Izstrādāta jauna tehnoloģija, kura spēs palīdzēt noskaidrot bērnu emocionālo veselību

© f64.lv, Oksana Džadana

Zinātniskie pētījumi pierāda, ka bērna emocionālās vajadzības ietekmē ne tikai bērna pašsajūtu, bet arī spēju mācīties. Svarīgi šīs vajadzības agrīni pamanīt un risināt, lai novērstu tālāku problēmu rašanos. Šis ir īpaši būtiski šobrīd, jo Covid-19 pandēmija un attālinātās mācības ir radījušas būtisku risku skolēnu emocionālajai veselībai.

Tāpēc fonds PLECS kopā ar sadarbības partneriem radījuši "EMU:Skola" - mūsdienīgu, digitālu atbalsta rīku, kas ļauj skolai sekot līdzi savu skolēnu emocionālajai pašsajūtai un vajadzībām. Šī sistēma sniedz arī skolotājam un skolas atbalsta personālam praktiskus ieteikumus bērna un klases atbalstam.

"Mēs ticam, ka tieši ar digitāliem risinājumiem var sniegt skolām nepieciešamo praktisko atbalstu, lai bērnu un jauniešu emocionālā veselība skolā nepaliek kā "zilonis istabā"," Fonda PLECS vadītājs Jānis Erts.

"Nevalstiskās organizācijas "PLECS" iniciatīva, veidojot digitālo rīku emocionālās uzvedības modeļa iezīmēšanai, ir ļoti svarīgs solis kopīgajā atbalsta sistēmas veidošanā - skolēnam, skolotājam, arī vecākam. Tā ir tehnoloģiski vienkārša, kas ļauj pamanīt katru bērnu agrīnā vecumā un izcelt gan viņa spējas un prasmes, gan pievērst lielāku uzmanību viņa uzvedības, domāšanas atšķirībām. Rīks ļauj veidot savu personalizētu mācību programmu katram Latvijas bērnam, " atzīst Ilga Šuplinska, Izglītības un zinātnes ministre.

Nils Sakss Konstantinovs, pusaudžu psihoterapeits: "Bērna emocionālā veselība lielā mērā nosaka gan to, kā bērns šobrīd mācās un uzvedas, gan viņa nākotnes izredzes pieaugot. Mūsu veiktais pētījums uzrāda, ka jau tagad Covid-19 pandēmijas dēļ vairāk nekā pusei skolas vecuma bērnu radušās dažādas emocionālās grūtības. Tas var atstāt ļoti nopietnas sekas uz šo bērnu sekmēm un tālākajām dzīvēm. Tādēļ īpaši svarīgi, ka mums tagad būs iespēja laicīgi pamanīt bērnu vajadzības un sniegt viņiem nepieciešamo atbalstu."

No šī gada marta līdz mācību gada noslēgumam "EMU:Skola" tiek pilotēta 15 izglītības iestādēs visā Latvijā, iesaistot ap 10 000 skolēnu un 460 pedagogu.

Pētījumu finansē Izglītības un zinātnes ministrija. Vasaras beigās tiks prezentēti pētījuma rezultāti, kas sniegs ieskatu arī bērnu un jauniešu emocionālo grūtību izplatībā Latvijas skolās.

Alūksnes, Cēsu, Daugavpils, Jelgavas, Liepājas, Līvānu, Rēzeknes novada, Rīgas un Smiltenes pilota skolām un šo skolu skolēnu vecākiem būs iespēja noskaidrot vairāk par bērnu emocionālo veselību un vajadzībām, kā arī saņemt praktiskus ieteikumus, kā skolai kopā ar vecākiem labāk atbalstīt bērnu.

Latvijā

Šobrīd diabēta pacienti veselības aprūpē saskaras ar nevienlīdzību - vairums ģimenes ārstu nevar realizēt atbilstošas ārstniecības vadlīnijas dažādu iemeslu dēļ, šādu viedokli veselības aprūpes speciālistu konferences paneļdiskusijā "Kā ārstēsim 2.tipa cukura diabētu 2025.gadā?" laikā pauda Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijas (LLĢĀA) viceprezidents Ainis Dzalbs.

Svarīgākais