Pēdējos gados vērojama tendence, ka palielinās skolu neapmeklējušo bērnu skaits, un šajā mācību gadā izglītības iestādes Latvijā neapmeklē 12 618 skolēni obligātajā izglītības vecumā, liecina Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) apkopotie dati.
Kopējais bērnu skaits, kuri 2012./2013. mācību gadā nav reģistrēti nevienas izglītības iestādes sarakstā, ir 12 618, bet 2011.gadā tādu bija 12 463, savukārt 2010.gadā kopējais bērnu skaits bija 11 327.
Izglītības kvalitātes valsts dienests ir apkopojis deviņu pilsētu un 110 novadu pašvaldību sniegto informāciju par obligātajā izglītības vecumā esošajiem bērniem, kuri nav reģistrēti nevienas izglītības iestādes sarakstā 2012./2013.mācību gadā.
IKVD norāda, ka šogad vērojams, ka būtiski samazinājies to bērnu skaits, par kuriem pašvaldībām nav informācijas - 2648 bērni. Savukārt 2010. gadā tādu bija 4484, bet 2011.gadā - 3327.
Pašvaldības ir identificējušas arī galvenos iemeslus, kuru dēļ bērni nav reģistrēti nevienas izglītības iestādes sarakstā. Salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem ir pieaudzis to bērnu skaits, kuri ir izbraukuši no valsts - 9 658 bērni, bet 2011.gadā bija 7915 un 2010. gadā - 5646.
Dati rāda, ka 21 bērns ir bezvēsts prombūtnē, 52 bērni nav reģistrēti izglītības iestādes sarakstā citu iemeslu dēļ, 61 bērnam anulēta dzīvesvieta, 65 bērniem pašvaldība nav norādījusi statusu, bet 87 bērni adoptēti uz ārvalstīm.
Īpaša grupa nevienā izglītības iestādē nereģistrēto bērnu vidū ir ilgstoši slimojošie un bērni invalīdi, attiecīgi tādi ir 3 un 23. Kvalitātes dienests, izvērtējot pašvaldību datus, konstatējis, ka šiem bērniem sniegtais atbalsts ir nepietiekams. Situācija vērtējama kā neatbilstoša bērnu aizsardzības principiem, tāpēc Kvalitātes dienesta skatījumā no jauna aktualizējams jautājums par speciālo izglītības programmu izstrādi un citiem atbalsta pasākumiem.
Pašvaldību darbs bērnu uzskaites darbā esot kļuvis efektīvāks, pateicoties arī 2012. gada nogalē izstrādātajai un ieviestajai jaunajai funkcionalitātei "Iestādēs nereģistrēto bērnu kontrole" Valsts izglītības informācijas sistēmā (VIIS). Pašvaldībām VIIS jānorāda ne tikai bērna statuss, bet arī jāsniedz situācijas raksturojums un pašvaldības veiktā rīcība obligātās izglītības nodrošināšanai.
Kvalitātes dienestam, balstoties uz šo informāciju un sekojot pašvaldību rīcībai, turpmāk būs lielākas iespējas sniegt nepieciešamo atbalstu un konsultācijas, lai tiktu nodrošināta obligātās izglītības ieguve.
Pēc Izglītības un zinātnes ministrija datiem, šajā mācību gadā mācību gaitas uzsākuši 202 413 skolēni.