Par atkārtotu valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanas kritēriju neizpildi četrām valsts ģimnāzijām draud statusa atņemšana.
Lai izglītības iestāde varētu pretendēt uz valsts ģimnāzijas statusu, kas nodrošina arī piemaksas pedagogu algām, tai ir jāatbilst vairākiem kritērijiem, tostarp jābūt atbilstošam skolēnu skaitam un augstiem centralizēto eksāmenu rezultātiem.
Trīs no četrām izglītības iestādēm - Gulbenes novada valsts ģimnāzija, Jūrmalas valsts ģimnāzija un Viļakas valsts ģimnāzija - atkārtoti neizpilda noteikumos par ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanas un anulēšanas kārtību un kritērijiem noteikto minimālā skolēnu skaitu kritēriju.
Viļakas valsts ģimnāzija 2018.gadā nav izpildījusi arī skolēnu rezultātu valsts centralizētajos eksāmenos kritēriju. Šo pašu kritēriju, taču jau atkārtoti, neizpilda arī Krāslavas valsts ģimnāzija.
Saskaņā ar Pedagogu darba samaksas noteikumiem valsts ģimnāziju pedagogiem tiek noteikta piemaksa 10% apmērā no mēneša darba algas.
Savukārt noteikumi par ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanas un anulēšanas kārtību un kritērijiem nosaka, valsts ģimnāzijas statusu izglītības iestādei, ņemot vērā valsts budžetā paredzēto finansējumu, piešķir Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra ierosinājuma.
Uz valsts ģimnāzijas statusu var pretendēt izglītības iestāde, kuras 10.-12.klasē Rīgā mācās ne mazāk par 250 izglītojamajiem, citās republikas pilsētās - ne mazāk par 180 izglītojamajiem, citās administratīvajās teritorijās - ne mazāk par 120 izglītojamajiem. Tāpat izglītības iestādei jāīsteno vismaz divas vispārējās vidējās izglītības programmas un vismaz vienu no tām - matemātikas, dabaszinātņu un tehnikas virzienā, izglītības iestādei tāpat jāīsteno vismaz divas pamatizglītības programmas, vienu no tām - matemātikas, dabaszinību un tehnikas virzienā.
Papildu tam izglītības iestādē iepriekšējos divus mācību gadus izglītojamo mācību sasniegumu vidējais procentuālais novērtējums centralizētajos eksāmenos ir bijis vismaz par 10% augstāks nekā vidējais procentuālais novērtējums valstī, vismaz par 5% augstāks nekā vidējais procentuālais novērtējums attiecīgajā plānošanas reģionā. Izglītības iestādei arī jāveic pedagogu tālākizglītības un metodiskā centra funkcijas plānošanas reģionā, jāsniedz vispārējās izglītības iestādēm un pedagogiem metodiskais atbalsts izglītības procesa organizēšanā pedagoģijas un skolvadības jautājumos, jānodrošina ģimnāzijas bibliotēkā esošās informācijas un literatūras pieejamība izglītojamiem un pedagogiem, jāatbalsta izglītojamo sadarbība zinātniskās pētniecības jomā valsts un starptautiskā līmenī, jāorganizē vispārējās izglītības iestāžu pedagogu profesionālās kompetences pilnveide, savukārt tās pedagogiem jāiesaistās valsts izglītības politikas un izglītības attīstības stratēģijas veidošanā (valsts pārbaudījumu vērtēšanā, izglītības satura izveidē, mācību literatūras izvērtēšanā) pašvaldību vai valsts līmenī.
Ja valsts ģimnāzija divus gadus pēc kārtas neatbilst minētajiem kritērijiem, izglītības un zinātnes ministram ne vēlāk kā mēnesi pirms nākamā mācību gada sākuma jāierosina Ministru kabinetam anulēt izglītības iestādei piešķirto valsts ģimnāzijas statusu.