No jūlija Rīgas robežās par braucienu vilcienā varēs norēķināties ar e-talonu

© f64

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) un satiksmes ministrs Anrijs Matīss šodien parakstīja nodomu protokolu, ka ne vēlāk kā līdz 31.jūllijam norēķini ar e-talonu tiks ieviesti arī AS "Pasažieru vilciens" vilcienos, lai Rīgas robežās iedzīvotāji vilcienu varētu izmantot kā alternatīvu sabiedriskajam transportam - autobusiem, trolejbusiem un tramvajiem.

Vienošanās paredz, ka pilsētas robežās rīdzinieki vilcienu maršrutos saņems tādas pašas atlaides kā pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" sabiedriskā transporta līdzekļos.

"Pasažieru vilciens" joprojām cer, ka, noslēdzot šādu sadarbības līgumu, pasažieru skaits pieaugs par 625 000 cilvēku, kaut arī iepriekš šīs prognozes nepiepildījās un sākotnējais līgums par e-talona ieviešanu vilcienos tika apturēts.

Rīgas domei e-talona ieviešana un atlaižu nodrošināšana rīdziniekiem vilcienos izmaksātu ap 350 000 latu gadā, savukārt "Pasažieru vilciena" tēriņi e-talona projektam gada laikā tiek lēsti ap 285 294 latiem.

Ušakovs norādīja, ka pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" šādi papildinājumi būtu izdevīgi, jo tie palīdzētu samazināt noslogotību maršrutiem uz Zolitūdi, Ķengaragu un Vecmīlgrāvi. Rīgas domes priekšsēdētājs norādīja, ka sastrēgumu stundās vilciens būtu ievērojami ērtāka un ātrāka alternatīva pārējiem transporta līdzekļiem.

Lai visā Rīgas teritorijā tarifs būtu vienāds, "Pasažieru vilcienam" būs jāpārskata tarifs maršrutā līdz Vecāķiem, kur patlaban biļete maksā 75 santīmus.

Rīgas domes sēdē gala lēmums par līguma slēgšanu ar "Pasažieru vilcienu" varētu tikt pieņemts 14.maijā.

Parakstot līgumu, Matīss norādīja, ka šis ir svarīgs solis ne tikai Pierīgas iedzīvotājiem - e-talona ieviešana vilcienos esot pirmais posms uz kombinētu un integrētu sistēmu, apvienojot Rīgas sabiedriskā transporta tīklu ar vilcienu piepilsētas maršrutiem.

E-talonu norēķinu aparātu ieviešana vilcienos šā gada jūlijā kļūs par pirmo posmu vienotas norēķinu sistēmas izveidei valstī. Nākotnē ar e-talonu varētu norēķināties arī strappilsētu maršrutos gan vilcienos, gan autobusos. Ušakovs norādīja, ka tehniski šāds risinājums būtu pilnībā iespējams, jo patlaban e-talona tehniskās iespējas tiek izmantotas tikai par aptuveni 20%.

Kā ziņots, LTV raidījums "De facto" norādīja, ka 2010.gadā starp "Pasažieru vilcienu" un "Rīgas karti" līgums tika noslēgts uz četriem gadiem un tā summa bija vairāk nekā miljons latu. Pirmais mēģinājums ieviest e-talonu noslēdzās ar to pārdošanu vilcienu biļešu kasēs. Projektu apturēja, aizbildinoties, ka šīs biļetes pērk maz un projekts radot simtiem tūkstošu zaudējumus.

Tagad e-talonu ieviesējs, "Rīgas satiksmei" daļēji piederošais uzņēmums "Rīgas karte", martā iesniedzis tiesā prasību pret "Pasažieru vilcienu", prasot atmaksāt investīcijas 550 243 latu apmērā. Abi uzņēmumi tagad veic mierizlīguma sarunas, kam vajadzētu noslēgties ar e-talonu ieviešanu vilcienu satiksmē Rīgas pilsētas robežās. "Pasažieru vilciens" faktiski momentā bija gatavs mierizlīgumam un e-talonu ieviešanai jau šovasar. Vienošanās paredz, ka "Pasažieru vilciena" tēriņi e-talona projektam gada laikā būs 285 294 lati, kas "Rīgas karti" varētu apmierināt.

"Pasažieru vilciens" uzskata, ka lielu daļu savu klientu zaudējis brīdī, kad Rīgā ieviests e-talons. Statistika apliecinot, ka lielākā lejupslīde uzņēmumam bijusi 2009.gadā, tomēr tas sakrita ne tikai ar e-talona ieviešanu, bet arī krīzes smagāko gadu. Turklāt pasažieru skaits vilcienos turpinājis rukt arī nākamajos gados, ko veicinājis arī Rīgas subsidētais transports pensionāriem un atlaides citām pasažieru grupām. "Ieviešot e-talonu, mēs ceram kādu daļu no šiem pasažieriem atgūt, un Rīgas zonā tie būtu 625 000 pasažieru. Faktiski tā ir aptuvenā daļa, ko mēs pazaudējām un ko mēs plānojam atgūt," lēmuma pamatotību skaidrojis "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.

E-talons ļaus uzskaitīt un līdz ar to arī apmaksāt braucienus vilcienos, piemēram, Rīgas nestrādājošajiem pensionāriem un citām grupām, kas saņem pašvaldības atvieglojumus Rīgas sabiedriskajā transportā. Ja šis scenārijs īstenotos, tad sadarbība ar e-talonu ieviesēju rezultētos ne tikai ar izdevumu segšanu par e-talonu ieviešanu, bet arī papildu ieņēmumiem 95 976 latu apmērā.

Vilcienos e-talonu varēs lietot tikai Rīgas pilsētas robežās. Savukārt tiem, kuri brauks uz Tukumu, Ogri, Saulkrastiem, Zilupi vai citur ārpus galvaspilsētas, būs jāpērk biļetes līdzšinējā kārtībā.

Svarīgākais