Labais jāpadara par populāru un populārais – par labu. Šai britu raidorganizācijas BBC mantrai tuvināt Latvijas Televīziju solās tās jaunais vadītājs Ivars Belte.
Piektdienas pēcpusdienā viņš un abi kolēģi jaunajā LTV valdē Māris Skujiņš un Sergejs Ņesterovs devās uz Nacionālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomi (NEPLP) pārrunāt līgumu nosacījumus un termiņus, kādos jāķeras pie televīzijas kapitālā remonta. Pagaidām informācijas par stratēģiskajiem plāniem ir maz, taču pats jaunās valdes sastāvs liecina, ka pārmaiņas iecerētas gana nopietnas.
Pārmaiņu priekšnieki
Latvijas Raidorganizāciju asociācijas izpilddirektore Gunta Līdaka vērš uzmanību uz faktu, ka jaunajā vadībā nav neviena cilvēka, kurš jau strādā vai iepriekš strādājis Latvijas Televīzijā: «Tas var liecināt par nopietnām strukturālām pārmaiņām.» Uz labu vai sliktu – to rādīs laiks, taču kopumā komanda izskatoties interesanta. Vienīgā mīkla, par kuru industrijā teju nekas nav zināms, ir S. Ņesterovs. Viņš ieņems stratēģiski ārkārtīgi svarīgo valdes locekļa posteni programmas attīstības jautājumos. Neatkarīgajai viņš pats skaidro, ka ne no viena līdz šim nav slēpies, vienkārši reklāmas nozare, no kuras viņš nāk, Latvijā ir kompakta, cilvēku loks, kurā viņš ir atpazīstams, ierobežots.
Taču šis arī ir zīmīgs signāls – visi trīs kungi nāk no biznesa un mārketinga vides, arī Ivars Belte agrāk bijis saistīts ar reklāmas industriju –, tas liek domāt, ka cīņā par reklāmdevēju naudu komerctelevīzijām turpmāk nāksies saskarties ar lielāku konkurenci. I. Belte arī apstiprina: «Tā naudiņa, ko varam nopelnīt, mums ir jānopelna.» Un vēl viņš saka: «Mums nav jāspēlējas ar naudu citu cilvēku maciņos.» Tātad gadu desmitiem politiķu cilātais abonentmaksu jautājums jauno valdi šobrīd neinteresē – primāri ir uzlabot televīzijas saturu, atgūt un paplašināt auditoriju, izmantojot pieejamos resursus, tajā skaitā reklāmas ieņēmumus. M. Skujiņš, kurš pārraudzīs televīzijas finanšu un tehnoloģiju jautājumus, secina: «Naudas vienmēr ir par maz. Bet tāpēc jau tas ir menedžeru un vadītāju uzdevums, rīkoties racionāli un ar esošajiem līdzekļiem sasniegt mērķus.»
Šādā nozīmē valdes locekļu pieredze reklāmas industrijā var palīdzēt – pievienojas S. Ņesterovs. Taču viņa stratēģiskais darba lauks būs cits – satura radīšana. To S. Ņesterovs balstīšot uz trim sabiedriskajai televīzijai nozīmīgiem blokiem: ziņu un informatīvi dokumentālie raidījumi ar vairāk diskusijām, intervijām, jauniem un moderniem formātiem; bērnu un jauniešu raidījumi, kas komerckanālus maz interesē; un visbeidzot kultūra.
Vairs nekādu stīvu apkaklīšu
Auditorijas piesaiste Latvijas Televīzijai ir sarežģītākais uzdevums – te meklējamas jaunas pieejas, pētāmi esošās un, kas vēl svarīgāk, neesošās publikas paradumi, vajadzības un dzīvesstils. Šajā ziņā reklāmas un mediju industrijas darbojas līdzīgi, secina S. Ņesterovs. Izpratne, ka televīzija ir atrodama televizorā, esot novecojusi. Ekonomiski aktīvie trīsdesmitgadnieki jāmeklē internetāun jāuzrunā mūsdienīgā valodā. Arī M. Skujiņš saka: «Sabiedriskajam medijam nav jābūt pelēcībai ar stērķelētu apkaklīti.»
No Neatkarīgās saņemtajiem komentāriem, izteikumiem dažādos citos medijos un NEPLP locekļu balsojuma izriet, ka jaunā valdes trijotne spēs savstarpēji sastrādāties. I. Beltem sākotnēji arī bijušas bažas par S. Ņesterovu, taču jau pirmā saruna tās pilnībā dzēsusi. M. Skujiņš savukārt atgādina personālatlases kompānijas Fontes klātbūtni šajā konkursā, kas ir zināms garants tam, ka izvēlētā komanda mācēs sadarboties.
Laiks rādīs
Fontes valdes priekšsēdētāja Inese Kamarūte apstiprina, ka NEPLP ieceltā trijotne ir tieši tā, kas finālam tika rekomendēta. Viedokļi atšķīrušies par pusfināla astoņnieku. Savukārt finālā domstarpības radās pašu padomes locekļu vidū. Aija Dulevska vispār neatnāca uz balsošanu, it kā nacionālpatriotisku apsvērumu dēļ protestējot pret I. Beltes virzīšanu. M. Skujiņš tādējādi tika iebalsots tikai ar divām balsīm, jo viena no tām piederēja NEPLP priekšsēdim. Viņš gan nekādu drāmu notikušajā nesaskata.
Padomes locekļi savu izvēli pamato ar kandidātu stratēģisko redzējumu, vadības pieredzi, sociālajām prasmēm un izpratni par sabiedriskā medija mērķiem. S. Ņesterovam lielu plusu devusi zīmolvedības pārzināšana. I. Beltem – Igaunijas sabiedriskās televīzijas vadītāja rekomendācija. M. Skujiņam – pietāte biznesa ētikas jautājumos.
Kā mainīsies Latvijas Televīzija zilajā ekrānā vai tīmeklī, skatītāji, visticamāk, ieraudzīs pret rudeni. Savukārt darbiniekus pārmaiņas skars jau pavisam drīz. Pēc jaunās valdes pasludināšanas Panorāmas vadītājs Jānis Geste tviterī iečivināja un daudzi citi pārčivināja šādu viņa secinājumu: «Priecē, ka LTV būs vadība! Pārējo rādīs laiks!»