Augstskolas taupa uz apkuri, elektrību un pasniedzēju algām

Finansējuma samazinājums augstākajai izglītībai jau šajā gadā augstākās izglītības iestādēm licis īstenot vairākus būtiskus taupības pasākumus, kas galvenokārt īstenoti uz apkures un elektrības patēriņa, kā arī pasniedzēju algu rēķina, liecina Latvijas Studentu apvienības (LSA) veiktā aptauja.

Piemēram, Latvijas Universitātē samazināta gan apkure, gan elektrības patēriņš, kā arī bibliotēkas darba laiks, kura vakaros tiek slēgta par divām stundām ātrāk, bet sestdienās vairs nestrādā vispār. Izskan arī baumas par fakultāšu apvienošanu, savukārt Sociālo zinātņu fakultātē ieviesta "krīzes apstākļu nosacītā alga".

Arī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) studenti stāstījuši, ka pēc četriem pēcpusdienās elektrības patēriņš tiek samazināts tik ievērojami, ka gan gaiteņos, gan auditorijās valda pustumsa. Savukārt no apkures samazināšanas cietuši arī Daugavpils universitātes studenti, kas aukstuma dēļ kopmītnēs pastāvīgi slimo. Uz elektrības un siltuma rēķina ekonomējot arī Ventspils Augstskola.

Līdzekļu trūkuma dēļ lielākā daļa augstākās izglītības iestāžu savus darbiniekus sūta bezalgas atvaļinājumos: tāds pirms nedēļas bijis Rēzeknes augstskolā un Latvijas Lauksaimniecības universitātē, kura tādu plānojusi arī decembrī. Bezalgas atvaļinājumos devušies arī vairāki JVLMA pasniedzēji. Bet Liepājas universitātē pasniedzēju kontakstundu skaits samazinājies uz pusi, bet katra trešā nedēļa skaitās "patstāvīgo darbu nedēļa", kad universitāte nav jāapmeklē. Nedēļu ilgs pārtraukums mācībās bijis arī Latvijas Mākslas akadēmijā.

Daudzas augstskolas krietni samazinājušas arī vieslekciju apjomu, vai arī atteikušās no tādām vispār, tanī pat laikā vairāki pasniedzēji nelielā atalgojuma dēļ atteikušies turpināt braukāt uz darbu reģionālajās augstskolās. Daudzviet tiek atlaisti saimniecības darbinieki, un augstskolām kļūst arvien grūtāk apgādāt studentus ar nepieciešamajām mācību grāmatām, izdales materiāliem.

Papildus tam palielinoties patstāvīgo darbu apjoms, bet samazinās praktisko nodarbību, kā, piemēram, laboratorijas darbu skaits. Mācības nereti tiek īstenotas ne vien apvienotās grupās, bet pat kursos, un studenti izjūtot arī pasniedzēju motivācijas trūkumu, kas samazina studiju kvalitāti.

Svarīgākais