Eksāmenos latviešu valodā un matemātikā fiasko piedzīvojis 251 skolēns

© F64

Šogad skolēnu sniegums centralizētajos eksāmenos, salīdzinot ar pagājušo gadu, nav mainījies, savukārt valsts pārbaudījumus latviešu valodā un matemātikā nav izdevies nokārtot 251 skolēnam, noskaidroja Valsts izglītības satura centrā (VISC).

Šogad sniegums ir nedaudz uzlabojies latviešu valodā, angļu valodā un krievu valodā. Savukārt matemātikas eksāmena vidējais rezultāts šajā mācību gadā ir tāds pats kā iepriekšējā mācību gadā.

Šodien izglītības pārvaldēm izsniegti 19 103 centralizēto eksāmenu sertifikāti tiem jauniešiem, kuri kārtoja centralizētos eksāmenus par vispārējās vidējās izglītības programmas apguvi. Pagājušajā gadā sertifikātus saņēma mazāks jauniešu skaits - 18 278 jaunieši.

Kopumā vērtējot jauniešu sniegumu centralizētajos eksāmenos, var secināt, ka, salīdzinot ar iepriekšējo mācību gadu, rezultāti nav mainījušies. Šogad sniegums ir nedaudz uzlabojies latviešu valodā, angļu valodā un krievu valodā. Savukārt matemātikas eksāmena vidējais rezultāts šajā mācību gadā ir tāds pats kā iepriekšējā mācību gadā.

Līdzīgi kā iepriekšējā mācību gadā valsts ģimnāziju vidējie rezultāti eksāmenos ir augstāki par vidējiem rezultātiem valstī, savukārt zemākie rezultāti ir vakarskolu un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem. Plašāka eksāmenu rezultātu statistiskā analīze būs pieejama šā gada augusta beigās, taču pirmie rezultāti tiks publiskoti VISC mājaslapā 3.jūlijā.

Matemātika, latviešu valoda un svešvaloda ir obligātie eksāmeni, kas jākārto visiem vispārējās vidējās izglītības ieguvējiem. Eksāmenus matemātikā un latviešu valodā kārtoja nedaudz vairāk nekā 13 800 skolēnu. Angļu valodu kārtot bija izvēlējušies gandrīz 12 500 skolēnu, krievu valodu - 2400 skolēnu, vācu valodu - 58 skolēni, bet franču valodu - 23 skolēni. Būtisku izmaiņu kārtotāju skaitā izvēles centralizētajos eksāmenos nav. Par dažiem procentiem palielinājies to izglītojamo skaits, kuri izvēlējušies kārtot fiziku un bioloģiju.

Tāpat kā iepriekšējā mācību gadā izglītojamo mācību sasniegumi centralizētajos eksāmenos izteikti procentuāli. Novērtējums ierakstīts vispārējās vidējās izglītības sertifikātā, norādot kopējo procentuālo novērtējumu un procentuālo novērtējumu katrai eksāmena daļai. Eksāmena rezultātu procentos veido pareizo atbilžu attiecība punktos pret maksimāli iespējamo punktu skaitu eksāmenā vai tā daļā. Savukārt svešvalodu eksāmenā papildus procentuālajam novērtējumam tiek norādīts arī atbilstošais Eiropas kopīgajās pamatnostādnēs valodu apguvei (EKP) noteiktais valodas prasmes līmenis: C1 (95-100%), B2 (70-94%), B1 (40-69%). Izglītojamajiem, kuriem svešvalodu eksāmena rezultāts ir zemāks par 40%, vērtējums sertifikātā tiek izteikts tikai procentuālajā novērtējumā.

Zem 5% eksāmena kopvērtējums šogad bija 28 eksāmenu kārtotājiem latviešu valodā un 223 eksāmenu kārtotājiem matemātikā, kā arī 1 eksāmena kārtotājam fizikā. Pērn zem 5% eksāmena kopvērtējums bija 22 eksāmenu kārtotājiem latviešu valodā un 219 eksāmenu kārtotājiem matemātikā.

Personas, kuras skolu beigušas agrāk, bet šogad vēlējās kārtot vēl kādu no centralizētajiem vidusskolas eksāmeniem, to varēja darīt četrās augstskolās, ar kurām VISC ir noslēgts sadarbības līgums: Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē, Liepājas Universitātē un Vidzemes Augstskolā. Šogad augstskolās centralizētos eksāmenus kārtoja 199 personas.

Gatavojoties valsts pārbaudes darbiem, skolēni papildus varēja izmantot metodiskos materiālus un iepriekšējā gada eksāmenu paraugus, kas pieejami VISC mājaslapā. Noslēdzoties sesijai, šobrīd VISC vietnē jau ir pieejami arī šā gada visu valsts pārbaudes darbu uzdevumi.

Ja skolēnu neapmierina centralizētajā eksāmenā iegūtais vērtējums, Administratīvā procesa likuma noteiktā kārtībā mēneša laikā pēc sertifikāta izsniegšanas viņam ir tiesības rakstīt VISC adresētu iesniegumu ar lūgumu pārskatīt eksāmenā saņemto vērtējumu. Īpaši izveidota VISC apelācijas komisija to izskatīs mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas.

2018.gada 15.jūnijā VISC jau izsniedza 4380 vispārējās pamatizglītības sertifikātus izglītības iestāžu skolēniem mazākumtautību izglītības programmās.