LIZDA lūdz paplašināt pedagogu profesijas apguves iespējas

© MN

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) "akūtos pedagogu trūkuma apstākļos" aicinājusi paplašināt pedagogu profesijas apguves iespējas, aģentūra LETA uzzināja arodbiedrībā.

Tā vērš uzmanību, ka, atbilstoši tarifikācijas datiem šī gada 15.oktobrī, pirmsskolas izglītības iestādēs atbalsta personāla likmes ir nepietiekošas, un izglītības iestādēs "katastrofāli trūkst" sociālo pedagogu, pedagoga palīgu, kā arī izglītības psihologu, speciālo pedagogu un logopēdu.

Atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) apkopotajai informācijai, uz 15.oktobri skolās bija 547,112 skolotāja logopēda likmes, kā arī 105,776 speciālā pedagoga, 75,175 izglītības psihologa, 17,507 sociālā pedagoga un 11,353 pedagogu palīga likmes.

LIZDA uzskata, ka nepieciešams aktualizēt un izvērst plašākas iespējas sociālā pedagoga kvalifikācijas apguvei augstskolās, ņemot vērā aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc sociālajiem pedagogiem izglītības iestādēs.

Tā ir IZM pārskatīt informatīvo ziņojumu "Priekšlikumi konceptuāli jaunas kompetencēs balstītas izglītības prasībām atbilstošas skolotāju izglītības nodrošināšanai Latvijā", ko valdība apstiprināja 2018.gada sākumā. LIZDA ieskatā, pašreizējos apstākļos, kad skolās un pirmsskolās trūkst pedagogu, ziņojums ir novecojis un tā prasības nepieciešamas aktualizēt.

Saskaņā ar apstiprinātajiem normatīvajiem aktiem, pedagoģijas izglītība koncentrēta augstskolās, kuru stratēģiskā specializācija ietver pedagoģijas studiju īstenošanu: Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā, Liepājas Universitātē, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, Latvijas Sporta Pedagoģijas akadēmijā. Kopumā normatīvie akti paredz 29 ar pedagoģijas studijām saistītu studiju programmu realizāciju sešās augstskolās.

Taču studiju programmu sadalījums pa izglītības līmeņiem un tematiku ir ierobežots - ne visas augstskolas var realizēt, piemēram, speciālās izglītības, logopēdijas bakalauru, otrā līmeņa profesionālo augstāko izglītību pedagoģijā, maģistratūru pedagoģijā un maģistratūru pedagoģijā, izglītības tehnoloģijās, apgalvo arodbiedrība.

Tā aicinājusi IZM, sadarbībā ar augstskolām, izstrādāt piedāvājumu pedagoģijas augstskolām, atbilstoši augstskolas specifikai, resursiem un kompetencei, un atļaut tām īstenot studiju programmas, kurās sagatavo speciālās izglītības un logopēdijas pedagogus, kā arī otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības pedagogus pēc nepedagoģijas bakalaura, koncentrējoties uz pedagogu un atbalsta personāla profesiju apguvi.