lai samazinātu administratīvo slogu un nekustamā īpašuma reģistrācijā veicamo procedūru skaitu, kā arī nodrošinātu virkni pilnveidojumus kvalitatīvākam zemesgrāmatu pakalpojumam,izveidota vienota un efektīva zemesgrāmatu elektroniskā sistēma.
Tas veikts projekta „Tieslietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu arhīvu sagatavošana elektronisko pakalpojumu sniegšanai - 1.kārta" ietvaros,informēja Tiesu administrācijas (TA) pārstāve Līva Rancāne.
Kā viens no galvenajiem ieguvumiem minams tas, ka zemesgrāmatu nodaļu klientiem, nekustamo īpašumu īpašniekiem, pašvaldībām un valsts iestādēm, nevajadzēs atkārtoti iesniegt jau citas nodaļas rīcībā esoša dokumenta kopiju. Pēc grozījumu Zemesgrāmatu likumā spēkā stāšanās, nodaļas savā starpā ar šo informāciju varēs apmainīties elektroniski.
Projekta rezultāti nodrošinās līdz šim tikai papīra dokumentu apriti arī elektroniskā formā. Paredzams, ka rezultātā valsts pārvaldē panāks finanšu un cilvēkresursu ietaupījumus institūcijām, kas iegūst informāciju no zemesgrāmatu nodaļām. Lai vienkāršotu un uzlabotu zemesgrāmatu nodaļu darba procesus un samazinātu uzturēšanas izmaksas, paredzēts arī izstrādāt un ieviest vienotu elektroniskā arhīva sistēmu un būs iespējama arhīva lietu pieejamība neatkarīgi no nekustamā īpašuma atrašanās vietas un garantēs darba nepārtrauktības principu visās zemesgrāmatu nodaļās.
Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmata (VVDZ) papildināta ar funkcionalitāti, kas ļaus ērti pārskatīt informāciju par nekustamā īpašuma pašreizējo statusu - nekustamā īpašuma īpašniekus, ķīlas, apgrūtinājumus utt., jo līdzšinējais VVDZ informācijas attēlojums, vairāku veikto tiesību izmaiņu gadījumos, nereti rada grūtības saprast pašreiz spēkā esošo nekustamā īpašuma statusu.
Projektu „Tieslietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu arhīvu sagatavošana elektronisko pakalpojumu sniegšanai - 1.kārta" īstenojusi Tiesu administrācija un tā kopējais finansējums ir Ls 1,16 milj., ko pilnībā finansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds.