Viens no būtiskākajiem paņēmieniem, kādā veicināt inovāciju izmantošanu skolas vidē, ir mācību materiālu digitalizēšana, secināts vakar viesnīcā "Reval Hotel Latvija" notikušajā izglītības inovāciju forumā "Skola Latvijā".
Kā informēja foruma rīkotāji, pasākuma noslēgumā dalībnieki vienojušies, ka nepieciešamas izmaiņas gan pašu skolotāju darbā, gan skolu sistēmā kopumā, kā arī jāmaina un jāpaplašina kritēriji izglītības kvalitātes vērtēšanai.
Līdz ar to viens no būtiskākajiem ieteikumiem, ņemot vērā to, ka šodien pat sākumskolas skolēni labi pārzina tehnoloģijas, bijis digitālo materiālu izmantošana mācību procesā jau no pirmajām klasēm, tajos iekļaujot spēļu elementus un piemērus, kā arī skolotāju atbilstoša sagatavošana šādam darbam.
Līdz ar to jau pirmajās klasēs vajag izmantot digitālos materiālus ar spēles elementiem un piemēriem, un skolotājiem ir jābūt gataviem šādam darbam.
Foruma darba grupā, kuras uzdevums bija apskatīt pilnvērtīgu, uz sadarbību un iesaisti vērstu izglītības ekosistēmu, tika akcentēta nepieciešamība dot iespējas skolām un pašiem skolotājiem izvēlēties, kā viņi pilnveidos savas profesionālās zināšanas. Darba grupas dalībnieki, kuru vadītāja bija projekta "Iespējamā misija" direktore Zane Oliņa, par vienu no kvalitatīvas un inovatīvas skolas veiksmes atslēgām atzina skolu direktorus, kuri būtu jāatbrīvo no birokrātisku prasību veikšanas, šādi radot laiku un veidu inovatīvo skolu principu iedzīvināšanai.
Savukārt darba grupa, kas strādāja ar mūsdienīga izglītības satura veidošanas un pieejamības jautājumiem, par vienu no aktuālākajām šī brīža problēmām atzina digitālo mācību materiālu trūkumu ģeogrāfijā un vēsturē, arī latviešu valodā un sociālajās zinībās. Šī jautājuma risināšanai tika uzsvērta gan valsts un pašvaldību finansiālā atbalsta nepieciešamība, gan plašāka informācijas tehnoloģiju speciālistu un skolēnu iesaiste esošo materiālu papildināšanā un pilnveidošanā, kā arī jaunu materiālu radīšanā.
Skolām labs atbalsts inovatīvas izglītības procesa veicināšanai būtu privātā sektora līdzdalība mājaslapu veidošanas un uzturēšanas procesos, uzsvēra foruma dalībnieki.
Vakar notikušais forums pulcēja vairāk nekā 150 skolotājus un izglītības ekspertus no visas Latvijas ar mērķi vērst skolu pārstāvju uzmanību uz inovāciju nepieciešamību skolas vidē, kā arī sākt darbu pie konkrētu soļu izstrādes mācību procesa modernizēšanai.
Foruma vadītājs un tā rīkotāju - Stratēģiskās analīzes komisijas - priekšsēdētājs Roberts Ķīlis norādījis, ka tuvākajā laikā tiks sākts darbs pie rekomendāciju un pilotprojektu izstrādes, lai līdz pavasarim valdībā iesniegtu konkrētus priekšlikumus plašākam informācijas tehnoloģiju pielietojumam skolās.
Priekšlikumi attieksies gan uz rīcībpolitikas jomu, gan arī uz reālo mācību darbu skolā, kuru plānots pilnveidot ar dažādu pilotprojektu palīdzību. Tāpat plānots dažādu pētījumu rezultātā noskaidrot gan izglītības sistēmā strādājošo attieksmi pret jaunu tehnoloģiju un inovāciju integrēšanu mācību darbā, gan arī to, kā inovatīvi risinājumi skolās tiek lietoti jau tagad.
Jautāts par finanšu resursiem inovatīvo risinājumu ieviešanai, Ķīlis norādīja uz uzņēmuma "Microsoft" gatavību sniegt atbalstu, kā arī cer uz citu privātā sektora partneru interesi, kuru varētu vairot veiksmīgs starts pārmaiņām. Taču līdz ar rekomendāciju iesniegšanu rīcībpolitikai būtu jāreaģē arī valstij.
Savu gatavību atbalstīt uzsākto darbu pie mācību programmu pilnveidošanas par tehnoloģiju lietošanu skolotājiem un vecākiem, kā arī mūsdienīgas un jaunas tehnoloģijas apguves iespēju nodrošināšanas jau apliecinājis uzņēmums "Microsoft". Tomēr foruma rīkotāji cer arī uz citu privātā sektora partneru interesi un sagaida arī valsts atbalstu.