INTERESANTI: Kuri skolotāji visvairāk ietekmē bērnus?

© publicitātes

71% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka labs skolotājs ir tas, kas savu darbu dara ne vien ar prātu, bet arī ar sirdi, norādot, ka skolotājs ir vairāk nekā profesija – tas ir dzīves stils. Vislielāko ietekmi, kā atzīst 67% aptaujāto, uz skolēna turpmāko dzīvi atstāj skolotāji, kas iedvesmo un motivē, taču īpašu atzinību par atstāto iespaidu uz nākotnes profesijas izvēli un dzīves gājumu izpelnās latviešu valodas skolotāji, ko kā svarīgu personu atzīmēja 18% iedzīvotāju, matemātikas (15%) un sporta (11%) skolotāji. Tā secināts Samsung Skola nākotnei veiktajā aptaujā, kas ir veikta Skolotāju dienas ietvaros*.

Vairāk nekā puse iedzīvotāju, kas mācības skolā ir beiguši pēdējo 15 gadu laikā, vēl līdz šim turpina uzturēt kontaktu ar saviem mīļākajiem skolotājiem. Turklāt, novērtējot skolotāju paveikto, 43% aptaujāto vēlētos, lai viņu bērni vai mazbērni mācītos pie tiem pašiem skolotājiem, pie kuriem mācījās paši.

“Ne velti latviešu valodas, matemātikas un sporta stundu skolotāji ir atzīti par ietekmīgākajiem. Šie priekšmeti tiek mācīti jau kopš sākumskolas, un aizņem lielu mācību stundu daļu. Latviešu valoda un literatūra ir diezgan emocionāls priekšmets. Matemātika, savukārt ir sarežģīts priekšmets, kas daudziem šķiet grūts, tomēr tā apgūšana audzina raksturu un spēju nepadoties grūtajos brīžos un skolotājam šajā procesā ir nozīmīga loma. Turpretī skolas izvēle var ietekmēt ne vien konkrētu cilvēku, bet arī viņa bērnus. Strādājot skolā, novērojam, ka arī pie mums mācās mūsu bijušo skolēnu atvases. Ir arī tādi, kas brauc mācīties no citām pilsētām. Pozitīvās atmiņas, ko sniedz skolas laiks, paliek ar cilvēku uz visu mūžu, tādēļ daudziem rodas vēlme, lai bērni mācās turpat, kur izglītību ieguva pats. Tās ir pārbaudītās vērtības, kas sniedz drošības sajūtu par bērna nākotni,” komentē Sergejs Beļkevičs, Druvas vidusskolas direktors, projekta “Samsung Skola nākotnei” 2015. gada uzvarētājs.

Iedzīvotāju prasības pret skolotājiem ir augstas - tam ir jāspēj motivēt, jābūt saprotošam, taisnīgam, radošam, sirsnīgam un zinošam, turklāt ne tikai savā priekšmetā. “Strādājot ar skolotājiem, esam novērojuši, ka skolotājam ir jāprot ne vien radoši un mūsdienīgi mācīt, bet arī būt draugam un atbalsta plecam skolēnam grūtajos brīžos turklāt, apskatot aptaujas datus, novērojam, ka, neskatoties uz to, ka skolotāja profesija mainās un adaptējas mūsdienu vajadzībām, ir lietas, kas paliek nemainīgas gadu desmitiem – cilvēcīgas attiecības un sirsnīgs vārds skolēnam svarīgā brīdī,” komentē Maija Āboliņa – Tomsone, “Samsung Skola nākotnei” programmas vadītāja Baltijā.

Skolotāja darbā neiztikt arī bez labas humora izjūtas, tā atzīst 30% aptaujāto. Asprātīgi ir daudzi no atmiņā palikušajiem skolotāju teicieniem. Piemēram, “Algebras stundā, risinot vienādojumus, skolotāja, aplūkojot risinājuma gaitu, bieži mēdza teikt “Rezultāts, protams, ir pareizs. Bet vai Tu brauktu uz Liepāju caur Daugavpili?” aptaujā min kāds respondents. Savukārt cits matemātikas skolotājs, aicinot skolēnus nesarežģīt vienkāršus piemērus, mēdza teikt: “Lai uzceltu suņu būdu, nav nepieciešami ceļamkrāni!”.

*Aptauja tika veikta projekta Samsung Skola nākotnei ietvaros portālā Daraugiem.lv 2015. gada septembrī. Aptaujā piedalījās 1023 respondenti.

Svarīgākais