Noplūde no "Romankas", visticamāk, nav bijusi

Lai gan Jūras spēki pagaidām vēl nav saņēmuši jaunākās ziņas no Polijas transporta kuģa "Romanka" par kuģa apkalpes veikto kuģa apskati un iespējamajiem tā bojājumiem, visticamāk, nekāda noplūde no kuģa jūrā nav notikusi.

Pēc viņas teiktā, pašlaik pati kuģa apkalpe joprojām veic kuģa apskati, taču var pieļaut, ka noplūdes no kuģa nav notikušas. Precīza informācija par to varētu būt pirmdien no rīta, atzīmēja Jūras spēku preses pārstāve Liene Ulbina.

Līdz šim arī nav saņemti nekādi saprotami paskaidrojumi no komandas kapteiņa par iemesliem, kāpēc kuģis novirzījies no kursa un uzskrējis sēklī.

Viņa apliecināja, ka kuģis dosies uz Liepājas ostu, taču norādīja, ka kuģa īpašnieka ziņā ir izlemt, vai nepieciešams veikt kuģa apskati, piesaistot ūdenslīdējus.

Ulbina atturējās atklāt kuģa īpašnieka nosaukumu, to atturējās nosaukt arī Latvijas Jūras administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne.

Kočāne aģentūrai LETA sacīja, ka pastāv iespēja, ka sākotnējās apskates laikā nekādi bojājumi netiks konstatēti, ja tie nav būtiski, taču precīzi tos iespējams noteikt tikai sīkākas apskates laikā ostā.

Kočāne sacīja, ka pašlaik nav zināms, vai tiks veikta izmeklēšana vai oficiāla pārbaude par kuģa uzsēšanos sēklī. Tāpat nav zināms, kas nepieciešamības gadījumā to veiks - Latvijas vai Polijas puses atbildīgās iestādes. Tas būšot atkarīgs no tā, vai un kādi bojājumi kuģim tiks vai netiks konstatēti.

Kočāne skaidroja, ka zaudējumu atlīdzināšanas prasījums paredzēts gadījumos, ja ir cietuši cilvēki vai radīts vides piesārņojums, kā arī tad, ja kuģis zaudējis jūrasspēju. Šajā gadījumā cilvēki nav cietuši, vides piesārņojuma, visticamāk, arī nav, tādejādi arī būtisks kaitējums neesot nodarīts un atlīdzinājuma prasība netikšot izvirzīta, pieļāva Kočāne.

Savukārt par to, vai kuģis zaudējis jūrasspēju, būšot zināms tikai pēc kuģa apskates, skaidroja Kočāne.

Pēc Kočānes teiktā, kuģa nocelšana no sēkļa un nogādāšana ostā esot komercpakalpojums, par ko vienojoties kuģa īpašnieks un velkoņu kompānija.

AS "PKL Flote" vadītājs Sergejs Odincovs aģentūrai LETA atturējās atklāt glābšanas pasākuma izmaksas, sakot, ka to neparedz labas kuģošanas prakse.

Ulbina aģentūrai LETA sacīja, ka sākotnējais "Romankas" gala mērķis bijis Rīga, bet pēc tam tā kurss mainīts un kā gala mērķis noteikta Tallina. Tad arī kuģis uzsēdies sēklī.

Latvijas Jūras administrācijas speciālisti ir sazinājušies ar kuģa "Romanka" kapteini, lai noskaidrotu notikušā iemeslus, taču kapteinis neesot spējis loģiski pamatot, kāpēc notikusi novirzīšanās no kursa un kuģis uzskrējis sēklī.

Jau ziņots, ka šodien ap plkst.17 izdevies novilkt piektdien Ziemupē pie Akmeņraga uz sēkļa uzskrējušo poļu transporta kuģi "Romanka".

Latvijā

Latvijas Nacionālais dabas muzejs ir bagātību krātuve – daudznozaru dabaszinātņu muzejs, kurā glabājas ģeoloģiskie, entomoloģiskie, paleontoloģiskie, zooloģiskie, botāniskie, mikoloģiskie un antropoloģiskie priekšmeti. Krājums sistemātiski tiek papildināts, ievācot priekšmetus dabā, iepērkot, saņemot dāvinājumus. Muzeja krājumā ir daudzas Latvijā un pasaulē izzūdošas un jau izmirušas sugas, tāpēc kolekciju vērtība ar katru gadu pieaug. Arvien aktuālāks kļūst jautājums par šo vērtību ilglaicīgu saglabāšanu un kā tās nosargāt globālo krīžu, tostarp kara, gadījumā. Par muzeja vērtībām un muzeoloģiskajiem smalkumiem intervijā “nra.lv” stāsta muzeja direktore Skaidrīte Ruskule.

Svarīgākais