Vāc parakstus par studiju maksas samazināšanu, ja izglītības process notiek attālināti

© f64.lv, Mārtiņš Zilgalvis

Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par studiju maksas samazināšanu, ja izglītības process notiek attālināti.

Kā iniciatīvas autors norādīts Adrians Petrovs. Viņš skaidro, ka šī iniciatīva ir paredzēta visiem augstākās izglītības studentiem, kuri studē pilna vai nepilna laika maksas studijās, mudinot parakstīt iniciatīvu, ja cilvēki pārcelti uz tālmācību.

"Mēs nedrīkstam kļūt par ķīlniekiem situācijā, kad mūsu studiju kvalitāte pasliktinās apkures un citu izmaksu ietaupījumu dēļ, bet mēs par to maksājam pilnu cenu," uzsver Petrovs.

Tāpēc tiek rosināts aprēķināt un adekvāti samazināt, vēlams par 50%, maksu studentiem, kuri klātienē un neklātienē ir spiesti mācīties attālināti, sniegt kompensācijas tehniskās infrastruktūras nodrošinājumam vai brīvu piekļuvi "Microsoft Office", elektroniskās bibliotēkas "Scopus", "ScienceDirect", "EBSCO" u.c., nepieciešamās programmas dažādām fakultātēm "Adobe", "SPSS", "Visio" u.c.. Tāpat tiek prasīts samazināt vai kompensēt studentiem izmaksas par kopmītnēm.

Idejas autora ieskatā šis ir jāizdara "noteikti un tūlīt", bet tāpat ir nepieciešams mācību programmās iekļaut distances izglītību kā tādu. Ir jāpārskata un attiecīgi jāreglamentē mācību formāts, veicot pārvērtējumu un modernizējot attālināto izglītību Latvijā.

Petrova ieskatā no prasītajām pārmaiņām vispārējais ieguvums būs vairākkārtējs, jo būs atklāti pozitīvie un negatīvie attālinātās izglītības aspekti. Vairāk nekā puse studentu, saskaņā ar pētījumiem, izvēlas attālināto izglītību. Savukārt studenti ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu, ekstraverti, kā arī tie, kuriem sociālā distancēšanās rada distresu, vairāk nosliecas uz klātienes apmācībām. Pieprasījumi ir dažādi, un ir iespējas tos respektēt. Pētījumi arī parāda, ka balstīties uz studentu subjektīvajiem iespaidiem saistībā ar distances apmācībām un to efektivitāti ir nepareizi, un augstskolām ir pamatīgāk jāpārdomā pasniegšanas un studentu novērtēšanas metodes. Attālinātās apmācības izraisa gan psiholoģiskas, gan arī fiziskas problēmas, kā arī dažiem - problēmas ģimenē.

Kā ziņots, vismaz daļa augstskolu ziemā varētu pāriet uz attālinātām studijām, lai taupītu energoresursus.