Ja Saeima ratificētu Sociālās hartas punktu par tiesībām uz taisnīgu atalgojumu, būtu jāceļ alga

Ja Saeima, ratificējot pārskatīto Eiropas Sociālo hartu, būtu atzinusi strādājošo tiesības uz atalgojumu, kas nodrošinātu tiem un to ģimenēm pienācīgus dzīves apstākļus, valstij būtu jāpalielina minimālā alga līdz 251 latam.

Jau ziņots, ka 14.februārī Saeimas deputāti ratificēja pārskatīto Eiropas Sociālo hartu, taču neatzina 4.panta 1.punktu, kas paredz strādājošo tiesības uz atalgojumu, kas nodrošinātu tiem un to ģimenēm pienācīgus dzīves apstākļus.

Kā aģentūra LETA noskaidroja Labklājības ministrijā, būtībā šī punkta atzīšana nozīmētu, ka būtu jāceļ minimālā darba alga, lai tā atbilstu pārskatītās hartas prasībām - neto 60% no vidējās iemaksu algas.

Šobrīd Latvijā minimālā alga ir 200 lati, bet vidējā apdrošināšanas iemaksu alga ir 418,33 lati. Tātad minimālā alga būtu jāpalielina līdz nepilnam 251 latam.

Ja persona saņemtu minimālo algu, kas ir mazāka par hartā noteikto, viņa varētu vērsties Satversmes tiesā, kas ņemtu vērā hartā noteikto minimālās algas līmeni.

Savukārt Eiropas Padome, konstatējot Latvijā neatbilstību, pieņemtu rekomendāciju, kas ir stingrs, valdībai saistošs dokuments, kas tiek nosūtīts valsts valdības vadītājam, pieprasot iesniegt plānu ar konkrētiem termiņiem, kā attiecīgā neatbilstība tiks novērsta.

Valdībai tad būtu jāiesniedz oficiālais valsts skaidrojums un rakstiskā argumentācija.

Kā iepriekš norādījis Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V), hartā ir vairums punktu ar ļoti būtisku fiskālo ietekmi, piemēram, par atalgojuma līmeni, tostarp minimālo algu. "Šeit jāskatās, kāda ir situācija kaimiņvalstīs, un mēs nevaram ar algām virzīties pilnīgi atrauti no kaimiņvalstīm un ekonomiskās attīstības," sacīja valdības vadītājs.

Latvijā

Pedagogi no visas Latvijas iezīmē vairākas būtiskas problēmas, kas saistītas ar mācību līdzekļu pieejamību un kvalitāti. Neraugoties uz centieniem nodrošināt pilnvērtīgu izglītības procesu, vairums pedagogu saskaras ar to, ka pieejamie resursi neatbilst ne mūsdienu vajadzībām, ne skolēnu attīstības prasībām, secināts izdevniecības “Skolas Vārds” īstenotajā pedagogu aptaujā.