Ceturtdien Ministru kabinetā atbalstīja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) rosinājumu nenoteikt mācību beigu datumus vispārējās izglītības apguvei, lai turpmāk nepieļautu atšķirīgu izpratni par vērtējuma izlikšanas, iegūšanas un uzlabošanas beigu datumiem mācību priekšmetos.
Kā skaidroja ministrijā, noteikumu projektā par 2021./2022.mācību gada un mācību semestru sākumu, beigu laiku un brīvdienu laikiem paredzēts, ka mācību gadā ir divi semestri, kas ir saskaņoti ar Vispārējās izglītības likuma regulējumu par mācību gada ilgumu un noslēdzas ar izglītības programmas apguvi. Semestra nobeigumā tiek izlikti semestra vērtējumi, bet izglītības programmas apguvi 1.-8.klases un 10.-11.klases izglītojamiem apliecina liecība, kas ietver skolēna snieguma vērtējumu katrā mācību priekšmetā mācību gada noslēgumā. Savukārt 9. un 12.klases izglītojamiem tiek izsniegti valsts atzīti izglītības dokumenti - apliecības un atestāti.
IZM ieskatā, mācību gada ilgums klasēm ir noteikts atšķirīgs, piemēram, 1.klasei mācību gads ilgst 34 nedēļas, savukārt 12.klasei - 38 nedēļas. Ja minētajos mācību gada ilgumos ietvertu arī brīvdienas, tas radītu risku Ministru kabinetam pieņemt atšķirīgus brīvdienu ilgumus, tostarp radot risku nepilnvērtīgai izglītības programmas apguvei.
Pirmās klases izglītojamiem mācību gads saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu ir īsāks, tādējādi noteikumu projektā paredzēts, ka lēmumu par vienu nedēļu ilgām papildu brīvdienām 1.klases izglītojamajiem pieņem izglītības iestāde patstāvīgi, organizējot to otrajā semestrī.
Kā norādīja IZM, noteikumu projektā nav noteikti mācību beigu datumi, kas līdz šim pieļāva atšķirīgu izpratni un regulējuma piemērošanu, piemēram, attiecībā uz vērtējumu izlikšanas, iegūšanas un uzlabošanas beigu datumiem mācību priekšmetos. Vienlaikus izglītojamiem vērtējumi mācību priekšmetos un sākotnēji lēmums par 1.-8.klases, 10. un 11.klases izglītojamo pārcelšanu nākamajā klasē pieņemams pirms otrā semestra beigu un izglītojamo vasaras brīvdienu sākuma datuma.
Tāpat noteikumu projekts neparedz ātrāku mācību gada beigu datumus 9. un 12.klašu izglītojamajiem, kuri atbrīvoti no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.
IZM atzīmēja, ka tādējādi tiek novērsta vēsturiski izveidojusies nepamatota situācija un nodrošināts vienlīdzības princips starp visiem 9. un 12.klašu izglītojamajiem, jo, nosakot ātrāku mācību gada beigu datumu no valsts pārbaudījumiem atbrīvotajiem 9. un 12.klašu izglītojamajiem, netika ievērots Vispārējās izglītības likumā noteiktais mācību gada ilgums, un līdz ar to arī ātrāk tika izsniegti valsts atzīti izglītības dokumenti - apliecības un atestāti.
IZM ieskatā, šāds regulējums kopumā ir labvēlīgs no valsts pārbaudījumiem atbrīvotajiem izglītojamajiem, tostarp 9.klases izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem un viņu vecākiem, jo vēl divas nedēļas minētajiem izglītojamajiem būs iespēja turpināt piedalīties mācību procesā un izmantot izglītības iestādes telpas, iekārtas, kultūras, sporta un medicīnas objektus un inventāru, mācību līdzekļus, kā arī saņemt bibliotekāros, informācijas un karjeras attīstības atbalsta pakalpojumus.
Noteikumu projekts piemērojams no 2021.gada 1.septembra.
Tā kā svešvalodu centralizēto eksāmenu norisei nepieciešamas vairākas dienas un tajos piedalās liels pedagogu skaits, lai netiktu traucēts pārējo izglītojamo mācību process, nākamajā mācību gadā 12.klasēm svešvalodās eksāmenus rīkos pavasara brīvlaikā, ceturtdien lēma Ministru kabinetā.
12.klases izglītojamiem pavasara brīvlaiks ir noteikts pēc svešvalodu eksāmenu norises - no 2022.gada 21.marta līdz 2022.gada 25.martam. Nosakot svešvalodu eksāmenu norisi 2022.gada martā, vienlaikus tiek samazināta 12.klašu izglītojamo slodze valsts pārbaudījumu laikā maija beigās un jūnijā.
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) noteikumu projekts par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2021./2022.mācību gadā izstrādāts, lai, atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartiem, noteiktu valsts pārbaudes darbu norises laiku 2021./2022.mācību gadā. Kopumā valsts pārbaudījumi par vispārējās vidējās izglītības ieguvi ir ne mazāk kā četri - centralizētais eksāmens latviešu valodā, vienā svešvalodā pēc izglītojamā izvēles, matemātikā, kā arī vismaz viens eksāmens pēc izglītojamā izvēles.
Šie noteikumi attiecībā uz vispārējās vidējās izglītības programmas īstenošanu 11.klasē stājas spēkā 1.septembrī, bet attiecībā uz vispārējās vidējās izglītības programmas īstenošanu 12.klasē - 2022.gada 1.septembrī. Līdz minētajiem datumiem vispārējās vidējās izglītības programmas 11. un 12.klasē īsteno saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu, mācību priekšmetu standartiem un izglītības programmu paraugiem, kas bija spēkā līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai.
Vienlaikus projekts paredz, ka 2022.gadā obligātos valsts pārbaudes darbus par vispārējās vidējās izglītības ieguvi varētu kārtot izglītojamie, kuri 2020.gadā ir sākuši apgūt vidējo izglītību, ja latviešu valodas, svešvalodas un matemātikas zināšanas būs optimālajā līmenī būs jau apguvuši 2021./2022.mācību gada noslēgumā. Šie izglītojamie varēs kārtot trīs obligātos eksāmenus optimālajā līmenī (matemātiku arī vispārīgā līmenī) 2021./2022.mācību gadā noteikumu projektā noteiktajos laikos vai arī eksāmenus kārtot 2022./2023.mācību gadā.
Tā kā svešvalodu centralizēto eksāmenu norisei nepieciešamas vairākas dienas un tajos piedalās liels pedagogu skaits, tad to norise ieplānota laikā, kas pārējiem izglītojamiem Ministru kabineta noteikumu projekta "Noteikumi par 2021./2022. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku" noteikts kā pavasara brīvdienas, lai netiktu traucēts pārējo izglītojamo mācību process. 12.klases izglītojamiem pavasara brīvlaiks ir noteikts pēc svešvalodu eksāmenu norises - no 2022.gada 21.marta līdz 2022.gada 25.martam. Nosakot svešvalodu eksāmenu norisi 2022.gada martā, vienlaikus tiek samazināta 12.klašu izglītojamo slodze valsts pārbaudījumu laikā maija beigās un jūnijā.
Angļu valodas eksāmenu kārto liels skaits izglītojamo, līdz ar to tā norisei paredzētas trīs dienas. Franču un vācu valodas eksāmenu izvēlas kārtot neliels izglītojamo skaits, tāpēc šo eksāmenu norisei ir paredzēta viena diena.
3. un 6.klasē ir jākārto diagnosticējošie darbi. Ņemot vērā, ka diagnosticējošo darbu mērķis ir uzlabot izglītojamo sniegumus jau mācību procesa laikā, projekts paredz noteikt 3. un 6.klases diagnosticējošo darbu norisi 2022.gada februārī-martā.
Tā kā obligāto centralizēto eksāmenu darbu sagatavošana vērtēšanai, to vērtēšana un datu apstrāde ilgst līdz trim nedēļām, tad to norise ir plānota eksāmenu sesijas sākumā. Ņemot vērā 2021./2022. mācību gadā paredzēto valsts pārbaudījumu norises plānojumu, sertifikātus par vispārējo vidējo izglītību varēs izsniegt 2022.gada 29.jūnijā.
Izglītojamiem, kuri centralizētos eksāmenus kārtos papildu termiņā, sertifikātus par vispārējo vidējo izglītību varēs izsniegt 2022.gada 5.jūlijā.