Vecāki nevar iepazīties ar sešgadīgo bērnu mācību programmu

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sešgadīgo bērnu vecākiem mācību programmas vietā iedod "kaķi maisā", šādu viedokli aģentūrai LETA pauda biedrības "Vecāki par izglītību" valdes locekle Jogita Kristiņa.

Viņa stāsta, ka patlaban sešgadīgo bērnu vecākiem, kā arī viņu skolotājiem nav iespējams iepazīties ar Valsts izglītības satura centra (VISC) ekspertu izstrādātās sešgadīgo izglītojamo mācību programmas saturu.

To, ka sešgadīgo bērnu mācību programma vēl nav gatava, aģentūrai LETA apstiprināja arī VISC sabiedrisko attiecību speciāliste Kristīne Ilgaža. Patlaban eksperti esot izvērtējuši izstrādāto mācību saturu un savus priekšlikumus iesnieguši darba grupām, kas līdz augustam mācību saturu pilnveidos un augustā VISC mājaslapā publicēs sešgadīgo izglītojamo mācību programmas projektu.

Uz jautājumu, kā skolas un skolotāji var pieņemt lēmumu par iesaistīšanos pilotprojektā "Sešgadīgo izglītojamo mācību programmas ieviešanas aprobācija", ja nav zināms saturs, Ilgaža atbildēja, ka skolām lēmuma pieņemšanā ir jāvadās pēc pamatnostādnēm.

VISC šī gada 31.maijā savā mājaslapā publicēja informāciju par iespēju izglītības iestādēm vien 18 dienas pieteikties pilotprojekta "Sešgadīgo izglītojamo mācību programmas ieviešanas aprobācija" organizēšanai. Kristiņa norādīja, ka saskaņā ar IZM noteiktajiem grafikiem izglītības iestāžu pieteikšanās pilotprojektam bija jāīsteno jau aprīlī.

Lai iestāde varētu pieteikties projektam, tai vispirms ir jāsaņem visu bērnu vecāku un aizbildņu rakstiska piekrišana, ka viņi piekrīt piedalīties šajā eksperimentā un neiebilst, ka izglītības iestāde viņu bērna/aizbildņa obligāto sagatavošanu pamatizglītības ieguvei 2010./2011.mācību gadā īstenos, izmantojot VISC sagatavoto integrētās mācību programmas sešgadīgiem bērniem projektu.

"Kā bērna vecāki var pieņemt lēmumu par piedalīšanos eksperimentā un apgalvot, ka neiebildīs, ja izglītības iestāde sagatavošanu pamatizglītības ieguvei 2010./2011.mācību gadā īstenos, izmantojot VISC sagatavoto integrētās mācību programmas sešgadīgiem bērniem projektu, ja viņiem nav nekādas informācijas par šo programmu un netiek dotas iespējas saņemt atbildes uz neskaidrajiem jautājumiem?" vaicā Kristiņa.

Kā vienu no galvenajām prasībām telpām un materiāli tehniskajai bāzei IZM izglītības iestādei, kas grib pieteikties pilotprojektā, ir noteikusi telpas nodrošināšanu ar datoru, ekrānu un projektoru. "Laikam jau šī datortehnika būs galvenie sešgadīgo bērnu mācību līdzekļi, jo citas prasības, kas liecinātu par pretējo, iestādei netiek izvirzītas," secina biedrības "Vecāki par izglītību" pārstāvji.

Biedrība "Vecāki par izglītību" jau pieprasījusi sniegt rakstveida informāciju par sešgadīgo bērnu apmācībai paredzēto mācību priekšmetu standartu projektu un programmu paraugu pilnveides darba grupu un programmas paraugu ekspertēšanas dalībnieku un ekspertu darba pieredzi darbam ar sešgadīgiem bērniem.

"Gribam zināt, cik no darba grupās strādājušajiem speciālistiem un ekspertiem vispār ir pirmsskolas pedagoga izglītība, doktora grāds pirmsskolas pedagoģijā un darba pieredze pirmsskolā vai skolā darbā tieši ar sešgadīgajiem bērniem," saka Kristiņa.

Biedrības "Vecāki par izglītību" pārstāvjus nepatīkami pārsteigušas pretendentiem izvirzītās prasības iepirkumu konkursos "Mācību priekšmetu standartu projektu un programmu paraugu pilnveide" un "Mācību priekšmetu standartu projektu un programmu paraugu ekspertēšana".

"Pieredze darbā ar bērniem bija vien bonuss, nevis obligāti noteikta prasība. Vecākiem ir tiesības zināt, kas izstrādājis sešgadīgo bērnu apmācības programmu, kas vērtēs eksperimenta rezultātus un kādas sekas no tā pielietošanas var gaidīt sabiedrība. Ja dators un multimediju projektors ir galvenais mācību līdzeklis sešgadīga bērna apmācībai, vecākiem ir pamats satraukties, ka sešgadīgo bērnu izglītības programmas pārstrāde kā pašmērķis un materiālo labumu iegāde par Eiropas Savienības struktūrfondu naudu varētu būt IZM svarīgāka par pašu sešgadīgo bērnu patiesajām vajadzībām un spējām," pieļauj Kristiņa.

Laikmetā, kad bērni ir pārblīvēti ar vizuālo informāciju (TV, dators), vecākiem ir īpaši svarīgi, lai sešgadīgam bērnam mācību procesā tiktu stimulēti citi uztveres veidi.

Biedrībai "Vecāki par izglītību", skatot VISC sagatavotos dokumentus, šķiet, ka datortehnikas nepieciešamība pirmsskolā bērnu apmācībai tiek krietni pārspīlēta, novārtā atstājot citas bērnu vecuma īpatnībām piemērotākas, mācību metodes. Šo iemeslu dēļ vecākiem būtu ļoti nopietni jādomā pirms piekrist eksperimentam ar savu bērnu, uzskata biedrība.

Tā iesaka vecākiem pieprasīt, lai audzinātāja iepazīstina viņus ar eksperimentālās mācību programmas saturu un izstāsta par jaunajām mācību metodēm, kuras varētu tikt izmantotas viņu sešgadīgajam bērnam.

Biedrība "Vecāki par izglītību" iesaka pirms lēmuma pieņemšanas vecākiem konsultēties ar ģimenes ārstu, bērnu psihologu un citiem speciālistiem.

Ilgaža stāstīja, ka VISC pagaidām ir saņēmis vien dažu izglītības iestāžu pieteikumus un cer, ka pēc šonedēļ notikušās pirmsskolas izglītības iestāžu un sākumskolas metodiķu informatīvās sanāksmes, kurā pārrunāti neskaidrie jautājumi, skolas tomēr aktīvāk pieteiksies pilotprojektam.

LETA jau ziņoja, ka VISC aicina pieteikties pirmsskolas izglītības iestādes un skolas, kas vismaz trīs gadus īsteno pirmsskolas izglītības programmu no pieciem gadiem līdz pamatizglītības sākšanai, sešgadīgo bērnu mācību satura izmēģināšanai.

VISC ir paredzējis, ka izstrādātais jaunais mācību saturs sešus gadus veciem bērniem tiks aprobēts 20 dažādās izglītības iestādēs Latvijā - gan pirmsskolas izglītības iestādēs, gan arī sākumskolās.

Aprobācijas jeb izmēģināšanas process notiks no šā gada 1.septembra līdz 2011.gada 31.maijam.

Latvijā

Patlaban Latvijas pārstāvja starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās birojam aktīvā lietvedībā ir 74 Eiropas Cilvēktiesību tiesas (ECT) lietas, otrdien Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sēdē deputātus informēja Latvijas pārstāve starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās Elīna Luīze Vītola.

Svarīgākais