LNT un TV3, visticamāk, būs par maksu

© Kaspars Krafts, f64

"Mūs satrauc negodīgā konkurence, kas kropļo mediju telpu. Tas ir pilnīgs neprāts tirgū ieplūdināt kaudzi naudas (sabiedrisko mediju darbības nodrošināšanai), kas deformē ne tikai elektronisko, bet arī pārējo mediju tirgu kopumā," uzskata Latvijas Raidorganizāciju apvienības (LRA) izpilddirektore Gunta Līdaka.

Cer nezaudēt auditoriju

G. Līdaka ir pārliecināta, ka nākamgad līdz ar pāreju no analogās uz digitālo apraidi Latvijā skatītākie televīzijas kanāli "LNT un TV3 būs maksas kanāli. Vienīgi Latvijas Televīzijas (LTV) 1. un 7. programma būs bezmaksas kanāli, jo no 1. decembra no analogās apraides izgāja TV5," uzsver G. Līdaka.

LTV jau oktobra beigās noslēdza līgumu par 7. kanāla pāreju uz digitālo apraidi un kanāla iekļaušanu bezmaksas paketē, savukārt pārējās televīzijas lēmumu par bezmaksas pieejamību vēl nav pieņēmušas. Tas jāizdara līdz 15. decembrim, pēc kura Nacionālā radio un televīzijas padome sola pieņemt lēmumu, kad Latvijā pārtrauks analogo apraidi.

LRA uzskata, ka vadošās telekompānijas, visticamāk, nezaudēs būtisku daļu auditorijas, kurai nebūs iespējas atvēlēt mēnesī papildus trīsarpus latu lētākās maksas paketes abonēšanai. "Neliels risks ir, taču to iedzīvotāju skaits, kuri skatās televīziju analogajā apraidē, ir mazs. Liela daļa skatītāju izmanto kabeļtelevīziju, satelīttelevīziju pakalpojumus, un tos šī pāreja vispār neskars," apgalvo LRA izpilddirektore G. Līdaka.

Skar 250 000 mājsaimniecību

Neatkarīgā jau vairākkārt rakstīja, ka TV3 ir apsvērusi iespēju kļūt par maksas kanālu un to apsver arī LNT. Tas nozīmē, ka ar to datumu, kad Latvija pāries uz ciparu formāta apraidi, šos kanālus nevarēs redzēt "visi tie skatītāji, kuri šobrīd izmanto analogo ētera signālu, lai skatītos Latvijas nacionālos kanālus. Balstoties uz TV3 pieejamo informāciju, pašlaik Latvijā apmēram 250 000 mājsaimniecību izmanto analogo televīziju. Pēc pārejas uz digitālo apraidi visiem šiem skatītājiem būs nepieciešams izvēlēties citu tehnoloģiju, lai skatītos televīziju," Neatkarīgajai skaidro TV3 pārstāve Marta Zandersone.

Lattelecom, kas nodrošina pāreju no analogās uz ciparu formāta apraidi, komercdirektore Kerli Gabriloviča norāda, ka analogā apraide, kas nenodrošina pat 99 procentus Latvijas teritorijas pārklājumu, proporcionāli ir ievērojami dārgāka par ciparu apraidi. Kā liecina LTV piemērs, izlemjot ar nākamā gada 1. martu pilnībā pāriet uz ciparu apraidi un atteikties no analogās apraides, LTV7 ietaupīs 300 000 latu.

Lēmums jāpieņem pašiem

"Pašreizējā televīzijas komerckanālu svārstīšanās izlemt, vai palikt par bezmaksas kanālu vai kļūt par maksas kanālu, ir saistīta ar pašu raidorganizāciju finansiālo stāvokli, ko ietekmējusi ekonomiskā situācija un reklāmas tirgus kritums, nevis ar augstajiem tarifiem par ciparu apraidi. Lattelecom tarifi par apraidi ciparu formātā ir par 30 procentiem zemāki nekā par pašreizējo apraidi analogajā formātā, un ir nepatiesi to minēt kā iemeslu, lai kļūtu par maksas kanālu, jo arī līdz šim televīzijas kanāliem bija jāmaksā rēķins par sava signāla apraidi, un tā tas ir visā pasaulē," uzsver K. Gabriloviča.

Viņa norāda, ka pašreizējā komerctelevīziju vilcināšanās pieņemt lēmumu par turpmāko biznesa modeli un spekulācijas ar nekorektiem argumentiem ir maldinošas skatītājiem un valsts regulējošajām iestādēm.

Latvijā

Dāvanas Ziemassvētkos saņem pārliecinoši lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju – 81 %, liecina “Eco Baltia vide” un “Latvijas Zaļā punkta” aptauja*. Kaut arī 86 % kā galveno kritēriju dāvanu izvēlē min dāvanas piemērotību tās saņēmējam, gandrīz puse – 45 % – no visiem dāvanu saņēmējiem, viņuprāt, saņem nelietderīgas un sev nepiemērotas dāvanas, kuras tiek atdotas ģimenes locekļiem vai draugiem, pārdāvinātas tālāk vai noliktas plauktā, kur tās krāj putekļus. Lai nevajadzīgajām dāvanām dotu otro iespēju, arī šogad “Eco Baltia vide” trīs Latvijas pilsētās uzstādīs dāvanu maiņas skapjus, kas darbosies no 18. decembra līdz 13. janvārim.

Svarīgākais