Pētījums: 84% skolēnu vēlas lielāku skolas sasaisti ar reālo dzīvi

© F64

Skolēni ir ļoti prasīgi pret saviem skolotājiem un kopumā vērtē tos teju divas reizes kritiskāk, nekā skolotāji paši, liecina "Samsung Electronics Baltics" un pētnieku grupas veiktais pētījums "Skolotājs 3.0".

Skolēni vēlas savās klasēs redzēt saprotošus pedagogus, spilgtas un ar labu humora izjūtu apveltītas personības. Turklāt skolotājiem jābūt aizrautīgiem un digitāli prasmīgiem inovāciju medniekiem.

Skolēnu vērtējumā izcils skolotājs tos aizrauj un iedvesmo, veido labas attiecības ar viņiem, lepojas ar savu profesiju un ir paraugs, kuram līdzināties. Vērtējot, kā skolotāji šodien atbilst viņu izvirzītajam ideālajam modelim, skolēni bijuši atturīgi un devuši vien 2,4 no 5 punktiem. Skolotājiem šāds vērtējums varētu būt pārsteigums - viņi paši sevi novērtējuši ievērojami labāk - ar 4,1 punktu piecu punktu skalā.

Arī skolēnu prasības pret mācību saturu ir augstas - 84% skolēnu ir svarīgi saprast, kā mācību viela noderēs dzīvē, viņi sagaida, ka skolotāji izmantos reālus piemērus, organizēs tikšanās ar veiksmīgiem uzņēmējiem, politiķiem, dažādu jomu ekspertiem, lai parādītu skolas sola saikni ar darba tirgu.

Skolēnu aptauja parāda, ka būtu jāpieaug nākotnes skolas lomai personības un talantu attīstībā. 68% kā nozīmīgu vai ļoti nozīmīgu atzinuši skolotāju spēju pielāgot mācības skolēnu individuālajām spējām un vajadzībām, 74% - prasmi saskatīt skolēnu stiprās puses un attīstīt talantus. Arī 77% skolotāju māku pielāgoties individuālām skolēnu vajadzībām atzinuši kā nozīmīgu vai ļoti nozīmīgu.

Izglītības eksperti un pasaules prakse rāda, ka mainās skolotāju loma - mūsdienīgam skolotājam ir jārāda ceļš uz zināšanām un jāiemāca mācīties, izmantojot diskusijas un pieņemot, ka nav viena pareizā atbilde. Skolotāji Latvijā jau tagad savu prasmi veidot diskusiju ar skolēniem kā līdzvērtīgiem sarunas partneriem ir novērtējuši visai augstu - 83% uzskata, ka jau tagad ir prasmīgi diskusijas veidotāji. Savukārt skolēni ir kritiskāki - gandrīz puse skolēnu norādījuši, ka viņu skolotājiem šī prasme nepiemīt vai arī nav vārējuši to novērtēt.

Ja paši skolotāji gan savas digitālās prasmes, gan dažādu modernu metožu un tehnoloģiju pieietojumu mācībās vērtē kā pietiekamu, tad skolēni vēlētos, lai tehnoloģiju loma skolās pieaugtu. Skolotāji ir pārliecināti, ka jau patlaban pietiekami mācībās izmanto jaunās tehnoloģijas, kur tas ir lietderīgi, savukārt skolēni redz potenciālu izaugsmei šajā jomā.

Saskaņā ar pētījumu skolēni nepiekrīt skolotāju pašu vērtējumam, ka tie jau tagad pietiekami izmanto digitālos līdzekļus. Skolēni, iepretim skolotājiem uzskata, ka skolotāju pārliecība par digitālajām prasmēm būtu jāpalielina. Līdzīgi skolēni ievērojami lielākā mērā, nekā skolotāji uzskata, ka skolotājiem būtu jākāpina spēja atbalstīt skolēnu radošumu un inovatīvu domāšanu.

Apkopojot visu grupu respondentu atbildes izveidots Skolotāja 3.0 jeb izcila nākotnes skolotāja portrets. Skolotājs 3.0 ir saprotošs, pacietīgs un ar humora izjūtu, atbalsta skolēnu radošumu un inovatīvu domāšanu, parāda, kā mācītais noder dzīvē, eksperimentē ar dažādām mācību metodēm, ir digitāli prasmīgs inovāciju mednieks, atrod individuālu pieeju skolēniem un spēj saskatīt viņu talantus.

Pētījums "Skolotājs 3.0" veikts 2014.gada novembrī, un tā ietvaros kopumā tika aptaujāti 1243 respondenti. No tiem 329 bija vecāki, 629 skolēni un 285 skolotāji.

Svarīgākais