zstrādājot vadlīnijas izglītības programmām bērnu pirmsskolas apmācībai, akcents tiks likts ne tikai uz bērnu intelektuālu, bet arī fizisku un sociālu sagatavošanu skolai, lielu nozīmi pievēršot arī bērna pašizpausmei, aģentūru LETA informēja Valsts izglītības satura centrā (VISC).
Jau ziņots, ka valdība šonedēļ atbalstīja ne vien bērnu pirmsskolas apmācību atjaunošanu, bet arī nepieciešamo vadlīniju izstrādi šo programmu īstenošanai, kas spēkā stāsies ar valdības noteikumu pieņemšanu. Patlaban pie vadlīniju izstrādes strādā VISC.
Kā aģentūrai LETA pastāstīja Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vecākā referente pirmsskolas un sākumskolas jautājumos Agrita Miesniece, vadlīnijās būs paredzēts, ka intelektuālā ziņā bērns, beidzot pirmsskolu, būs iemācījies saklausīt skaņas gan dabas vidē, gan arī konkrētus burtus vārdos, kas ir pirmais solis ceļā uz lasītprasmes apgūšanu. Svarīgi būs arī bērnam attīstīt stāstīšanas prasmes, kā arī iemācīt skaitīt līdz pieci.
Sākot skolas gaitas, bērnam būs jāmāk skriet, soļot un kustēties, orientēties telpā un noteiktā vidē, kā arī pamatskolas skolotājam būs jānodarbojas ar bērna pirkstu muskulatūras attīstīšanu, sagatavojot rokas rakstīšanai.
Savukārt starp pamata sociālajām prasmēm, kas bērnam būtu jāapgūst, beidzot pirmsskolas izglītības iestādi, būs prasme sadarboties, klausīties, stāstīt, runāt, kā arī veikt elementārus pašapkalpošanās darbus.
Lasītprasmes un rakstīšanas iemaņas turpmāk bērni apgūs 1.klasē, kurā, kā ziņots, no nākamā gada plānots laist skolēnus jau no sešu gadu vecuma. Līdz ar to saturs, kas iepriekš tika mācīts sešgadīgajiem bērniem, viņus gatavojot skolai, tagad lielā mērā tiks iekļauts pirmās klases izglītības saturā. "Protams, arī piecgadīgs bērns var lasīt, bet tas nebūs kā uzstādījums skolotājiem," norāda Miesniece.
Kā skaidro VISC speciālisti, līdz šim normatīvo aktu līmenī nav bijis noteikts konkrēts rezultāts, kas jāpanāk ar bērnu pirmsskolas sagatavošanas palīdzību, un, pedagogiem vadoties pēc metodiskajiem ieteikumiem, rezultāts bijis ļoti dažāds. Tomēr vadlīnijas neietver neko tādu, kas pirmsskolas skolotājiem būtu absolūti jauns.
Tiesa, arī šīs vadlīnijas, ja tās tiks pieņemtas valdībā, būs vairāk rekomendējoša, nevis obligāta rakstura, taču tās, pēc VISC domām, ir pirmais solis šīs izglītības sakārtošanas virzienā.