Latvijā no šodienas oficiāli sākas priekšvēlēšanu aģitācijas periods un partijām ir tiesības veikt aģitāciju televīzijā, radio, presē, internetā un publiskās vietās atbilstoši likumā noteiktajai kārtībai.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) preses sekretārs Andris Vitenburgs aģentūrai LETA pastāstīja, ka periods ilgs līdz pašvaldību vēlēšanu dienai - 1.jūnijam.
Lai arī partijas sāka reklamēties jau labu laiku pirms oficiālā aģitācijas perioda sākuma, partijām un ar tām nesaistītajām personām ir noteikti priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumu ierobežojumi attiecībā uz atsevišķiem ar vēlēšanu kampaņu saistītiem izdevumu veidiem.
Tā dēvētās trešās personas veiktās aģitācijas izdevumi par reklāmas izvietošanu, pasta pakalpojumu izmantošanu, labdarības pasākumu finansēšanu, sponsorēšanu nevar pārsniegt 3000 latu. Savukārt partijām priekšvēlēšanu izdevumi par reklāmas izvietošanu, labdarības pasākumu finansēšanu, sponsorēšanu nedrīkst pārsniegt 18,56 santīmus uz vienu vēlētāju.
Maksimālā summa, ko priekšvēlēšanu laikā partijas var tērēt, ir 277 425 lati, ja partija piedalās visās 119 pilsētu un novadu domju vēlēšanās.
Ja priekšvēlēšanu aģitācijas periodā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs konstatēs likumā noteikto pieļaujamo priekšvēlēšanu izdevumu apmēru, KNAB priekšniekam ir pienākums pieņemt lēmumu par aizliegumu veikt turpmāko priekšvēlēšanu aģitāciju par maksu.
Elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim, preses izdevumam un reklāmas pakalpojumu sniedzējam internetā šajā laika posmā ir pienākums izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus par samaksu pēc vienādiem izcenojumiem attiecībā uz visiem aģitācijas veicējiem.
Priekšvēlēšanu perioda laikā ir aizliegta slēptā priekšvēlēšanu aģitācija un par tādu atzīta kādas partijas, to apvienības vai deputāta kandidāta reklamēšana, par kuru ir saņemta samaksa un kuras apmaksātājs nav norādīts atbilstoši likumā noteiktajai kārtībai.
Likums paredz slēptajai priekšvēlēšanu aģitācijai iztērētos līdzekļus ieskaitīti attiecīgo partiju, to apvienību vai ar tām nesaistīto personu priekšvēlēšanu izdevumos.
Tāpat priekšvēlēšanu periodā ir aizliegta valsts un pašvaldību administratīvo resursu izmantošana aģitācijas veikšanai 30 dienas pirms vēlēšanu dienas, proti, no 2.maija spēkā stāsies vēl vairāki būtiski aizliegumi.
Šajā laikā līdz vēlēšanu dienai būs aizliegts izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus televīzijas programmās un raidījumos. Tāpat būs aizliegts par samaksu reklamēt valsts un pašvaldību institūcijas, tām piederošās kapitālsabiedrības un meitaskapitālsabiedrības, ja attiecīgā reklāma ir saturiski saistīta ar deputāta kandidātu un partiju. Šajā laikā arī būs aizliegts pašvaldību izdotajos preses izdevumos ievietot intervijas ar deputātu kandidātiem.
Savukārt vienu dienu pirms vēlēšanām un vēlēšanu dienā ir noteikts priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas aizliegums radio programmās un raidījumos, publiskās lietošanas telpās, preses izdevumos, internetā, kā arī valsts un pašvaldību institūcijās, to kapitālsabiedrībās.
30 dienu laikā pēc vēlēšanām partijām būs jāatskaitās par visiem priekšvēlēšanu tēriņiem, iesniedzot KNAB vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijas, kuru pārbaudes KNAB jāveic sešu mēnešu laikā.