71% vidusskolēnu studijām plāno izvēlēties Latvijas augstskolas

71 % vidusskolēnu, potenciālo studentu, studijām plāno izvēlēties kādu no Latvijas augstskolām, - tā liecina Starptautiskās komerciālās profesionālās vidusskolas veiktais pētījums.

Mācību gads jau gandrīz pusē, un, vidusskolas pēdējo klašu skolēniem, šis posms iezīmējas ar to, ka arvien tuvāk nāk laiks, kad izdarāma izvēle par studiju vietu. Kādi ir galvenie faktori, kas nosaka izvēli par labu kādai konkrētai augstākās mācību izglītības iestādei?

Attiecībā par izvēli studēt Latvijā vai ārpus valsts robežām, 71% aptaujāto skolēnu atbildēja, ka plāno studēt Latvijā, 22% - ārzemēs, bet 7% atzina, ka studēt neplāno vispār. Kā būtiskākos iemeslus izvēloties studēt ārzemēs, skolēni galvenokārt min augsto mācību kvalitāti un salīdzinoši zemāko studiju maksu.

Balstoties uz iegūtajiem rezultātiem, vairāk kā puse aptaujāto atzīst, ka galvenais faktors izvēloties konkrēto augstskolu ir tas, vai izvēlētajā mācību iestādē ir pieejama vēlamā mācību programma, otrajā vietā ierindojas augstskolas noteiktā maksa par mācībām vai iespēja studēt budžeta grupā, bet trešajā vietā - augstskolas prestižs un vērtējums darba devēju acīs.

Vaicāti, vai respondenti Latvijas augstākās izglītības sistēmu vērtē kā labu un kvalitatīvu, 65% respondentu atbildēja ar "Nē", bet 35 % augstākās izglītības sistēmu Latvijā atzina par gana kvalitatīvu. 75% aptaujas dalībnieku uzskata, ka mācību maksa par studijām Latvijā nav atbilstoša piedāvātajai studiju kvalitātei.

Jeļena Lapiņa, Starptautiskās Komerciālās profesionālās vidusskolas direktore, komentējot aptaujas rezultātus, norāda, ka "Pirmkārt, mūs ļoti iepriecina tas, ka tik liels skaits jauniešu studijām plāno izvēlēties kādu no Latvijas augstākās izglītības iestādēm, neskatoties uz to, ka mācību maksa augstskolās joprojām ir sasāpējis jautājums. Otrkārt, šie aptaujas rādītāji ir stimuls arī mums kā mācību iestādei, darboties pēc iespējas labāk, celt savu kapacitāti un nodrošināt labu zināšanu bāzi potenciālajiem studentiem, - tiem jauniešiem, kas dosies studēt uz augstskolām jau pēc mūsu vidusskolas beigšanas."

Aptauja liecina, ka divas trešdaļas aptaujāto skolēnu jau ir izlēmuši, kādā programmā vēlas studēt, bet viena trešdaļa respondentu savu izvēli vēl nav izdarījusi. Atbildot uz jautājumu "Kādi faktori nosaka izvēli par labu konkrētajai mācību programmai?", 32% skolēnu par svarīgāko minēja savus hobijus un intereses, 25% kā galveno kritēriju norādīja savu zināšanu līmeni konkrētajā jomā, 19% - iespēju pēc studiju pabeigšanas dabūt labi atalgotu darbu, 17% - mācību maksu un iespēju iekļūt budžetā, bet 7% konkrētu faktoru neminēja.

Skolēnu skatījumā par to, vai pēc studiju beigšanas viegli izdosies atrast piemērotu darbu, kā būtiskākais faktors tiek uzskatīts jautājums cik plašs ir konkrētajā jomā strādājošo paziņu loks (48%), kā otro faktoru skolēni visbiežāk minējuši personīgo motivāciju un vēlmi strādāt (31%), bet, kā trešo - studiju laikā iegūto zināšanu līmeni (15%).

Atbildot uz jautājumu "Ko Jūs darītu situācijā, ja iestājoties izvēlētajā mācību programmā, saprastu, ka šis novirziens jūs neinteresē?", 66% studentu atzina, ka mācību programmu nomainītu, 23% norādīja, ka studijas jebkurā gadījumā turpinātu, 6% studijas pamestu, bet 5% nesniedza konkrētu atbildi.

Savukārt runājot par to, cik liela daļa no aptaujāto paziņu loka strādā tajā pašā profesijā, ko studēja augstskolā, 40% respondentu atzina, ka tāda ir mazāk kā puse, 35% skolēnu - vairāk kā puse, 17% - norādīja, ka apgūtajā profesijā nestrādā neviens, bet 8% nesniedza konkrētu atbildi.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais