Šveices autobusus skolēniem sola līdz nākamā gada 10. augustam

Aptaujājot pašvaldības par iespējām nodrošināt skolēniem nepieciešamo transportu līdz skolai, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) konstatējusi, ka novados visā Latvijā nepieciešami 268 dažādu izmēru autobusi.

Sasteigtās izglītības reformas dēļ ievērojami samazinājusies izglītības pieejamība un skolu slēgšana turpināsies arī nākamgad, tāpēc nepieciešamība pēc jauniem autobusiem tikai pieaugs.

Izglītības reforma pasteidzinājusi vairākus gadus ieilgušā Šveices projekta virzību – par Šveices valdības dāvinātiem līdzekļiem tiks iegādāti 110 jauni autobusi Latvijas attālākajiem novadiem. RAPLM plāno līdz novembra beigām izsludināt atklātu iepirkuma konkursu un martā parakstīt līgumu, kurā tiks noteikts, ka autobusi jāpiegādā līdz 2010. gada 10. augustam. Vēl 66 transportlīdzekļus bērnu nogādāšanai skolās nākamgad plānots iegādāties no Pasaules bankas (PB) aizdevuma, kas paredzēts krīzes sociālās drošības tīklam.

Vajag drošus un izturīgus

Šveices puse lēš, ka viena autobusa izmaksas varētu būt vidēji 87 000 latu, kopējais dāvinājuma apjoms ir 9,6 miljoni latu. Pašvaldībām autobusu iegādē būs jāpiedalās ar 10% līdzfinansējumu. Skolas autobusiem būs spilgts krāsojums, uz to sāniem būs marķējums: "Skolēni", kā arī drošības zīmes. RAPLM Valsts reģionālās attīstības aģentūras speciāliste Sandra Cakule norāda, ka iekļauties noteiktajos finanšu limitos varētu būt pagrūti, jo skolas autobusiem ir augstas drošības prasības – bērnu sēdeklīši, rokturi, drošības jostas, turklāt tiem jābūt ļoti izturīgiem sliktās ceļu kvalitātes dēļ. Tehniskās specifikācijas debatē – kādiem jābūt motoriem, jaudai, masai un degvielas patēriņam. Aptaujājot pašvaldības, iepirkums sagrupējies trīs kategorijās: 29 mazas ietilpības autobusi ar 19 sēdvietām, 35 autobusi ar vidēju ietilpību – vismaz 30 sēdvietām – un 46 lielie autobusi ar vairāk nekā 40 vietām. "Mūsu uzdevums ir dabūt šos autobusus par cenu, kas pieejama projektā," saka S. Cakule. Autobusi būs pašvaldību īpašums.

Sešus gadus vedīs tikai skolēnus

Autobusiem būs četru gadu vai 200 000 kilometru nobraukuma garantija, turklāt Šveices valdība līgumā iekļāvusi stingru nosacījumu, ka ar tiem uz skolu vai klases ekskursijās sešus gadus drīkstēs braukt tikai skolēni. Saeimas apakškomisija norāda – samazinot dotāciju sabiedriskajam transportam, iespējams, daudzviet attālākajos reģionos tiks likvidēti vairāki maršruti un skolas autobuss kļūs par vienīgo iespēju nokļūt novada centrā. "Būtu absurdi, ja ceļa malā lietū stāvētu cilvēki un trīs bērni skolas autobusā tiem lepni pabrauktu garām," sprieda viens no komisijas locekļiem. "Protams, varēs aizvest mammu vai skolotāju, bet tas ir kutelīgs jautājums – ja autobuss būs spilgtā, pamanāmā krāsā ar uzrakstu Skolēni, kā veco ļaužu deju kolektīvs ar to varēs braukt uz dziesmu svētkiem?" iebilda S. Cakule.

Šoziem ceļš uz skolu nebūs izbraucams

Šogad Latvijā likvidētas 59 skolas, reorganizētas – 79. Pēc reformas īstenošanas iedzīvotāji visbiežāk sūdzas par to, ka ievērojami samazinājusies izglītības pieejamība. Pašlaik bērnu nogādāšana skolās notiek, galvenokārt izmantojot sabiedriskos maršrutus, pašvaldību autobusus vai vecāku transportu. Skolas autobusam jāpietur ne tālāk kā divus kilometrus no katra bērna mājas, tāpēc bieži tiem nākas līkumot pa ļoti sliktas kvalitātes ceļiem un veikt garus maršrutus. Diemžēl daudzviet bērniem uz skolu ir jāiet kājām.

"Mēs paredzam, ka šī ziema būs samērā kritiska. Lai autobuss varētu kustēties, ir jātīra ceļi, bet tīrīšanai naudas nebūšot. Būs problēmas. Skaidrs, ka pietrūks līdzekļu arī skolu apsildīšanai – mēs prognozējam, ka janvārī būs garākas brīvdienas un būs jāmācās vasarā," Saeimas komisijā otrdien norādīja Latvijas Pašvaldību savienības padomniece izglītības jautājumos Olga Kokāne.

Pagaidām maksās biļešu kompensācijas

Lai kaut nedaudz atvieglotu pašvaldību budžetus, veikti grozījumi Ministru kabineta noteikumos, pieļaujot iespēju, ka pašvaldībām tiek kompensēti papildu izdevumi, kas radušies, pārvadājot bērnus pēc skolu slēgšanas vai reorganizēšanas. Pēc pašreizējiem aprēķiniem, viena bērna pārvadāšanas izmaksas dienā sasniedz 1,20 latu. 90% no šīs summas kompensē valsts, 10% – pašvaldība. Arī šīs kompensācijas tiek maksātas no PB aizdevuma līdzekļiem, un līdz šā gada beigām šim mērķim paredzēti 240 000 latu. No pašvaldību budžetiem būs nepieciešami aptuveni 30 000. Kompensāciju izmaksas plānots nodrošināt līdz 2011. gada 31. decembrim. RAPLM cer, ka līdz tam laikam būs atrisināts jautājums par skolas autobusu iegādi.

Svarīgākais