Vietējie reģionālie pārvadātāji marta vidū rīkos piketu pie Ministru kabineta (MK), lai izteiktu savu sašutumu par nepietiekamo finansējumu, tā nolemts šodien notikušajā Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas (LARPA) rīkotajā sapulcē par ārkārtas situāciju vietējos reģionālajos pārvadājumos Vidzemē un Zemgalē.
Kā biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja LARPA valdes loceklis Uldis Kolužs, pieteikums par piketa rīkošanu Rīgas domē tiks iesniegts 1.martā un plānots, ka tas varētu notikt 19.martā. No katra uzņēmuma tiks deleģēti pārstāvji, lai tie izteiktu attieksmi pret notiekošo.
Kā aģentūru LETA informēja LARPA, asociācija vēršas pie Satiksmes ministrijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Ministru kabineta, kā arī politiskajām partijām, aicinot nekavējoties risināt jautājumus, lai tiktu piešķirts papildu valsts budžeta finansējums 886 488 latu apmērā, lai kompensētu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem 2012.gadā nesegtos zaudējumus.
Tāpat LARPA aicina nekavējoties veikt izmaiņas dotāciju izmaksu kārtībā, pārceļot 2013.gada otrajā pusgadā paredzētās dotācijas uz pirmo pusgadu, lai segtu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem visas ar pārvadājumu organizēšanu saistītās izmaksas. LARPA rezolūcija arī paredz papildus pieprasīt nepieciešamos līdzekļus, lai nodrošinātu zaudējumu segšanu vietējiem reģionālajiem pārvadājumiem līdz 2013.gada beigām. Asociācijas biedru sapulce arī pilnvaro LARPA valdi veikt organizatoriskos un koordinējošos pasākumus iespējamām vietējo reģionālo pārvadātāju tālākām akcijām, ja netiks stabilizēta sabiedriskā transporta nozare 2013.gadā, kā arī ilgtermiņā.
Kā ziņots, pasūtītāji joprojām nav norēķinājušies ar vietējiem reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem par 2012.gadu un krasi ir samazinātas dotācijas 2013.gadā. Līdz ar to pastāv draudi, ka ar 1.aprīli pasažieriem vairs nebūs pieejami pilnā apjomā pakalpojumi Vidzemes un Zemgales reģionā.
Diskusija par papildu finansējuma pieprasījumu vietējo pārvadātāju neparedzēto zaudējumu segšanai būtu jāsaista ar jau iepriekš aktualizēto jautājumu par maršrutu plānošanu vienas institūcijas ietvaros, biznesa portālam "Nozare.lv" norāda Satiksmes ministrijā (SM).
Kā norāda Kolužs, Satiksmes ministrijas piedāvātais risinājums maršrutus plānot vienas institūcijas ietvaros ir tikai viens no risinājumiem un tas ir Satiksmes ministrijas viedoklis, jo iepriekš šādā veidā jautājumu neizdevās atrisināt, ņemot vērā, ka Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un Vides un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārstāvjiem bija pavisam cits viedoklis. "Ir nedaudz negodīgi šādu risinājumu izmantot kā šantāžas elementu, pasakot, ka tikai tad ministrija iesaistīsies jautājuma atrisināšanā. Tas ir nedaudz nekorekti, jo uzņēmumi jau nav vainīgi esošajā situācijā, kurā institūcijas nevar vienoties, kas pārraudzīs un kā tiks koriģēts attiecīgais jautājums. Ķīlnieks jau paliek uzņēmums, kurš nesaņem par savu padarīto algu," uzsver Kolužs.
Kā iepriekš norādīja SM, lai gan plānošanas reģioniem ir pienākums racionāli apsaimniekot no valsts budžeta un pašvaldības budžeta sabiedriskajam transportam iedalītos finanšu līdzekļus, esošā finansējuma ietvaros tas ir izrādījies grūti izdarāms - pērn Rīgas plānošanas reģions un Kurzemes plānošanas reģions iekļāvās 2012.gadam atvēlētajā valsts finansējumā. Mazliet lielāki zaudējumi, nekā sākotnēji paredzēts, radušies Latgales plānošanas reģionam. Savukārt Vidzemē un Zemgalē, pēc provizoriskiem rādītājiem, ir radies iztrūkums gandrīz 770 000 latu apjomā.
Lai panāktu maršrutu plānošanu vienas institūcijas ietvaros, SM izstrādāja grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas paredzēja reģionālo maršrutu plānošanu uzticēt vienai institūcijai - Autotransporta direkcijai. Priekšlikums tika atbalstīts Ministru kabinetā, bet Vides aizsardzības un reģionālās attīstības lietu ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības nostājas dēļ to noraidīja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā.
SM atzīmē, ka šim gadam paredzētais valsts finansējums plānošanas reģioniem ir pat mazliet lielāks nekā savulaik 2012.gadam plānotais. Pērnā gada sākumā vietējās satiksmes nodrošināšanai bija paredzēti 10,55 miljoni latu, savukārt šim gadam vietējiem pārvadājumiem plānotais finansējums ir 10,82 miljoni latu.
2012.gada 13.septembrī tika pieņemti grozījumi likumā par valsts budžetu 2012.gadam, ar kuriem piešķīra papildu finansējumu plānošanas reģioniem 730 000 latu apmērā 2011.gadā nesegto zaudējumu segšanai pārvadātājiem reģionālajā vietējās nozīmes maršrutu tīklā. Plānošanas reģioniem dotācijas tika pārskaitītas 2012.gada oktobrī. Pērn decembrī tika sagatavots 2012.gadā papildus nepieciešamā valsts budžeta finansējuma pieprasījums, tostarp arī plānošanas reģioniem, taču Ministru kabinetā netika atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana plānošanas reģionu zaudējumu segšanai par 2012.gadu.