Eksperts: Eiropas plūdos cietušie auto Latvijas tirgū neparādīsies

Ārvalstu medijos parādījušās ziņas, ka uz plūdu skartajām Eiropas valstīm masveidā dodas lietoto automašīnu uzpircēji no Baltkrievijas, Krievijas un Ukrainas. Latvijas eksperti uzskata, ka mūsu valstij bojāto auto ievešana, visticamāk, nedraud, tomēr pircējiem tiek ieteikts uzmanīties un pārbaudīt, no kurienes auto ievests.

Kā zināms, vasaras sākumā Eiropu pārņēma milzīgi plūdi. Vācija, Austrija, Čehija, Ungārija — šajās valstīs zem ūdens nonāca gan mājas, gan ielas, gan arī tūkstošiem auto.

Ukrainas laikraksts „Sevodņa” vēsta, ka uz Polijas un Ukrainas robežas izveidojušās garas, tukšu automašīnu treileru rindas. Pārsvarā pēc plūdos cietušajām automašīnām dodas uz Čehiju, Vāciju un Austriju. Kāds treilera šoferis Ukrainas laikrakstam stāstījis, ka ūdenī pabijis „Lexus” ārvalstīs tiek tirgots par dažiem tūkstošiem eiro, savukārt Ukrainā to varēšot pārdot par ievērojami lielāku summu.

Lietotu automašīnu tirdzniecības uzņēmuma „Provento” direktors un Latvijas lietoto automobiļu tirgotāju asociācijas prezidents Uģis Vītols portālam nra.lv apgalvo, ka Latvijai „slīkoņu” invāzija nedraud. Viņš uzsver, ka plūdos cietušas mašīnas ir apgrūtinoši tirgot un „nopietnie” Latvijas lietoto auto tirgotāji šādas mašīnas neiepērk. „Plūdu auto atjaunošana ir laikietilpīga, tādējādi auto tirgotājiem neizdevīga, vismaz man, kā tirgotājam, „slīkoni ” nav izdevīgi ņemt”, pauž U. Vītols. Tomēr risks pastāv. „Riska grupa ir individuālie uzpircēji, tādi, kuri nav oficiāli reģistrējuši savas darbības”, stāsta U.Vītols. Parasti ūdens skartus auto nodod apdrošinātājiem, kuri tālāk izlemj vai tie ir tirgum derīgi. Ja ir, tad automašīnas atjauno un laiž apgrozībā, kur to cena netiek pazemināta kādreizējo bojājumu dēļ. „Vācijā ūdens bojātiem auto tiek piesprausta zīmīte, norādot, ka tas ir bijis ūdenī, lai pircējs zinātu ar ko rēķināties,” apgalvo U.Vītols. Pērkot lietotu auto Latvijā, eksperts iesaka pieprasīt pārdevējam oriģinālos auto dokumentus, lai redzētu, kādas valsts numurzīme automašīnai ir bijusi.

„Latvijas pircējs ir izlutināts, tam rūp katra skrambiņa, kas atrodama uz auto,” uzsver U.Vītols, stāstot, ka Latvijā pieprasījums pēc bojātiem auto nebūtu tik liels kā Krievijā, Ukrainā un Baltkrievijā. Jautājot par iespējams populārākajām automašīnu markām bojāto auto vidū, eksperts pauž, ka marka var būt jebkāda, tomēr pieprasītākās ir dārgās un jaunās mašīnas, jo vecu, lētu un ūdens bojātu auto neviens uzpircējs neņems.

Tikmēr auto apdrošinātāji no kompānijām „Balta” un „If” portālam nra.lv apgalvo, ka ūdens mašīnai rada ļoti nepatīkamas sekas. Apdrošinātāji brīdina, ka, iegādājoties no ūdens cietušu automašīnu, būs jārēķinās ar dažādām problēmām. Galvenās problēmas rodas ar automašīnas elektroniku, un tām ir grūti izsekot. Var rasties īssavienojumi, problēmas ar strāvas padevi, kā arī nepatīkama smaka no pelējuma, kas var atrasties kaut kur automašīnas salonā. Iegādājoties bojātu automašīnu, ir gandrīz neiespējami pateikt, ka tā ir cietusi no ūdens, reizēm pat servisa darbiniekiem ir problēmas to noteikt. Vislabākais veids kā izvairīties no bojātas automašīnas iegādes, ir pirkt to no pazīstamiem tirgotājiem, kā arī nepirkt mašīnas internetā, iesaka apdrošinātāji.

Latvijā

Latvijas Mākslas zinātnieku un kuratoru biedrība (LMZKB) un vairākas radošo nozaru organizācijas aicina noteikt viena gada moratoriju to pieminekļu pārvietošanai, kas tiek pamatota ar totalitāro režīmu slavināšanu, šajā laikā aicinot diskutēt par kultūrvides pārmaiņām.

Svarīgākais