LIZDA pieprasa nevirzīt uz priekšu jauno pedagogu atalgojuma modeli

© f64.lv, Dāvis Ūlands

Latvijas Izglītības un zinātnieku darbinieku arodbiedrība (LIZDA) pieprasa nevirzīt uz priekšu pedagogu atalgojuma jauno modeli bez pētījumos balstītiem datiem un saskaņojuma ar sadarbības partneriem, informē LIZDA.

LIZDA ieskatā, Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātais un tālākai izskatīšanai virzītais pedagogu atalgojuma jaunais modelis "Skolēns pašvaldībā" nerisina būtisko jautājumu par pedagogu darba slodzi, lai pedagogs varētu nodrošināt katra skolēna izaugsmi atbilstoši viņa spējām.

LIZDA uzskata, ka tik būtiskas reformas virzīšana iespējama tikai padziļinātos pētījumos balstītos datos, kas līdz šim nav noticis. Lai gan IZM budžetā bija paredzēti 70 000 eiro, lai veiktu pedagogu nodarbinātības analīzi un izstrādātu prototipu izglītībā nodarbināto pieprasījumam un piedāvājumam, minētais pētījums tā arī nav īstenots. Līdz ar to LIZDA pieprasa neturpināt modeļa "Skolēns pašvaldībā" tālāku virzību, kamēr nav noticis kvalitatīvs pētījums, kā arī profesionālas sarunas ar sociālajiem un sadarbības partneriem.

LIZDA vērsa uzmanību, ka IZM piedāvātajā modelī vispār netiek risināts nozarei akūti svarīgais sabalansētas darba slodzes jautājums, lai gan septembra nogalē publiskotajā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) izglītības pārskatā "Education at a Glance 2021" norādīts uz pārslodzes un neadekvāta atalgojuma problēmām Latvijā. LIZDA pauda uzskatu, ka OECD ziņojums sniedz nepārprotamu ainu par to, ka starptautiskā salīdzinājumā Latvijas skolotāju algas nav konkurētspējīgas.

Tāpat LIZDA akcentēja, ka IZM virzītajā algu reformas modelī nav iekļautas ļoti daudzas pedagogu grupas, piemēram, pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi darbam ar no 1,5 līdz 4 gadu vecuma bērniem, speciālās, profesionālās ievirzes un interešu izglītības iestāžu pedagogi, tai skaitā, kultūras nozares izglītības iestāžu pedagogi. Pēc LIZDA paustā, būtiski, ka nav iespējams pārliecināties par jaunā modeļa finansiālajiem ieguvumiem un riskiem.

Ņemot vērā, ka IZM izstrādātais jaunais pedagogu darba samaksas modelis nerisina daudzas, vairāku gadu garumā pastāvošas nozarē strādājošo nodarbinātības aktuālas problēmas, LIZDA neatbalsta izstrādātā algu modeļa tālāko virzību.

LIZDA pieprasa IZM veikt pētījumu par nodarbinātību, vakancēm nozarē, tikties vienlaicīgi ar visiem sociālajiem un sadarbības partneriem, lai meklētu profesionālās diskusijās kompromisus par atzinumos sniegtajiem iebildumiem, priekšlikumiem.

LIZDA ir sagatavojusi atklāto vēstuli par vakancēm, pedagogu pārslodzi, profesionālo izdegšanu, lai pievērstu sabiedrības un politiķu uzmanību samilzušajām problēmām nozarē. Ikviens pedagogs ir aicināts to parakstīt, lai kopīgiem spēkiem panāktu steidzamus risinājumus jaunās algu reformas ietvaros, norādīja LIZDA.

Pēc LIZDA priekšsēdētājas Ingas Vanagas paustā, nevar pieļaut, ka turpinās pedagogu vakanču pieaugums nozarē. Viņa uzsvēra, ka pedagogu profesionālās izdegšanas rādītāji ir ļoti augsti, pastāv nevienlīdzība pedagogu nodarbinātībā.

"LIZDA ir par reformām, bet tādām, kas nodrošina nozarē strādājošo profesionālās ikdienas kvalitāti. Mēs esam par produktīvu, profesionālu sadarbību ar IZM, taču tik būtiskā jautājumā kā atalgojuma reforma mūsu viedokļi nesakrīt. Mēs esam par to, lai būvētu kvalitatīvu izglītības māju kopā! Tādēļ šis ir izšķirīgs laiks, lai nozares ministre parādītu savu kā nozares vadītājas pozīciju "par" vai "pret" sabalansētu darba slodzi, visu pedagogu iekļaušanu jaunajā atalgojuma modelī, konkurētspējīgu atalgojumu," pauda Vanaga.

Svarīgākais