnas inženierijas students Emīls Erciņš.
Komandām būs arī jāprezentē savi biznesa un produkta attīstības plāni, ko varētu piedāvāt autotirgū. «Jābūt uzskaitītām visām izmaksām - kas pašu ražots, kas pirkts gatavs, cik izmaksājis pašu darbs. Tas ir izaicinoši,» stāsta E. Erciņš.
Auto izgatavošanā piedalījušies 28 studenti no dažādām RTU studiju programmām un fakultātēm, bet komandu vada RTU industriālā dizaina studente Elīza Ripa. Komandas kolēģi, no kuriem vairākums ir puiši, Elīzu vienbalsīgi ievēlējuši par kapteini. «Pasaulē šis projekts darbojas jau 70 gadus, Latvija nekad tajā nav piedalījusies, tāpēc mēs izlēmām - mēs varam uzbūvēt auto, varam pasaulē nest RTU un Latvijas vārdu un parādīt, ka arī Latvijas studenti var uzbūvēt formulu,» saka E. Ripa.
Jauniešu vēlme - lai studentu auto būvniecība Latvijā neaprobežojas tikai ar šo mašīnu. Viņi plāno būvēt nākamo auto, kas strādās hibrīdā režīmā - gan kā elektroauto, gan ar iekšdedzes dzinēju.