Nākamajos trīs gados Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) lūdz piešķirt no valsts budžeta kopumā 25,5 miljonus latu 93 jaunu dienesta transportlīdzekļu iegādei.
Iepazinusies ar informatīvo ziņojumu par situāciju VUGD nodrošināšanā ar nepieciešamajiem ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļiem, valdība šodien vienojās, ka jautājums par papildu finansējumu VUGD transportlīdzekļu iegādei ne vairāk kā 25,5 miljonu latu apmērā tiks izskatīts, vērtējot nākamo trīs gadu valsts budžeta likumprojektus.
Lai iegādātos 93 jaunus transportlīdzekļus, 2014., 2015. un 2016.gadā VUGD no valsts budžeta papildus cer dabūt aptuveni 8,5 miljonus latu ik gadu.
Kā teikts šodien valdībā izskatītajā informatīvajā ziņojumā, tika vērtēta arī iespēja jaunu ugunsdzēsības un glābšanas tehniku iegādāties līzingā, taču Iekšlietu ministrija (IeM) nāca pie secinājuma, ka līzings nebūtu finansiāli izdevīgs, jo tas nozīmētu papildu saistības un nevajadzīgus procentu maksājumus.
Kā valdības sēdē norādīja iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis (RP), viņaprāt, nav pareizi šo jautājumu skatīt kā jaunās politikas iniciatīvu. Neesot runa par VUGD attīstību, bet gan par pašreizējās situācijas saglabāšanu un VUGD spēju pildīt savas funkcijas.
Ja līdzekļu piešķiršana netiks atbalstīta, VUGD būs jāslēdz depo un objektīvi palielināsies laiks, kas nepieciešams, lai glābēji ierastos notikuma vietā, teica Kozlovskis.
LETA jau vairākkārt ziņojusi par neapskaužamo VUGD tehnisko nodrošinājumu. Tas detalizēti izklāstīts arī šodien valdībā izskatītajā informatīvajā ziņojumā.
VUGD rīcībā patlaban ir 605 sauszemes transportlīdzekļi un 83 kuģošanas līdzekļi, lai gan saskaņā ar spēkā esošajiem valdības noteikumiem dienesta rīcībā vajadzētu būt vismaz 1696 sauszemes transportlīdzekļiem un 137 kuģošanas līdzekļiem. 86 no VUGD ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļiem ir vecāki par 30 gadiem, tai skaitā desmit ir ražoti laika periodā no 1968. līdz 1973.gadam.
Lai sagatavotos ikgadējai tehniskajai apskatei, VUGD vidēji gadā viena vairāk nekā 20 gadus veca un jau savu resursu izsmēluša ugunsdzēsības un glābšanas automobiļa remontam tērē aptuveni 1000 latu. Tādējādi nepieciešamie ieguldījumi remontā vairākkārt pārsniedz paša automobiļa vērtību. Ieguldīt šos līdzekļus novecojošā tehnikā nav lietderīgi, skaidro VUGD.
Jāsecina, ka VUGD nodrošinājums ar speciālajiem transportlīdzekļiem, kuri nepieciešami pamatfunkciju izpildei, ir nepietiekams, turklāt daudzi ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļi ražoti vēl bijušajā PSRS vai arī ir saņemti pēc Latvijas neatkarības atgūšanas pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados kā tehniskā palīdzība no Zviedrijas vai Vācijas, teikts šodien valdībā izskatītajā informatīvajā ziņojumā.
Ievērojot valstī ieviesto valdības noteikto taupības politiku un 2009.gada 3.marta deklarācijā par Valda Dombrovska (V) vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību noteikto, IeM līdz šim negatavoja priekšlikumus valdībai par papildu finansējuma piešķiršanu VUGD ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļu autoparka atjaunošanai, tomēr nu ilgāk gaidīt vairs nevarot.
"Neatjaunojot autoparku (vismaz minimāli), VUGD vairs nespēs saglabāt reaģēšanas spējas ugunsgrēkos un glābšanas darbos. Ir nepieciešama nolietoto ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļu atjaunošana, kā arī daļēja speciālo transportlīdzekļu papildināšana, lai reaģētu uz ķīmiskajiem negadījumiem, glābšanas darbiem un negadījumiem uz ūdens," teikts šodien valdībā izskatītajā informatīvajā ziņojumā.
VUGD darbības nodrošināšanai nepieciešamas arī daudzfunkcionālas konteineru sistēmas - konteineru vedēji un konteineri ar aprīkojumu -, kādas plaši izmanto citās valstīs.