Valsts pētījumu programmas "Izglītība" projektu konkursā lielāko finansējumu izglītības nozares problēmu pētīšanai saņems Latvijas Universitāte, kurai kopumā paredzēti 1,68 miljoni eiro, informē Latvijas Zinātnes padome (LZP).
LU finansējums piešķirts divu projektu īstenošanai. Par 950 000 eiro tā kopā ar Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju izveidos individualizētu un personalizētu atbalsta sistēmu skolēnu tekstpratības, rēķinpratības un dabaszinātniskās pratības attīstīšanai. Savukārt par 730 000 eiro, sadarbojoties ar Liepājas Universitāti un Ventspils Augstskolu, tiks izstrādāti pierādījumos balstīti risinājumu pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā.
Lielākā interese, saņemot trīs projektu pieteikumus, bijusi, lai pētītu, kas ietekmē jauniešu aktīvu pilsonisko līdzdalību un saiknes ar vietējo kopienu un valsti veidošanos. Programmas īstenošanas un uzraudzības komisija lēma par labu Latvijas Kultūras akadēmijai, piešķirot tai 349 995 eiro.
Divi projektu pieteikumi saņemti, lai izstrādātu akadēmiskā personāla kompetenču modeli atbilstoši četru posmu akadēmiskās karjeras ietvaram, kā arī starptautiskai praksei atbilstošus kompetenču vērtēšanas rīkus modeļa ieviešanai augstskolās un zinātniskajos institūtos. Finansējumu 350 000 eiro apmērā saņems Rīgas Stradiņa universitāte (RSU), kas projektu īstenos kopā ar LU.
Vēl trīs projektu pieteikumus komisija noraidījusi, jo tie nav sasnieguši konkursa nolikumā noteikto kvalitātes slieksni. Tie tika saņemti, lai izveidotu pedagogu, izglītības iestāžu vadības un pašvaldību izglītības speciālistu esošo domāšanas un rīcības modeļu profilus, kā arī izstrādātu tehnoloģiju prototipu individualizēta mācīšanās procesa, mācīšanas un vērtēšanas nodrošināšanai.
Valdība pērn septembrī nolēma ieguldīt 4,5 miljonus eiro pētījumos, lai "sniegtu ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par izglītības sistēmas attīstību un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu".
Atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas redzējumam, programmas īstenošanas laikā līdz 2026.gadam plānots rast praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestāžu, izglītības iestāžu dibinātāju - pašvaldību un valsts līmenī. Par šiem līdzekļiem tikšot sagatavotas konkrētas vadlīnijas, rekomendācijas, scenāriji izmaiņām nozaru rīcībpolitikā un nodrošināta pētniecības rezultātu publiska pieejamība.