VISC skaidro, kāpēc tika mainīts centralizēto eksāmenu saturs

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Centralizēto eksāmenu saturs mainīts, lai skolēna zināšanas un prasmes vērtētu taisnīgāk, objektīvāk, kā arī atbilstoši līmenim un laikam, kas veltīts, lai apgūtu konkrēto mācību priekšmetu, skaidro Valsts izglītības satura centrs (VISC).

Lai eksāmeni 9. un 12. klases skolēniem daudz plašāk atspoguļotu standartā iekļauto saturu, eksāmenos palielināts komplekso uzdevumu skaits. Kompleksi ir tādi uzdevumi, kuros skolēni demonstrē savu darbību jaunās, nezināmās situācijās, tādējādi parādot zināšanu un prasmju pārnesi.

Kompleksi uzdevumi bieži saistās ar skolēna pieredzi un autentiskām, reālas dzīves situācijām un kontekstu, tiek iesaistītas daudzveidīgas prasmes, augsts izziņas darbības līmenis, raksturīga starpdisciplinaritāte, daudzveidība risinājumos.

Latviešu valodā jaunums ir eksāmenā iekļautā mutvārdu daļa.

Matemātikā būtiski palielinās nozīme tam, ka skolēns ne tikai demonstrē pareizu atbildi, bet arī izpratni par to, kāpēc viņš ir izvēlējies tieši šādu risinājumu un ar ko tas ir labākais. Tas tagad aizņem lielāku uzdevumu daļu, ar ko skolēns saskaras valsts pārbaudes darbā, un atspoguļojas arī vērtēšanas kritērijos. Lielākais fokuss ir uz darbības jēgu un izpratni. Lai nodrošinātu pietiekamu laiku iedziļināties, domāt un spriest, skolēniem būs iespēja izmantot kalkulatoru eksāmena laikā.

Matemātikā eksāmenā ir ietverta jauna sasniedzamo rezultātu grupa - matemātikas valoda. Apkopojot pierādījumus par skolēna sniegumu no viņa atbildēm vairākos uzdevumos, VISC ieskatā var pārliecināties ne tikai par risinājumu un rezultātu, bet arī to, cik kvalitatīvi skolēns komunicē par matemātiku, cik precīzi spēj kaut ko skaidrot, izmantojot matemātikas valodu.

Mainās kritēriji un pazīmes, pēc kurām vērtēt, vai skolēna demonstrētais sniegums ir kvalitatīvs vai nav. Joprojām paliek arī viennozīmīgi vērtējami piemēri, kur vajag tikai atrisināt kādu vienādojumu, bet daudz vairāk ir tādu uzdevumu, kur sniegumu vērtē dažādās kvalitātes gradācijas, t.i., cik kvalitatīvs ir skolēna sniegums.

Šāda pieeja eksāmenā - skolēnam demonstrēt, ka viņš izprot jēgu, iekļauta visos eksāmenos. Latviešu valodā, beidzot 9. klasi, skolēnam jāprot lietot visas valodas prasmes, pareizi runāt un rakstīt. Beidzot vidusskolu, optimālajā līmenī svarīgas ir tekstveida prasmes - lietot dažādus valodas struktūras elementus, tostarp gramatikas, lai niansēti veidotu savus, auditoriju uzrunājošus, tekstus ar mērķtiecīgu vēstījumu. Tāpat jāprot pamanīt šo elementu nozīmi citu autoru tekstos.

Jaunos valsts pārbaudes darbu paraugus un to programmas veido eksperti, praktiķi, augstskolu mācībspēki sadarbībā ar VISC speciālistiem. Eksāmenu paraugi tiek aprobēti ar skolēniem un skolotājiem, kā arī tos izvērtē ārējie eksperti.

Mācību resursu krātuvē "mape.skola2030.lv" ir publicēti vispārīgā un optimālā līmeņa valsts pārbaudes darbu paraugi un to programmas vidējās izglītības noslēgumā. Ar šiem materiāliem var iepazīties gan skolotāji, gan skolēni un viņu vecāki.

Eksāmena paraugi veidoti kā reāls eksāmena piemērs, tā noslēgumā piedāvāti arī vērtēšanas kritēriji un atbilžu piemēri.

Jauno augstākā līmeņa valsts pārbaudes darbu programmas un paraugi būs pieejami 2022.gada augustā - vienu mācību gadu pirms skolēni pirmo reizi kārtos augstākā līmeņa eksāmenus saskaņā ar jauno standartu.

Iepriekš ziņots, ka noslēdzoties jaunā mācību satura ieviešanai, 2023.gadā 9. un 12.klasēm gaidāmi jaunas formas valsts pārbaudes darbi. Jauno mācību saturu šogad sāks ieviest atlikušajās pamatskolas un vidusskolas klasēs, līdz ar to reformētā satura ieviešana būs pabeigta un mainīsies arī pārbaudes darbi.

Svarīgākais