Internātskolas vai 4,8 miljoni eiro?

© F64/attēlam ir ilustratīva nozīme

Tā kā no 2018. gada 1. janvāra Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) vairs nedos kopumā 4,8 miljonus eiro internātskolu (patlaban to ir 12) uzturēšanai, dažas pašvaldības, kurās ir šādas izglītības iestādes, jau tās slēgušas. Pārējās vēl vilcinās, cerot atrast kādu risinājumu vai arī sameklēt valdībā dzirdīgas ausis, lai varētu saglabāt šīs skolas. Skaidrs ir viens – pilnībā bez valsts finansējuma vietvaras pavilkt to visu nevarēs.

Skolas slēdz

Atteikties no Drabešu internātpamatskolas izlēmis Amatas novads, tās vietā izveidojot jaunu mācību iestādi - Drabešu Jauno pamatskolu. Bet Cesvaines novadā oficiāli skola beidz pastāvēt 22. decembrī, lai gan patiesībā jau šobrīd tur bērnu vairs nav, skaidro Cesvaines novada domes priekšsēdētājs Vilnis Špats. Kur šie skolēni ir šobrīd? Lielākā daļa Cesvaines vidusskolā, bet daži mācīsies Dzelzavas speciālajā internātpamatskolā. Raizes, protams, pastāv, kā šie bērni sadzīvos ar parastās skolas audzēkņiem, taču cita varianta nav bijis. Kad sarēķinājuši visus izdevumus, atlicis tikai šāds ceļš. Turklāt bērnu skaits skolā aizvien sarucis, pēdējos gados no 100 noslīdot līdz 40. Pedagogiem algas iznākušas smieklīgi mazas, un mācību procesu tikai ar grūtībām varēja realizēt. Galu galā tas ir loģisks iznākums, jo šādu lēmumu atlikuši no gada uz gadu, tāpēc īpaša rūgtuma sirdī neesot.

Arī Kokneses novadā durvis 1. septembrī nevēra Vecbebru profesionālā un vispārizglītojošā internātvidusskola. Profesionālo daļu pārņēmis Ogres tehnikums, kurš te nākotnē plāno īstenot vairāk uz pieaugušo izglītību orientētas programmas, bet internātskolas audzēkņi (vietējie te bijuši ap 30 līdz 40, un tikpat vēl no citiem novadiem) nonākuši citās izglītības iestādēs, teic Kokneses novada domes priekšsēdētājs Dainis Vingris. Diemžēl turpināt skolas uzturēšanu tikai ar vietvaras līdzekļiem nebija iespējams, jo pašvaldībai lieka miljona kabatā neesot. Un paturēt to vēl šo pusgadu arī nebija jēgas, tāpēc tā slēgta mācību gada sākumā. Tiesa, gluži nesāpīgs šis grieziens vietvarai neesot bijis - atlaistajiem darbiniekiem kopumā kompensācijās nācies samaksāt 140 000 eiro.

Cīnās par pastāvēšanu

Vēl plinti krūmos nemet Balvu novads, cerot saglabāt Tilžas internātpamatskolu, kurā patlaban mācās 55 skolēni, apņēmības pilna ir Balvu novada Izglītības, sporta un kultūras pārvaldes vadītāja Inta Kaļva. Katrā ziņā esot vairākas ieceres, kā izmantot labi sakopto un nosiltināto skolu un tās vidi. Viena no tām - speciālā centra izveide, kur varētu tikt sniegti pakalpojumi bērniem ne tikai no pašu novada, bet arī plašāka reģiona. «Mums jāskaita cilvēki, ne tikai nauda,» uzsver I. Kaļva, piebilstot, ka ministrijai tomēr būtu jāieklausās pašvaldībās, jo nevar izslaucīt laukus tukšus.

Tikpat kaujinieciska ir Kandavas novada pašvaldība. Tās vadītāja Inga Priede norāda, ka katru nedēļu tiek strādāts pie šī jautājuma, jo Kandavas internātvidusskola ir vislielākā šāda tipa skola ārpus Rīgas, proti, tajā mācās 335 bērni. Tas nav tik vienkārši vienā brīdī paziņot gan audzēkņiem, gan vecākiem, ka skola tiek slēgta, un viss. Viena no iecerēm esot izveidot šeit rehabilitācijas centru. Ja izdosies saņemt kaut divas trešdaļas no pašreizējā finansējuma (700 000 eiro gadā), tas būtu gluži reāls plāns, uzskata I. Priede. Patlaban tiekot gatavota detalizēta informācija valdībai par skolu, akcentējot, cik svarīgi būtu to saglabāt. Ja piepildīsies sliktākais scenārijs, skola varētu pastāvēt vēl līdz šā mācību gada beigām, bet ne ilgāk.

Vēl cer uz finansējumu

Domājam, ko darīt ar Cieceres internātpamatskolu, kurā mācās 250 bērnu, sakās arī Saldus novada pašvaldības izglītības darba vadītāja Saulcerīte Levica. Katrā ziņā skolas slēgšana vietvaras plānos patlaban neietilpst.

Savukārt Vaiņodes internātpamatskolas direktors Reinis Ulberts atzīst, ka sarunas bijušas dažādos līmeņos, bet īstas skaidrības, kas notiks, neesot. Jau pērn, kad atņemta daļa naudas, skolai nācies apcirpt daudz ko. Ja valsts finansējums pazūd pavisam, tad izdzīvot diez vai varēs. Iespējams, ka te varētu izveidot ko līdzīgu Naukšēnu sociālās korekcijas izglītības iestādei, bet vēl jau cerība par internātskolu vajadzību paliekot.



Svarīgākais