Atkal skandāls: Matemātikas eksāmens 9. klasēm pat ar kļūdām

© Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Matemātikas pārbaudījums šogad satraucis ne tikai 12. klases, bet arī pamatskolas beidzējus. Izrādās, divos uzdevumos pieļautas matemātiskas kļūdas, bet vēl citos varēja rasties neskaidrības pārprotamo formulējumu dēļ. Tāpat, iepriekš neinformējot, mainīta formulu lapa. Pedagogi norāda, ka tas samulsinājis daļu devīto klašu audzēkņu, it īpaši no sliedēm izsisti tie, kam ir Aspergera sindroms vai autisma problēmas.

«Eksāmenā bija divas matemātiskās kļūdas, iespējams, ka drukas, bet tam nav attaisnojuma, jo divi testa uzdevumi nebija atrisināmi, kas traucēja tos vērtēt. Tā bērniem dotā varianta 1. daļā 6. uzdevums bija vienkārši algebriska daļa, nevis vienādojums, bet 19. zīmējumā dots kvadrāts ABDC, taču tekstā tas nodēvēts par ABCD, kas pieļauj dažādas atbildes uz jautājumu, kurā trijstūrī tad BO ir katete,» Neatkarīgajai pauda skolotāja, kas nevēlējās publiskot savu vārdu.

Rīgas 66. speciālās vidusskolas matemātikas skolotāja Ilga Čečina saskaitījusi pat trīs kļūdas.

Viņa uzskata, ka «tas nav smuki». Kopumā uzdevumi bijuši grūtāki nekā iepriekšējos gados, acīmredzot spiežot uz jauno kompetenču ievirzi. Savukārt viņas kolēģe Veneranda Spriņģe no Rudzātu vidusskolas un Irēna Juhņeviča no Rīgas Klasiskās ģimnāzijas domā, ka tie nav bijuši sarežģītāki nekā pērn. V. Spriņģe novērojusi, ka tādi misēkļi eksāmenu materiālā nav bieži. Šoreiz bijusi viena no tām retajām reizēm, un, par laimi, tie nebijuši tik būtiski. Tiesa, samulsināt skolēnus tie varēja. Lai gan savus audzēkņus viņa vienmēr mudinot nesatraukties un risināt tā, kā viņi saprot.

Arī attiecībā uz formulu lapu pedagogiem ir iebildumi. «Ikdienā strādājam ar formulu lapu, lai bērni pierod pie tā, ka tāda ir un kāda tā ir. Eksāmenā pēkšņi tā ir mainīta. Jā, skolēniem par labu, bet tajā pašā laikā - pirms tam nekādas informācijas nebija,» norāda matemātikas skolotāja, piebilstot, ka jo īpaši šādas negaidītas izmaiņas izsit no sliedēm skolēniem ar uztveres īpatnībām, piemēram, autiskā spektra un Aspergera sindroma. Viņi principā ir gudri bērni, bet viņiem «svarīgs ir rāmītis». Gan I. Čečina, gan V. Spriņģe piekrīt: tā var būt problēma, un par šādām izmaiņām vajadzēja informēt jau laikus.

VISC atzīst, ka 1. daļas 6. uzdevumā radusies tehniska kļūda - pārveidojot eksāmena materiālu lejupielādei skolām PDF formātā, teksta rāmīša samazinājuma rezultātā pazuda teksta daļa «= 0», kā rezultātā vienādojuma vietā radusies algebriska daļa. Tāpēc pieņemts lēmums šo uzdevumu ieskaitīt par pareizi atrisinātu neatkarīgi no skolēna sniegtās atbildes. Informācija par šā uzdevuma vērtējumu eksāmena laikā publicēta Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā. Savukārt 19. uzdevuma tekstā atšķirīgajam burtu salikumam nevajadzēja ietekmēt atbildi, jo to skolēns varēja sniegt tikai no zīmējuma. VISC uzskata, ka nepamatots ir iebildums par darbam pievienoto formulu lapu, kas atšķiras no iepriekšējā mācību gada eksāmenā izmantotās. Šā materiāla mērķis: lai retāk lietojamās vai sarežģītākās formulas nebūtu jāiemācās no galvas un lai skolēns zinātu, ka tādas ir un mācētu tās atrast formulu lapā.

Lai pilnveidotu skolēnu matemātisko izpratni, arī 9. klases matemātikas eksāmenā tiek ietverti uzdevumi, kuri paredz atbilžu variantus, un pareizie var būt vairāki. Skolotājam, vērtējot atbildes, ir jāpieņem lēmums, vai tā ir pareiza. Valsts pārbaudes darbu veidošanas pamatprincipi nenosaka, ka īso atbilžu uzdevumos jābūt vienai pilnīgai «patiesībai». Šāds princips ietverts tikai piecos no eksāmena 1. daļas 24 uzdevumiem, akcentē VISC.