Lai rudenī skolēniem un pedagogiem mācību process notiktu klātienē, pašvaldībām, Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) un Veselības ministrijai (VM) vasaras mājasdarbs ir līdz rudens sākumam izstrādāt skaidru plānu un prasības "drošas skolas" īstenošanai, aģentūrai LETA izklāstīja Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) padomniece izglītības un kultūras jautājumos Ināra Dundure.
Dundure uzsvēra, kā mācībām klātienē nākamajā mācību gadā ir vitāla nozīme. Tāpēc visām minētajām pusēm ir jādefinē nosacījumi, dažādi varianti ar dažādām prasībām, pie kurām skolas varētu droši rīkot izglītību klātienē bez pārtraukumiem.
Kā norādīja Dundure, pēc LPS pandēmijas datu analīzes pašvaldībās atklāts, ka mācības klātienē un mācības neklātienē būtiski neietekmē pašvaldības saslimstības līmeni. Ņemot vērā šo secinājumu, Dundure pauda pārliecību, ka, izveidojot skaidru sistēmu nākamajam mācību gadam, būs iesējams rīkot klātienes mācības. Tāpat viņa atgādināja, ka Covid-19 pandēmijā izglītības nozares saslimstības rādītāji ir jāanalizē atsevišķi. Lemjot par mācību procesu attālinātā režīmā, saslimstība nozarē ir jāanalizē "skrupulozi".
LPS pārstāve secināja, ka šis mācību gads ir pagājis "pandēmijas zīmē" un tas, ka mācības lielākoties notika attālināti, ir atstājis nopietnas sekas. Kā būtiskāko negatīvo iezīmi Dundure norāda izglītības kvalitātes krišanos, kā arī nepietiekamo tehnoloģiju pieejamību mācību procesa nodrošināšanai. Nākotnē visiem bērniem, kam ir nepieciešamas dators attālinātām mācībām, tas būtu jānodrošina.
Attālinātais mācību gads radījis arī emocionālu spriedzi ne tikai skolēniem, bet arī viņu vecākiem un skolotājiem. Vecāki visvairāk izjuta emocionālu spriedi un slodzi, ja bērns apguva zināšanas 1.-6.klašu grupā. Kā skaidroja Dundure, šiem bērniem nav pašvadītas mācīšanās spējas - viņiem ir vajadzīgs pieaugušā atbalsts. Līdz ar to vecāki, kuriem līdztekus bērna atbalstīšanai mācībās bija vēl jāstrādā, bija liels slogs.
Savukārt bērniem izteikti parādījās psihoemocionālās problēmas, jo, pēc LPS pārstāves sacītā, klātienes mācības nodrošina ne tikai kvalitatīvu zināšanu apguvi, bet arī audzināšanu, komunikāciju ar saviem vienaudžiem.
"Tas ir jāņem vērā, gatavojoties nākamajam mācību gadam. Vēl vienu tādu gadu mēs nevaram atļauties. Pretējā gadījumā mēs neatgriezeniski zaudēsim zināšanas un šos robus būs grūti aizpildīt," pauda Dundure.
Papildus Dundure izcēla Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) "pēdējās jūdzes" pieslēgšanu. LPS ir aicinājusi LVRTC, Satiksmes ministriju (SM) un arī IZM iesaistīties šī projekta noslēgšanā, lai arī pierobežas skolēniem un pedagogiem būtu jaudīgs un pieejams internets. Kā atzina LPS pārstāve, līdz šim ir meklēti argumenti, kāpēc projekts netiek novirzīts līdz galam, bet nav meklēti risinājumi, kā to izdarīt.