Apšauba skolu autobusu konkursu

Latvija konkursā par autobusu piegādi pašvaldībām skolēnu pārvadāšanai, iespējams, nav izvēlējusies izdevīgāko piedāvājumu, liecina Neatkarīgās rīcībā esošā informācija. Viena no firmām, kuras uzvara konkursā tika prognozēta jau ilgi pirms rezultātu paziņošanas, piedāvājusi nepamatoti lētas tehnisko apkopju izmaksas, un, visticamāk, valstij, precīzāk – tad jau pašvaldībām, pēcāk par dārgajiem autobusiem būs jāmaksā augstas apkalpošanas maksas.

Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA) publiskojusi iepirkuma procedūras rezultātus: potenciālie autobusu piegādātāji pašvaldībām ir Domenikss, Latursus un UAB apvienība. Prāvākā daļa tikusi mersedesu tirgotājiem – 79 autobusi (ap 6 miljoni latu), otram uzvarētājam – 31.

VRAA jau 2009. gada decembrī izsludināja atklātu konkursu tā saukto Šveices autobusu iegādei. Kopumā tika saņemti astoņu pretendentu piedāvājumi. Ar iepirkumu gan nevedās tik gludi, un vēl nav zināms, kāds būs gala iznākums. Ņemot vērā Iepirkumu uzraudzības biroja informāciju un KNAB saņemto vēstuli, Ministru prezidents uzdeva apturēt līgumu slēgšanu līdz pārbaudes beigām. Taču KNAB nekonstatēja interešu konflikta pazīmes un norādīja, ka iepirkuma procedūra ir veicama. Autobusu piegādes termiņš ir atkarīgs no tā, kad varēs noslēgt līgumus ar uzņēmumiem par autobusu piegādi, norāda VRAA.

Miljonus vērtā skolēnu autobusu iepirkuma konkursa nolikumā ir virkne ierobežojošu prasību, kas rada aizdomas, ka konkurss rakstīts konkrētam pretendentam, jau pirms konkursa iznākuma liecināja auto piegādātāji. Piedalīties konkursā vēlējušās vairāk nekā desmit firmas, taču, iepazīstoties ar tehnisko specifikāciju, daudzi sapratuši, ka nevarēs. Uzzinot, kādas izmaksas saviem autobusiem un to tehniskajai apkopei piedāvā viens no pretendentiem, proti, nu jau par uzvarētāju atzītais mersedess, praktiski nav bijis šaubu, ka nevienam citam izredžu nav.

Katrai no lotēm, proti, izsolēm (autobusi ar 19, 30 vai 42 vietām), bija sava specifikācija. Iepirkumā uzvarētājs tiek izvēlēts pēc dažādiem kritērijiem – autobusa cena, autobusa tehniskās apkopes izmaksas uz kilometru u. c. Izpētot visu astoņu iepirkuma dalībnieku iesniegtos piedāvājumus, uzreiz var pamanīt, ka vienas firmas autobusi izceļas ar ārkārtīgi zemām tehnisko apkopju izmaksām. Proti, citas firmas ierakstījušas, ka izmaksas uz kilometru būs 0,02 lati, 0,019 vai 0,0188 lati, bet Domenikss atkarībā no autobusa piedāvā: 0,00010 vai 0,00012 lati. Iespējams, tā firma apvedusi visus ap stūri, atzina kāds no auto tirgus speciālistiem. Mersedesa autobusi nav lētākais komerctransporta serviss, un arī vidējā cena vispār par šādu pakalpojumu ir 0,016025 lati uz kilometru, tātad starpība ir apmēram 99,25%. Tiek arī pieļauts, ka varbūt garantijas laikā tehniskā apkope par šādu cenu tiktu nodrošināta, bet pēc tam pašvaldības maksātu "uz pilnu klapi". Visticamāk, varam sagaidīt konkursa rezultātu apstrīdēšanu.

Latvijā

Kas gaida Latviju nākotnē? Atbilžu meklēšana uz šo jautājumu saucas nākotnēšana. Būsim Baltijas tīģeris, vientuļā Latvija, gurdenā Latvija vai Ziemeļvalsts Latvija? Jau šodien jādefinē Latvijas attīstības virzieni, mājas darbi un jāvirza attīstības stratēģija. 30. septembrī Biznesa augstskolā "Turība" notika pirmā Latvijas nākotnēšanas pēcpusdiena, kurā kopā ar dažādu nozaru uzņēmējiem, ministriem, augstiem ierēdņiem, akadēmiķiem un augstākās izglītības iestāžu rektoriem tika iezīmēti darāmie darbi piecās jomās: uzņēmējdarbībā un eksportā, zinātnē un inovācijās, publiskajā pārvaldē un tiesībās, valsts tēlā un komunikācijā, izglītībā un cilvēkresursos.