Poļu transporta kuģi "Romanka" no sēkļa pie Akmeņraga mēģinās novilkt vēl šodien, biznesa informācijas portālu "Nozare.lv" informēja velkoņu kompānijas SIA "PKL Flote" vadītājs Sergejs Odincovs.
Pēc uzņēmēja stāstītā, pašlaik esot grūti spriest, cik ilgi turpināsies operācija, jo "jūra ir jūra" un viss esot atkarīgs no laika apstākļiem. Vējš un viļņi var šo procesu būtiski ietekmēt, tomēr Odincovs pieļauj, ka operāciju izdosies pabeigt šodien.
"Dosim tauvu un tad izvērtēsim situāciju, kas vēl nepieciešams, lai kuģi noceltu no sēkļa," skaidroja Odincovs. ""PKL Flotes" rīcībā kopumā ir septiņi velkoņi, kuru kopējā jauda ir vairāk nekā 15 000 zirgspēku. Uzņēmumam ir arī tehniskie līdzekļi avāriju glābšanas un ugunsdzēšanas darbu veikšanai.
Kuģa vilkšana no sēkļa, neskatoties uz tumsu, varētu sākties ap plkst.20, kad velkonis no Ventspils ieradīsies notikuma vietā. Šobrīd Krasta apsardzes kuģis "Astra" jau veic nepieciešamos priekšdarbus kuģa novilkšanai no sēkļa, ziņo NBS.
Kuģa vilkšanu no sēkļa koordinēs Krasta apsardzes Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs. Sauszemes mobilās glābšanas vienības sastāvā būs trīs smagās automašīnas, divas no kurām aprīkotas ar naftas savākšanas ekipējumu - bonām, skimmeriem, ceļamkrānu u.c. -, un viena vadības mašīna ar glābšanas laivu.
LETA jau ziņoja, ka šorīt ap plkst.5.30 uz sēkļa pie Akemņraga uzskrējis poļu transporta kuģis "Romanka". Lai novērstu iespējamās nevēlamās sekas, uz notikuma vietu Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs norīkoja Krasta apsardzes kuģi "Astra" un Jūras spēku kuģi "Varonis". Iesaistīts tika arī Gaisa spēku helikopters, un izsludināta trauksme sauszemes glābšanas vienībām no Ventspils un Rīgas.
Jūras spēku sauszemes mobilās glābšanas vienības ir ieradušās notikuma vietā, atrodas piekrastē netālu no negadījuma vietas un ir gatavas ārkārtas situācijai, ja tāda radīsies, aģentūra LETA uzzināja bruņotajos spēkos.
Piesārņojums nav konstatēts. Kuģī nav kravas, un šorīt tas bijis ceļā uz Rīgu, ziņo NBS. Transporta kuģis "Romanka" ir 65 metrus garš un 11 metrus plats. Kuģa tilpnēs tā darbības nodrošināšanai ir aptuveni 40 tonnas degvielas.
Kuģis uz sēkļa atrodas apmēram 50 metru attālumā no krasta, kas ir aptuveni septiņu līdz astoņu kilometru attālumā no Pāvilostas.
Valsts vides dienesta Jūras un iekšējo ūdeņu pārvaldes direktora vietnieks Fēlikss Klagišs aģentūrai LETA apstiprināja, ka kuģa korpusā ievērojamu bojājumu nav, līdz ar to naftas produktu noplūde nav konstatēta. Kā uzsvēra Klagišs, protams, nav patīkami, ka šāda veida kuģis uzskrien uz sēkļa pie Latvijas krastiem, taču pagaidām nekāda pamata satraukumam par vides draudiem neesot.
Latvijas Jūras administrācijas (LJA) sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne biznesa informācijas portālu "Nozare.lv" informēja, ka vidi piesārņojoši faktori nav fiksēti, kuģis ir kuģojis bez kravas, un nav informācijas, ka no tā kaut kas noplūstu. Par to, vai kuģis ir cietis, varēs spriest pēc tam, kad tas tiks novilkts no sēkļa. Ja kuģis nav cietis, tas varēs doties tālāk.
Komentējot, vai par incidentu LJA sākusi izmeklēšanu, Kočāne skaidroja - izmeklēšanu uzsāk, ja cietis kuģis vai cilvēki, bet, ja tā nav, - izmeklēšanas uzsākšana ir atkarīga no dažādiem faktoriem. Par izmeklēšanas uzsākšanu šajā gadījumā LJA lems, kad kuģis tiks novilkts no sēkļa. Turklāt, ja izmeklēšana tiks uzsākta, vēl tiks domāts, kas to darīs - Latvijas vai Polijas izmeklētāji.
Avārija notikusi Latvijas teritoriālajos ūdeņos, tomēr kuģis ir no Polijas. Iespējams, izmeklēšana notiks, sadarbojoties abu valstu atbildīgajām institūcijām.
LJA pagaidām kuģa kapteiņa izvēlētais ceļš nešķiet loģisks, un nepieciešami skaidrojumi par veiktajām darbībām.
Kā liecina aģentūras LETA arhīvs, pēdējo gadu laikā jūrā notikuši vairāki negadījumi, kad uz sēkļa uzsēdušies kuģi.