Valsts prezidents Andris Bērziņš aicina veidot ilgtermiņa finanšu plānošanu autoceļiem, aģentūru LETA informēja Prezidenta preses dienestā.
Rīga, 19.febr., LETA. Valsts prezidents Andris Bērziņš aicina veidot ilgtermiņa finanšu plānošanu autoceļiem, aģentūru LETA informēja Prezidenta preses dienestā.
Otrdien Bērziņš tikās ar VAS "Latvijas Valsts ceļi" valdes priekšsēdētāju Ivaru Pāži, lai iepazītos ar problēmām šajā jomā, to iespējamajiem risinājumiem un nākotnē iecerētajiem projektiem.
Pāže īsumā iepazīstināja Valsts prezidentu ar situāciju valsts autoceļu tīklā, atzīstot, ka tajā nepieciešams novērst vairākas problēmas. Pirmkārt, viņš kā lielāko problēmu norādīja finanšu nestabilitāti, kas padara plānošanu ilgtermiņā sarežģītu. Tas rada situāciju, ka jau izstrādāti projekti ilgstoši nenonāk līdz finanšu apstiprināšanai. Tāpat kā problēmu viņš norādīja, ka autoceļi ir novecojuši, proti, segums pēc izbūves, lai tas būtu ekonomiski lietderīgi, būtu jāatjauno ik pa astoņiem līdz desmit gadiem, bet Latvijā šie darbi tiek paveikti reizi 20 gados.
Tādēļ šobrīd ir izveidojies milzīgs asfaltēto segu atjaunošanas darbu deficīts pat vairāku miljardu latu apjomā. Kā trešo problēmu, kas cieši saistīta ar finansējuma apjomu, viņš minēja nepietiekamos virssegas klāšanas darbus, kā vietā tiek izmantota bedrīšu lāpīšana. Pāže atzina, ka tas ilgtermiņā nav efektīvs risinājums.
Tāpat Pāže kā jautājumu, kas būtiski apgrūtina ceļu uzlabošanas un īpaši izbūves darbus, minēja zemes atpirkšanu no tās īpašniekiem. Kā risinājumu tam viņš minēja iespēju mainīt normatīvo bāzi, lai ierobežotu cenu atšķirības par līdzīgiem zemesgabaliem un samazinātu tiesvedības termiņus šādu projektu īstenošanā. Kā kritisku viņš novērtēja situāciju ar tiltiem, kas ierobežotā finansējuma dēļ faktiski netiek renovēti, bet tikai uzturēti absolūti minimāli nepieciešamajā apjomā.
Abas amatpersonas apsprieda arī iespējas izmantot publiskās-privātās partnerības projektus autoceļu uzlabošanai, atzīstot, ka tas būtu risinājums straujākai ceļu sakārtošanai, tomēr reizē paaugstinātu valsts parāda apjomu. Valsts prezidents arī piekrita "Latvijas Valsts ceļu" valdes priekšsēdētājam, ka valsts autoceļu būvi nevar balstīt tikai Eiropas Savienības fondos un Latvijai ir jābūt savam ilgtermiņa redzējumam un plānam.
Valsts prezidents pēc iepazīšanās ar Pāžes sniegto informāciju piekrita, ka, ņemot vērā ilgtermiņa perspektīvas nozīmi šajā jomā, nepieciešams veidot arī ilgtermiņa finanšu plānošanu, ļaujot nodrošināt ceļu būves izmaksu stabilitāti un nepārtrauktību ilgtermiņā.