Piketu rīt pie Ministru kabineta rīkos reģionālo pārvadātāju asociācija

Vietējie reģionālo maršrutu pārvadātāji rīt, 19. martā,rīkos piketu pie Ministru kabineta (MK), lai izteiktu savu sašutumu par nepietiekamo finansējumu, tā nolemts šodien notikušajā Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas (LARPA) rīkotajā sapulcē par ārkārtas situāciju vietējos reģionālajos pārvadājumos Vidzemē un Zemgalē.

Nepietiekama dotācija nerentablajiem autobusu maršrutiem draud ar vietējo reisu slēgšanu, apgalvo pārvadātāji. Nenosegti pērnie zaudējumi un arī šogad dotācija ir mazāka nekā vajadzēs. Tie ir iemesli, kas spiež reģionālos pārvadātājus doties piketēt. Piketa rīkotāji apgalvo, ka jau tuvākajos mēnešos autobusu parkiem draud maksātnespēja, kas radītu nozares sabrukumu.

 LARPA vēršas  gan pie Satiksmes ministrijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Ministru kabineta, kā arī politiskajām partijām, aicinot nekavējoties risināt jautājumus, lai tiktu piešķirts papildu valsts budžeta finansējums gandrīz 900 000 latu apmērā, lai kompensētu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem 2012.gadā nesegtos zaudējumus.

Tāpat arī nekavējoties veikt izmaiņas dotāciju izmaksu kārtībā, pārceļot 2013.gada otrajā pusgadā paredzētās dotācijas uz pirmo pusgadu, lai segtu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem visas ar pārvadājumu organizēšanu saistītās izmaksas. LARPA rezolūcija arī paredz papildus pieprasīt nepieciešamos līdzekļus, lai nodrošinātu zaudējumu segšanu vietējiem reģionālajiem pārvadājumiem līdz 2013.gada beigām. Asociācijas biedru sapulce arī pilnvaro LARPA valdi veikt organizatoriskos un koordinējošos pasākumus iespējamām vietējo reģionālo pārvadātāju tālākām akcijām, ja netiks stabilizēta sabiedriskā transporta nozare 2013.gadā, kā arī ilgtermiņā.

Jau ziņots,ka pasūtītāji joprojām nav norēķinājušies ar vietējiem reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem par 2012.gadu bez tam krasi ir samazinātas dotācijas 2013.gadā. Līdz ar to pastāv draudi, ka ar 1.aprīli pasažieriem vairs nebūs pieejami pilnā apjomā pakalpojumi Vidzemes un Zemgales reģionā.

 Kā vēsta Latvijas Radio,pirms otrdien gaidāmā piketa ar pašvaldībām un pārējām iesaistītajām pusēm tikās satiksmes ministrs Anrijs Matīss: "Pirmkārt, Satiksmes ministrija nepiešķir dotācijas. Tās piešķir saskaņā ar likumu valsts budžeta ietvaros.Ministrija varētu rosināt valdībā jautājumu par papildu dotācijas piešķiršanu, taču jāmaina naudas sadale turpmāk. Reģioni varēs arī turpmāk plānot maršrutus, bet līgumus ar pārvadātājiem slēgs  Autotransporta direkcija Rīgā.

Jāatzīmē, ka visiem reģioniem ar dotācijas apmēru nav problēmas. Lielākais iztrūkums ir vietējiem pārvadātājiem Vidzemē un Zemgalē, vairāki desmiti tūkstoši arī Latgalē. Rīga un Kurzeme iekļaujas budžeta rāmjos.

"Ir nedaudz negodīgi šādu risinājumu izmantot kā šantāžas elementu, pasakot, ka tikai tad ministrija iesaistīsies jautājuma atrisināšanā. Tas ir nedaudz nekorekti, jo uzņēmumi jau nav vainīgi esošajā situācijā, kurā institūcijas nevar vienoties, kas pārraudzīs un kā tiks koriģēts attiecīgais jautājums. Ķīlnieks jau paliek uzņēmums, kurš nesaņem par savu padarīto algu," uzsver LARPA valdes loceklis Uldis Kolužs.

SM atzīmē, ka šim gadam paredzētais valsts finansējums plānošanas reģioniem ir pat mazliet lielāks nekā savulaik 2012.gadam plānotais. Pērnā gada sākumā vietējās satiksmes nodrošināšanai bija paredzēti 10,55 miljoni latu, savukārt šim gadam vietējiem pārvadājumiem plānotais finansējums ir 10,82 miljoni latu.

2012.gada 13.septembrī tika pieņemti grozījumi likumā par valsts budžetu 2012.gadam, ar kuriem piešķīra papildu finansējumu plānošanas reģioniem 730 000 latu apmērā 2011.gadā nesegto zaudējumu segšanai pārvadātājiem reģionālajā vietējās nozīmes maršrutu tīklā. Plānošanas reģioniem dotācijas tika pārskaitītas 2012.gada oktobrī. Pērn decembrī tika sagatavots 2012.gadā papildus nepieciešamā valsts budžeta finansējuma pieprasījums, tostarp arī plānošanas reģioniem, taču Ministru kabinetā netika atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana plānošanas reģionu zaudējumu segšanai par 2012.gadu.