Studenti vēlas panākt, lai augstskolās viņiem būtu jāmācās, nevis viņus mācītu, šāda atziņa šodien izskanēja diskusijā "Studenta centrēta izglītība Latvijā - realitāte, vīzija un prognozes", kas notika Rīgas Ekonomikas augstskolā (REA).
Diskusijā piedalījās Augstākās izglītības padomes (AIP) priekšsēdētājs Jānis Vētra, Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) izglītības un nodarbinātības eksperte Anita Līce, Latvijas Studentu apvienības (LSA) Akadēmiskā virziena vadītāja Asnate Kažoka un Eiropas Studentu apvienības pārstāvis Džordžs Čaronis, un aptuveni 20 studenti.
Kažoka uzskata, ka izglītības gūšanas procesā students nav tikai ņēmējs, viņš ir partneris. "Studiju programmas, lekciju saturs un pasniedzēja pasniegšanas stils ir lielumi, ko var mainīt un pielāgot, bet, lai to spētu izdarīt, studentam ir jāapzinās savas tiesības ierosināt, tikt uzklausītam, vienoties. Tikai mijiedarbojoties ar studentiem un ļaujot viņiem pieņemt pašu izvirzītus izaicinājumus, ir iespējams izaudzināt gudru, patstāvīgi domājošu, radošu, inteliģentu, patriotisku, pārliecinātu Latvijas nākotnes veidotāju. Studenta centrēta izglītība ir milzīgs solis ceļā uz to," saka Kažoka.
Vētra norādīja, ka ir svarīgi, lai studiju laikā studentam būtu iespēja iegūt profesionālo kvalifikāciju. Viņš uz studentu centrētu izglītību saista ar nodarbinātības jautājumiem, jo patlaban pēc bakalaura studiju programmas beigšanas jaunieši papildina bezdarbnieku rindas, jo viņiem trūkst profesionālo prasmju, lai iekļautos darba tirgū.
Līce uzskata, ka kvalitātei ir jākļūst par augstākās izglītības prioritāti un augstākajām izglītības iestādēm ir vairāk jākooperējas ar darba devējiem.
Studenti uzskata, ka viņiem ir jādod vairāk brīvības. REA 2.kursa students Staņislavs Filatovs skaidro, ka ar brīvību viņš domā, iespēju izvēlēties kvalitatīvas lekcijas. "Patlaban ir tā, ka atsevišķi pasniedzēji atnāk, nolasa lekciju un aiziet. Esmu skatījies vairāku pasaules ievērojamāko augstskolu mājaslapās dažādu pasniedzēju lekcijas. Dažas no tām ir tik interesantas, ka es būtu gatavs uz tām nākt kaut vai nakts laikā," sacīja students, uzsverot, ka ir pēdējais laiks domāt par augstākās izglītības kvalitāti.
Studenti rosina pasniedzēju lekcijas nofilmēt un tās izmantot studiju procesā vairākus gadus pēc kārtas, jo daudzos priekšmetos pamattēmas gadiem nemainās. Vētra gan apšaubīja, vai studenti būtu ar mieru klausīties iepriekšējā gada lekcijas, bet Līce iebilda, ka būtu grūti atrast pasniedzējus, kuri būtu ar mieru saņemt atalgojumu par vienu gadu, bet turpmāk tās būtu bezmaksas.
Tāpat studenti uzskata, ka vecāko kursu studenti varētu būt asistenti pasniedzējiem, tādejādi jauniešiem būtu iespēja praktizēties un pasniedzēji vairāk laika varētu veltīt diskusijām. REA šāda prakse jau tiekot īstenota arī patlaban, proti, 2.kursa studenti palīdz apgūt vielu 1.kursa studentiem.
Vētra uzskata, ka uz studentu centrētas izglītības koncepcijas ieviešana ir jāveic profesionāli un to nevar palaist pašplūsmā. Arī Līce norādīja, ka vispirms ir jāsaprot, kādas izmaiņas un kāpēc tās nepieciešamas, un vispirms jāveic izskaidrojošais darbs.