Skolās tiks mainīti atzīmju likšanas kritēriji

© f64.lv, Lauris Aizupietis

Valsts izglītības satura centrs (VISC) un Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) plāno mainīt atzīmju likšanas kritērijus, lai skolnieku novērtējumu padarītu objektīvāku un salīdzināmu starp dažādām skolām.

Valsts izglītības satura centrs un IZM plāno mainīt atzīmju likšanas kritērijus, lai skolnieku novērtējumu padarītu objektīvāku un salīdzināmu starp dažādām skolām.

Kā informē izglītības ministres Anitas Muižnieces (JKP) padomniece komunikācijas jautājumos Marta Mackeviča, IZM plāno veikt grozījumus Ministru kabineta (MK) noteikumos, mainot pamata un vispārējās izglītības vērtēšanas kritērijus visā valstī. Grozījumus plānots veikt līdz šī gada marta beigām.

Izmaiņas paredzēs, ka katram mācību apguves līmenim 10 baļļu skalā ir noteikti vienoti mācību sasniegumu vērtēšanas kritēriji un iegūstamais procentu apjoms attiecīgā mācību sasniegumu vērtējuma saņemšanai.

Pamatojot izmaiņu nepieciešamību, Muižniece atzīmē, ka nedrīkst būt tā, ka vienā skolā iegūts vērtējums ir labāks vai sliktāks par kādā citā skolā iegūtu tādu pat vērtējumu.

Muižniece uzsvēra, ka, domājot par vienlīdzīgiem sasniegumu vērtēšanas kritērijiem, primāri jāņem vērā pašas vērtēšanas mērķis tā, lai skolēnam būtu ieguvums no attiecībā vērtējuma tālākajā attīstībā. Piemēram, ikvienam vērtējumam jābūt cieši sasaistītam ar mācīšanās mērķiem. Attiecīgi vērtējumam jāatbild uz jautājumu, cik tuvu mērķim attiecīgajā brīdī ir katrs skolēns un kas jādara, lai vēl vairāk tuvotos mērķim. Tāpat vērtējumam jābūt kā aprakstošiem secinājumiem, atspoguļojot nevis, ko skolēns ir apguvis labāk par citiem, bet - ko vispār viņš ir apguvis, salīdzinājumā ar absolūtām zināšanām un mācīšanās mērķiem.

Jau ziņojām, ka pašreizējā skolēnu sasniegumu vērtēšanas pieeja, kas ir atšķirīga katrā izglītības iestādē, neļauj nodrošināt Satversmes 91.pantā ietvertās vienlīdzības prasības. Pagājušā gada 8.jūlijā Satversmes tiesas (ST) priekšsēdētāja Sanita Osipova bija uzsvērusi, ka skolotāju brīvība ir metodēs, ar kādām viņi strādā, bet sasniegumu vērtēšanas kritērijiem jābūt vienlīdzīgiem. Tas nozīmē, ka tiem visā valstī ir jābūt vienādiem, neatkarīgi no tā, vai vērtējums ir saņemts ģimnāzijā vai vidusskolā. Osipovas ieskatā, ir jābūt skaidri noteiktām robežām, kuras visām skolām ir noteiktas vienādas.

Par nepieciešamību ieviest vienādus vispārējās izglītības vērtēšanas kritērijus visā valstī bija vienisprātis arī Muižniece, norādot, ka IZM sāks darbu pie normatīvo aktu grozījumu izstrādes.