Valdība šodien uzdeva Finanšu ministrijai no 2012.gada valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Valsts robežsardzei (VRS) 0,84 miljonus latu pretrunīgi vērtētajam divu lietoto helikopteru iepirkumam.
Kā ziņots, VRS no Somijas Robežsardzes iecerējusi pirkt divus lietotus "Agusta Bell 206B" helikopterus un to rezerves daļu komplektus.
Sākotnēji VRS norādīja, ka minētais iepirkums izmaksās ne vairāk par 1,03 miljoniem latu, taču šodien Ministru kabinetam iesniegtajā rīkojuma projektā summa ir precizēta - pirkums izmaksās 841 890 latus, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.
LETA jau ziņoja, ka patlaban VRS Aviācijas pārvaldes rīcībā ir trīs helikopteri - viens 1971.izlaiduma gada viendzinēja "Agusta Bell 206B", kas 2002.gadā tika saņemts dāvinājumā no Somijas Robežsardzes un kura atlikušais darba mūžs vairs nepavisam nav ilgs, kā arī divi divdzinēju "Agusta 109E Power".
Savukārt Somijas Robežsardze Latvijas kolēģiem ir gatava pārdot 1974. un 1980.izlaiduma gada viendzinēja "Agusta Bell 206B" helikopterus. Viens no tiem gaisā pavadījis 15 201 stundu, bet otrs - 13 351 stundu. VRS uzskata, ka Latvijā šie helikopteri varētu nokalpot vēl 10-15 gadus.
Lai gan iepriekš dažādi aviācijas eksperti norādījuši, ka tik vecus helikopterus pirkt būtu riskanti un, iespējams, arī neizdevīgi, VRS priekšnieks ģenerālis Normunds Garbars aģentūrai LETA uzsvēris, ka helikoptera derīgums aviācijā ir vērtējams nevis pēc ražošanas gada, bet pēc tā, cik nesen šim lidaparātam ir nomainītas galvenās detaļas. Konkrētajiem somu robežsargu helikopteriem visas galvenās detaļas esot nesen nomainītas, un tām priekšā vēl ilgs mūžs.
"Protams, es saprotu, ka šie skaitļi - 38 un 32 [helikopteru vecums] - griežas ausīs, taču jebkurš aviācijas eksperts jums apgalvos, ka ne jau ražošanas gads nosaka helikoptera vērtību. Tā ir atkarīga no tehniskā stāvokļa un atlikušā lidaparāta izmantošanas laika līdz nākamajiem kapitālajiem ieguldījumiem," aģentūrai LETA pagājušajā nedēļā sacīja Garbars.
VRS savus helikopterus izmanto valsts robežas, pierobežas joslas un pierobežas režīma kontrolei, valsts robežas jūrā, teritoriālās jūras un iekšējo ūdeņu uzraudzībai, robežpārkāpēju meklēšanai, vajāšanai, aizturēšanai un pārvietošanai. Helikopteru izmantošana ne tikai ievērojami paaugstina dienesta mobilitāti, bet arī paplašina dienesta iespējas piedalīties starptautiskās operācijās, apgalvo VRS.