Rīgas dome izmantos savas tiesības apstrīdēt tiesā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Edmunda Sprūdža (RP) šodien izdoto rīkojumu apturēt grozījumus Rīgas domes saistošajos noteikumos saistībā ar tā sauktajām puteņa biļetēm, kas paredzēja, ka stipras snigšanas vai masu pasākumu laikā sabiedrisko transportu var izmantot bez biļetes, aģentūru LETA informēja Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC).
"76% iedzīvotāju atbalsta "sniega brīvbiļetes". Pēc lēmuma pieņemšanas un noteikumu stāšanās spēkā tika fiksēts mazāks automašīnu skaits un attiecīgi - mazāki sastrēgumi Rīgas ielās. Turklāt uzņēmumam "Rīgas satiksme" tas nekādus zaudējumus nenesa. Mēs izmantosim savas tiesības apstrīdēt ministra rīkojumu tiesā un agri vai vēlu panāksim rīdziniekiem izdevīga lēmuma pieņemšanu un tā stāšanos spēkā," sacīja Ušakovs.
"Diemžēl VARAM vada mazizglītots ministrs bez jebkādas pieredzes, kas tomēr izmisīgi mēģina palīdzēt savai sīkpartijai ar tās šībrīža nožēlojamiem reitingiem piesaistīt kaut minimālu rīdzinieku uzmanību. Cerams, ka ministrs pamanīs un izlabos savu kļūdu pats - tikpat ātri kā gadījumā ar Līgatnes lāčiem," piebilda Rīgas mērs.
Kā ziņots, Sprūdžs ir apturējis grozījumus Rīgas domes saistošajos noteikumos saistībā ar tā sauktajām puteņa biļetēm, kas paredzēja, ka stipras snigšanas vai masu pasākumu laikā sabiedrisko transportu var izmantot bez biļetes.
Sprūdža preses sekretāre Maija Pētermane aģentūru LETA informēja, ka šādu lēmumu ministrs pieņēmis, jo noteikumi ir pretrunā ar vairākām tiesību aktu normām. VARAM arī uzskata, ka Rīgas domes skaidrojumi par šādu atlaižu piemērošanu neliecina, ka šādi grozījumi ir tiesiski.
"Lēmumi par braukšanas maksas atvieglojumiem ir pašvaldības kompetencē, taču tas ir jādara saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ar pamatīgi sagatavotu juridisku formulējumu. Varētu vēl saprast, ka kādā mazākā pašvaldībā tam pietrūkst juridiskās kapacitātes, taču ne jau Rīgā," komentē Sprūdžs.
Pēc ministra domām, Rīgai ir jārāda piemērs citām pašvaldībām sakārtotas un labas pārvaldības jomā.
Savukārt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts sekretāra vietniece Ilona Raugze skaidro, ka biļetes ir uzskatāmas par vienīgo pasažiera braukšanas tiesības apliecinošo dokumentu, jo tās nodrošina pilnīgu pārvadāto pasažieru uzskaiti un informāciju par pasažieru plūsmu, pārvietošanās paradumiem.
Pēc Sprūdža domām, sastrēgumu mazināšanai Rīgā būtiskāk būtu rūpēties par "Par&Ride" sistēmas izveidošanu.
Rīkojums par grozījumu apturēšanu saistošajos noteikumos "Par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta lietošanu" stāsies spēkā pēc tā publicēšanas "Latvijas Vēstnesī".
Jau ziņots, ka izmaiņas pašvaldības saistošajos noteikumos pērnā gada nogalē tika veiktas, lai "īpašos gadījumos" varētu noteikt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta lietošanas kārtībā, tostarp paredzot iespēju izmantot to bez maksas. Šādi grozījumi tika veikti, lai radītu tiesisku pamatu tā sauktajām puteņa brīvbiļetēm, kas paredz, ka stipras snigšanas laikā automašīnu īpašnieki, uzrādot automobiļa tehnisko pasi, sabiedrisko transportu var izmantot bez maksas.
VARAM iebilda, ka šāda kārtība, kas pēc būtības nozīmē iespēju īpašos gadījumos braukt bez biļetes vai cita braukšanas tiesības apliecinošā dokumenta, neatbilst Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību un ir svītrojama.