Aptauja: 41% ģimeņu ļautu jauniešiem patstāvīgi lemt par izglītības izvēli pēc 9. klases

© Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) veiktās aptaujas* dati liecina, ka 41% vecāku un vecvecāku neietekmētu jauniešu lēmumus par profesionālās vai vispārējās vidējās izglītības izvēli pēc pamatskolas pabeigšanas. Tajā pašā laikā 37% tomēr mēģinātu ietekmēt bērna izvēli, procentuāli līdzvērtīgās daļās dodot priekšroku profesionālās izglītības iestādei un vispārējās izglītības mācību iestādei.

Atvases izvēli par labu profesionālās izglītības iestādei censtos ietekmēt 18% aptaujāto ģimenes locekļu, savukārt noskaņot savu bērnu iegūt vispārējo vidējo izglītību mēģinātu 19% respondentu. Aptaujā arī atklājās, ka 6% aptaujāto uzskata, ka viņiem nav ietekmes uz jauniešu izglītības lēmumiem, savukārt 16% nezina, kā rīkotos bērna izglītības izvēles brīdī.

“Aptaujas dati liecina par pozitīvu tendenci ģimenēs, ļaujot jauniešiem diezgan patstāvīgi izvēlēties turpmāko izglītības ceļu, vadoties pēc savām spējām un interesēm, savukārt gadījumos, kad vecāki iesaistītos jauniešu izvēlē, vienlīdz labi tiek atbalstītas mācības gan profesionālajā, gan vispārējās vidējās izglītības iestādē. Lai gan lēmums par turpmāko izglītības ceļu ir individuāls, nereti tieši vecāki ir tie, kuri palīdz jaunietim ieraudzīt savus talantus un īpašās dotības, un sniedz padomu karjeras iespēju izzināšanā,” komentē VIAA direktore Dita Traidās.

Arī veiktajā aptaujā atklājās, ka galvenais iemesls, kas motivētu vecākus un vecvecākus virzīt jauniešus mācībām tieši profesionālajā izglītības iestādē, 54% gadījumu būtu bērna talants un interese par konkrēto profesiju, tikmēr 46% gadījumu tā būtu iespēja bērnam iegūt perspektīvu un labi atalgotu arodu, savukārt 34% gadījumu - iespēja iegūt prasmes, kas noderēs visa mūža garumā. Procentuāli līdzvērtīgi - 8% gadījumos respondentus par labu šādam lēmumam motivētu iespēja jaunietim ātrāk uzsākt darba gaitas un iepazīt darba tirgu, kā arī pozitīva sabiedrības attieksme pret profesionālo izglītību. 5% gadījumu aptaujāto neietekmētu nekas no minētā, savukārt 2% gadījumos aptaujātie norādīja citu variantu, piemēram, minot, ka vēlētos, lai jaunietis veic intelektuālu darbu.

Lai veicinātu interesi par profesionālo izglītību un palīdzētu jauniešiem izzināt karjeras izvēles iespējas un profesiju klāstu, VIAA jau sesto reizi organizē nacionālo jauno profesionāļu meistarības konkursu SkillsLatvia 2023. “Tā ir iespēja klātienē iepazīties ar plašo profesiju un mācību programmu piedāvājumu profesionālās izglītības iestādēs, kas var palīdzēt izprast, kura profesija visvairāk atbilst jaunieša interesēm un talantiem. Konkurss SkillsLatvia atklāj, kādas ir nozaru aktualitātes, tendences un līmenis, ko pieprasa darba tirgū, līdz ar to tā ir vērtīga platforma arī vecākiem un pedagogiem, kuri šīs zināšanas var izmantot, lai atbalstītu jauniešus viņu karjeras izvēles ceļā,” papildina D. Traidās.

*Aptauja veikta 2023 .gada martā, sadarbojoties ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”. Tajā piedalījās 1008 respondenti no visas Latvijas, kuriem ir bērni vai mazbērni vecumā līdz 18 gadiem.

Svarīgākais