Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) profesors Pēteris Apse-Apsītis ir izveidojis speciāli aprīkotus stendus, lai Covid-19 laikā Elektrotehnikas un vides inženierzinātņu fakultātes (EVIF) studenti gūtu praktiskas iemaņas un veiktu laboratorijas darbus digitāli.
Kā aģentūrai LETA pavēstīja universitātē, iespēja praktizēties attālināti ir aktuāla Covid-19 pandēmijas laikā, kad klātienes kontakti epidemioloģiskās drošības dēļ ir ļoti ierobežoti.
Vienlaikus RTU norādīja, ka profesora izstrādātos stendus varētu izmantot arī darbinieku kvalifikācijas celšanai uzņēmumos un intereses veidošanai par inženierzinātnēm skolēnos.
Inženierzinātņu studentiem pilnvērtīgas izglītības iegūšanai ļoti būtisks ir darbs laboratorijās ar speciālām iekārtām, praktiskie darbi, un prakse, uzsvēra augstskolā. EVIF Industriālās elektronikas un elektrotehnoloģiju katedras profesors Apse-Apsītis klāstīja ka, mainoties jauniešu paradumiem, ir jāmainās arī studiju procesam.
"Jaunieši informāciju uztver citādāk nekā viņu priekšteči, viņi visu vēlas ātri, īsi un dinamiski, garās teorētiskās lekcijās ir sarežģīti noturēt viņu uzmanību. Teorētiskās zināšanas viņi nereti nesaista ar reālo dzīvi un, pabeiguši studijas, nezina, kā iegūtās zināšanas izmantot," teicis Apse-Apsītis.
Lai vairotu studentos lielāku izpratni, piedāvātu iespēju jauniegūtās zināšanas uzreiz praktiski lietot, mācīties darot un iesaistoties zināšanu radīšanas procesā, profesora vadībā fakultātē izveidoti vairāki digitālie stendi laboratorijas darbu veikšanai - tie ļauj attālināti veikt mērījumus uz reālām iekārtām un analizēt iegūtos datus.
"Mēs runājam par jaunu inženierizglītības paradigmu un digitalizāciju. Šī ir pilna digitalizācija - ar interneta palīdzību studentiem ir pieejami teorētiskie un lekciju materiāli, kā arī īsi videoklipi. Digitālie laboratorijas stendi ir aprīkoti ar sensoriem, komandu izpildelementiem, tīmekļkamerām, internetu. Studenti var attālināti un sev ērtā laikā īstenot dažādus uzdevumus, būtībā apgūt kursu individuāli," skaidroja profesors.
Atšķirībā no klātienes, kur ierobežota stendu skaita dēļ lielākoties praktiskie darbi jāveic grupās, tad strādājot attālināti, studenti var darbus veikt individuāli, uzlabojot savas prasmes, pauda RTU. Rezultātu salīdzināšana un pārbaude esot automatizēta, kas izslēdz iespēju krāpties, un ietaupa arī mācībspēku laiku.
Universitātē norādīja, ka lielākais izaicinājums ir studiju kursu materiāla sagatavošana, jo klasiskie elektrotehnikas kursi ir jāpapildina ar digitālās elektrotehnikas saturu.
Pēc RTU paustā, digitālo laboratorijas stendu lietojums ir plašs. Tos iespējams izmantot industrijā, lai paaugstinātu nodarbināto kvalifikāciju vai piedāvātu pārkvalificēties, kā arī citās izglītības iestādēs, lai iepazīstinātu skolēnus ar inženierzinātnēm un radītu viņos lielāku interesi.
Vienlaikus universitātē informēja, ka turpinās jaunu stendu izstrāde, un stendu automatizācijā tiek iesaistīti arī studenti, kuri tādējādi iegūst jaunas zināšanas.