Tieslietu ministrija (TM) patlaban nodarbojas ar grozījumiem Pornogrāfijas ierobežošanas likumā, kā būtiskākās izmaiņas minot jauna jēdziena - pornogrāfisks priekšnesums - ieviešanu Latvijas normatīvajos aktos.
Kā aģentūru LETA informēja TM sabiedrisko attiecību speciāliste Sigita Vasiļjeva, likumprojekts ir viens no tiem, kas izstrādāts, lai Latvijā ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu par seksuālas vardarbības pret bērniem, bērnu seksuālas izmantošanas un bērnu pornogrāfijas apkarošanu. Direktīvai ir jāstājas spēkā šī gada 18.decembrī.
Direktīva nosaka pienākumu dalībvalstīm noteikt kriminālatbildību par bērna iesaistīšanu pornogrāfiskā priekšnesumā un tāda pornogrāfiska priekšnesuma apmeklēšanu, kurā ir iesaistīts bērns. Saskaņā ar direktīvā noteikto pornogrāfisks priekšnesums saturiski ir tas pats, kas Pornogrāfijas ierobežošanas likumā patlaban jau definētais pornogrāfiska rakstura materiāls.
Atšķirība ir veidā, kādā pornogrāfiskais saturs tiek izrādīts skatītājiem. Proti, pornogrāfiska rakstura materiāla gadījumā pornogrāfija ir fiksēta videoierakstā vai kādā citā materiālā formā, savukārt pornogrāfiska priekšnesuma laikā pornogrāfija tiek izrādīta klātienē vai tiešraidē.
Ievērojot minēto, likumprojekts paredz bērnu pornogrāfijas jēdziena paplašināšanu, nosakot, ka par bērnu pornogrāfiju ir atzīstams ne vien pornogrāfiska rakstura materiāls, bet arī pornogrāfisks priekšnesums, kurā iesaistīts bērns.
Ievērojot konsekvenci, likumprojekts paredz izmaiņas likumā arī saistībā ar tādiem pornogrāfiskiem priekšnesumiem, kuros ir iesaistīti pieaugušie. Proti, pašlaik saskaņā ar Pornogrāfijas ierobežošanas likuma 11.pantu Ministru kabinets (MK) nosaka ierobežojumus tādu izklaides vietu darbībā un pasākumu organizēšanā, kas saistīti ar nosegtu vai nenosegtu dzimumorgānu apzinātu demonstrēšanu. To regulē MK "Intīma rakstura izklaides ierobežošanas noteikumi''.
Tāpat likumprojekts papildina likumu ar vispārēju pornogrāfiska priekšnesuma definīciju, nosakot, ka pornogrāfisks priekšnesums ir ne vien tāds skatītājiem paredzēts izpildījums, kuram nav sabiedrību izglītojošas vai informējošas, zinātniskas vai mākslinieciskas vērtības un kurā tiek pilnīgi vai daļēji demonstrēti dzimumorgāni, bet arī tāds, kurā tiek demonstrēts dzimumakts vai dzimumtieksmes apmierināšana pretdabiskā veidā, dzimumtieksmes apmierināšana ar masturbāciju vai citas seksuālas darbības, tostarp minēto darbību imitācija.
Līdz ar to ierobežojumi, kas noteikti iepriekš minētajos Ministru kabineta noteikumos, tiks attiecināti uz plašāku izklaides vietu vai pasākumu loku, proti, jebkuru izklaides vietu vai pasākumu, kas saistīts ar pornogrāfiska priekšnesuma demonstrēšanu.
Papildus iepriekš minētajām izmaiņām, kas saistītas ar pornogrāfiska priekšnesuma jēdziena ieviešanu, likumprojekts paredz arī redakcionālas izmaiņas pornogrāfiska rakstura materiāla definīcijā. Tāpat arī redakcionāli precizēta tiek bērnu pornogrāfijas definīcija, lai būtu viennozīmīgi skaidrs šī jēdziena saturs. Tas ir nepieciešams, jo pašlaik praksē ir problēmas ar šī jēdziena pareizu izpratni.
Ņemot vērā informācijas tehnoloģiju attīstību, likums tiek papildināts ar vēl vienu pornogrāfiska rakstura materiāla aprites veidu - piekļuvi šādam materiālam. Tādējādi skaidri tiek noteikts, ka ierobežojumi, kas ir regulēti attiecībā uz pornogrāfiska rakstura materiālu apriti, attiecas ne vien uz šādu materiālu iegādāšanos - to iegūšanu īpašumā, valdījumā vai lietošanā -, bet arī uz piekļuvi tiem, neiegūstot šos materiālus savā rīcībā.
Tas attiecas uz gadījumiem, ja, piemēram, pornogrāfiska rakstura materiāls ir ievietots kādā interneta vietnē, kur to var noskatīties.
Kā norādīja Vasiļjeva, darba grupā ir pārstāvji no Labklājības ministrijas, TM, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas, Ģenerālprokuratūras, Valsts probācijas dienesta un citām iestādēm.