Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Kā augstskolai nodrošināt studiju procesu ārkārtas situācijā

© Publicitātes foto

12. martā valdība izsludināja ārkārtas situāciju, kas paredz arī pārtraukt studiju procesa norisi klātienē visās izglītības iestādēs, tostarp augstskolās un koledžās, no 13. marta mācības nodrošinot attālināti. Par to, kā šis process ir organizēts Transporta un sakaru institūtā (TSI), stāsta tā rektora v.i. Juris Kanels.

Pastāstiet lūdzu, kāda bija jūsu augstskolas reakcija uz izsludināto ārkārtas stāvokli?

Lai cik arī nepatīkama un dramatiska ir ārkārtas situācija, tomēr tā neatbrīvo ne augstākās izglītības iestādi, ne studējošo no studiju līguma pildīšanas. Tā nevar būt par pamatojumu, lai liegtu iespēju studentiem apgūt izvēlētos kursus. Savukārt pasniedzēju pienākums ir mācīt, un arī šādos ārkārtas apstākļos sniegt studentiem nepieciešamās zināšanas. TSI pastāvīgi seko līdzi situācijai saistībā ar COVID-19 vīrusu, un ievēro Latvijas valdības rīcības pamatnostādnes un visus veselības aizsardzības iestāžu ieteikumus, lai, no vienas puses, nodrošinātu drošību un aizsardzību visiem mūsu studentiem un darbiniekiem, bet no otras - saglabātu un attīstītu studiju procesu.

Transporta un sakaru institūts ir izstrādājis ārkārtas situāciju plānu, lai nodrošinātu nepārtrauktu pakalpojumu sniegšanu mūsu studentiem un klientiem, ievērojot augstas kvalitātes un efektivitātes prasības. Šajos izaicinošajos laikos ir nostiprinājusies mūsu augstskolas kompetence un prasmes tālmācības un jauktās apmācības (blended learning) organizēšanā. Pasniedzēji izmanto inovatīvus risinājumus, lai aizvadītu attālinātas nodarbības un konsultācijas.

Kā Transporta un sakaru institūts tagad organizē apmācības procesu saviem studentiem?

TSI, pēc ārkārtas situācijas izsludināšanas, spēja ātri pielāgoties un pārstrukturēja mācību procesu attālinātā režīmā. 13. marts mums bija nepieciešams, lai sagatavotos, bet no pirmdienas 16. marta lekcijas studentiem jau tika nodrošinātas tiešsaistes režīmā atbilstoši nodarbību sarakstam. Studenti par to tika operatīvi apziņoti, auditorijās tika sagatavota nepieciešamā tehniskā bāze. Tiesa, tagad redzam, ka liela daļa pasniedzēju dod priekšroku nodarbību vadīšanai no mājām, izmantojot savus personīgos datorus. Tomēr tas lekciju kvalitāti neiespaido.

Augstskolas un fakultāšu vadība, videokonferences režīmā izmantojot GoToMeeting platformu, regulāri apspriež studiju procesa organizāciju. Pēc pirmās darba nedēļas ārkārtas stāvoklī ar gandarījumu varējām konstatēt, ka tiešsaistes režīmā veiksmīgi bija aizvadītas vairāk nekā 280 lekcijas, un lielākā studentu tiešsaistes auditorija bija sestdien plkst. 12.00, kad pakalpojumu vienlaicīgi saņēma vairāk nekā 200 studenti.

Pie kam, nodarbības šādi vadīja ne tikai pastāvīgais TSI akadēmiskais personāls, bet šajā procesā iesaistījām arī mūsu augstskolā strādājošos ārvalstu docētājus. Daži no viņiem joprojām atrodas Rīgā un turpina darbu šeit, bet, piemēram, mūsu viesprofesore Eftychia Nathanail, atrodoties Grieķijā, studentiem aizvadīja konsultācijas lekciju kursā “Decision Making Methods”. 24. martā uzsākam sadarbību ar docētāju Vinod Kumar Verma no Indijas. Līdz 9. aprīlim viņš tiešsaistē no ārzemēm vairākām datorzinātņu bakalaura studiju programmas studentu grupām vadīs nodarbības studiju kursā “System Programming”. Savukārt 26. un 30. martā profesors Aliaksandr Puptsau no Eiropas Humanitārās Universitātes Lietuvā lasīs lekcijas tiešsaistē studiju kursā “Algorithmic Means of Computer Graphics”.

Lai varētu nodrošināt lekciju lasīšanu attālināti, svarīgs ir tehniskais aprīkojums un izmantotā programmatūra. Kādi šeit ir TSI lietotie risinājumi?

Transporta un sakaru institūts savā studiju procesa e-vidē jau vairākus gadus izmanto vienu no populārākajām atvērtā koda apmācību vadības sistēmām Moodle, kurā tiek gatavoti un izvietoti studentiem pieejami mācību materiāli. Svarīgi ir tas, ka pieeju Moodle sistēmai ir iespējams veikt arī no mobilajām aplikācijām, kas paplašina šīs sistēmas lietošanas iespējas.

Brīdī, kad radās nepieciešamība organizēt nodarbības attālināti, TSI pasniedzēji, studenti un darbinieki ļoti operatīvi apguva Moodle-i piesaistīto atvērtā koda tīmekļa konferenču sistēmu BigBlueButton. Šī sistēma ir radīta tiešsaistes mācībām, un tā atbalsta audio, video, slaidu, tērzēšanas un ekrāna kopīgošanu reālā laikā. Bez tam, pasniedzēji var ierakstīt savas lekcijas un vēlāk atskaņot to saturu kopīgošanai ar studentiem. Savukārt sistēmas funkcija Online Classroom ļauj reģistrēt lekcijas dalībniekus, un tādējādi dod iespēju kontrolēt studentu līdzdalību nodarbībā. Atsevišķi pasniedzēji, lai padarītu savas nodarbības interaktīvas, un atdzīvinātu tās ar atraktīviem testiem, izmanto mobilo lietotni Kahoot.

Kāda ir studentu reakcija uz šādu studiju organizācijas kārtību?

Protams, kā jau demokrātiskā sabiedrībā ir pieņemts, viedokļi ir dažādi. Tomēr pagaidām ar gandarījumu varam konstatēt, ka studentu attieksme, pamatā, ir saprotoša un labvēlīga. Esam veikuši studentu ekspress aptauju, un viņi kā pozitīvo aspektu šajā situācijā atzīmē piedāvātās sistēmas vienkāršību un iespēju mācīties tiešsaistē paliekot mājās, atrodoties tramvajā, virtuvē vai arī mīļākajā kafejnīcā. Kā minēja kāda no TSI studentēm: “Tā ir lieliska iespēja darīt divas lietas vienlaicīgi! Es gatavoju brokastis un vienlaicīgi klausos lekciju”. Tāpat atzinīgi tiek vērtēta iespēja izmantot on-line tērzēšanas funkciju ar pasniedzējiem, lai uzdotu jautājumus, kad rodas neskaidrības. Galvenā problēma, kuru atzīmē studenti, ir saistīta ar sakaru nodrošināšanu, jo mēdz gadīties, ka nekvalitatīvs interneta savienojums traucē vai apstādina mācību procesu.

Kā vēl vienu pozitīvu apstākli šajā krīzes situācijā, es gribu atzīmēt TSI studentu un pasniedzēju augsto mobilizācijas līmeni. Paldies viņiem par to! Pirmajā nedēļā, veicot studentu reģistrācijas kontroli tiešsaistes nodarbībām, mēs konstatējām, ka nodarbību apmeklētības procents bija pat augstāks, nekā dažreiz pirms tam klātienes lekcijās.

Kādi ir jūsu augstskolas turpmākie plāni attālināta studiju procesa nodrošināšanai?

Mēs protams visi ceram, ka pārskatāmā nākotnē ārkārtas situāciju varēs pārtraukt, un dzīve pakāpeniski atgriezīsies normālās sliedēs. Vienlaikus, studiju gada beigas ir tuvu, un parastos apstākļos augstskolai jau būtu jāsāk plānot vasaras eksāmenu sesija, bet tās nākamajiem absolventiem - jau pilnā sparā jāraksta savi diplomdarbi.

Krīzes situācijā augstskolai ir arī tiesības mainīt studiju semestra garumu vai brīvlaiku datumus, ja tā uzskata, ka tas ir nepieciešams. Tomēr mēs ceram, ka no šādiem pasākumiem izdosies izvairīties, un studiju gadu spēsim pabeigt atbilstoši apstiprinātam grafikam, vai tuvu tam. Tādēļ, papildus jau organizētajam lekcijām, TSI šobrīd strādā pie tā, lai organizētu tiešsaistes konsultāciju kanālus “Viens pret vienu - pasniedzējs ar studentu” režīmā, kur savstarpējai komunikācijai tiks izmantotas arī Skype, Viber un mobilo telefonu sakaru sistēmas. Tāpat pētām iespēju konsultācijām izmantot jauniešu vidū populāro teksta, balss un video tērzēšanas programmu Discord. Šādā veidā īpašas konsultācijas, pirmkārt, tiks nodrošinātas studentiem, kas iekavējuši mācības, kā arī pēdējā kursa studentiem. Ņemot vērā sesijas tuvošanos, strādājam arī pie tā, lai radītu pasniedzējiem un studentiem ērtus instrumentus studentu zināšanu novērtēšanai, kura visticamāk būs jāveic attālināti, un šīs novērtēšanas rezultātu operatīvai un drošai atspoguļošanai studentu individuālajās kartiņās TSI iekšējā datu bāzē.

Nobeigumā vēlos uzsvērt, ka patreizējā ārkārtas situācijā Transporta un sakaru institūta kolektīvs jūt tādu pat apdraudējumu un atbildību, kā pārējie mūsu valsts iedzīvotāji. Vienlaikus, mēs šo krīzi redzam kā iespēju attīstīties, kā iespēju pilnveidot savas prasmes un darba metodes, un tāda veidā centīsimies šo laiku izmantot. Labu veselību un možu garu mums visiem!

Transporta un sakaru institūts (TSI) ir privāta augstskola, kas pagājušogad nosvinēja 20 gadu jubileju. Institūts piedāvā tehnisko novirzienu studiju programmas tādās jomās kā datorzinātnes un telekomunikācijas, robotika un elektronika, transports un loģistika, aviācija un vadībzinātne. Studiju programmas apgūstamas angļu un latviešu valodās.