Piecpadsmitgadīgo skolēnu vidējie sasniegumi matemātikā, dabaszinātnēs un lasīšanā Latvijas lauku skolās joprojām atpaliek no vienaudžu sasniegumiem Rīgas un citu Latvijas pilsētu skolās, secināts pētījumā "Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas 2012".
Pētījuma vadītājs Latvijā profesors Andris Kangro norāda, ka tas nebūt nenozīmē, ka Latvijā nav izcilu lauku skolu.
Līdzīgi iepriekšējo ciklu rezultātiem arī šis pētījums atklājis, ka vislabākie rezultāti ir Rīgas skolu skolēniem, bet vissliktākie lauku skolu skolēniem. Gan Rīgas un citu pilsētu, gan arī lauku skolu skolēniem labākie vidējie rezultāti ir dabaszinātnēs.
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) valsts sekretāre Sanda Liepiņa pētījuma prezentācijas pasākumā norādīja, ka ministriju satrauc padziļinātā plaisa izglītībā starp pilsētu un lauku skolām un tiks meklēti risinājumi šo atšķirību samazināšanai.
Vērtējot pēc skolu tipa, secināts, ka Latvijas pamatskolās skolēnu vidējie sasniegumi ir zemāki par vidusskolu un ģimnāzijas skolēnu sasniegumiem visās jomās.
Aplūkoti arī Latvijas skolēnu vidējie sasniegumi atkarībā no mācību valodas un secināts, ka Latvijā visās satura jomās nav nozīmīgu atšķirību starp skolēniem, kas mācās skolā ar latviešu mācību valodu vai mazākumtautības jeb krievu valodā.
Pētījuma autori norāda, ka nepieciešams nodrošināt izglītības kvalitātes paaugstināšanu, tostarp izplatot ģimnāziju pieredzi un iespējas kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā.
Jau ziņots, ka Latvijas pamatskolas beigu vecuma skolēnu kompetences matemātikā, dabaszinātnēs un lasīšanā atbilst Eiropas Savienības (ES) un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) dalībvalstu vidējam līmenim, liecina OECD "Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas 2012" pirmie rezultāti. Latvijas skolēnu zināšanas ir labākas par Lietuvas skolēnu zināšanām, bet sliktākas par Igaunijas skolēnu zināšanām.
Pētījumā vērtēta kompetence piecpadsmitgadīgiem skolēniem 65 valstīs, bet no Latvijas pētījumā piedalījās 6896 Latvijas skolēni no 270 skolām.
Kangro norādīja, ka pēdējos gados visās satura jomās - matemātikā, dabaszinātnēs un lasīšanā - vērojama Latvijas skolēnu sasniegumu izaugsmes tendence. Augstāku kompetenci Latvijas skolēni uzrāda dabaszinātnēs.
Latvijā šo pētījumu īstenoja Valsts izglītības attīstības aģentūra sadarbībā ar LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (PPMF) Izglītības pētniecības institūta pētniekiem. Latvija OECD pētījumos piedalījusies kopš 2000.gada.