"Outlet Optika" veikalus valodas pārbaužu dēļ uz dienu pārdēvē par "Izpārdotavām"
 

Saloni "Outlet Optika", reaģējot uz Valsts valodas centra (VVC) uzsākto pārbaudi, šodien nomainījuši veikala izkārtni, uz vienu dienu pārdēvējot to par "Izpārdotavu", biznesa portālu "Nozare.lv" informēja SIA "Optikas studija" pārstāve Kristīne Gruznova.

Nepilnu mēnesi pēc jaunā "Outlet Optika" veikala atklāšanas Kr.Valdemāra ielā VVC ir uzsācis pārbaudi par tā nosaukuma atbilstību latviešu valodai, lai gan veikali ar šādu nosaukumu Rīgā darbojas jau kopš 2010.gada un izkārtnes saskaņotas pašvaldībā.

"Outlet Optika" pārstāvji vērsušies Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisijā, lai noskaidrotu, kā pareizi latviskot vārdu "outlet", taču izrādījies, ka arī pašu valodnieku vidū nav vienprātības, kā šo vārdu padarīt latviskāku.

"Diemžēl ideāls īss un ērts aizstājējs tam nav atrasts," uzņēmumam atbildējusi Terminoloģijas komisijas pārstāve Iveta Pūtele.

"Terminoloģijas komisijā par to ir spriests, un ieteiktais variants ir komisijas ekonomikas speciālistu piedāvātais variants, kas izsaka jēdziena būtību, bet ir pagarš - "zīmolpreču izpārdotava" vai "zīmolpreču izpārdošana". Lai arī saprotu, ka uzņēmuma nosaukumam tas īpaši piemērots nav," atbildējusi komisijas pārstāve.

Uzņēmuma "Outlet Optika" pārstāvis Mārtiņš Kossovičs pauž neizpratni, kāpēc uzņēmējiem Barselonā, Romā, Milānā, Parīzē un citās Eiropas Savienības valstu pilsētās ļauj veikalu saukt starptautiski zināmā vārdā "outlet", bet Latvijā valsts institūcijas liek tam šķēršļus.

Viņš uzsver, ka pasaulē jebkura valsts veicina "iepirkšanās tūrisma" attīstību, jo izprot, ka jebkurš šāds tūrists atstāj vietējā ekonomikā papildus līdzekļus. "Outlet" tipa veikali ir viens no šo tūristu mērķiem.

"Vai tiešām domājat, ja Latvijā šāda tipa veikali sevi dēvēs par "Zīmolpreču izpārdotavām" un mēs būsim "Zīmolpreču izpārdotava optika", tad spēsim piesaistīt tūristu uzmanību," retoriski vaicā Kossovičs.

Uzņēmums ir neizpratnē, ka Latvijas ierēdņi nespēj koordinēt savas rīcības, jo "Outlet Optika" šādu izkārtni nav izvietojis pie veikala patvaļīgi. Lai izvietotu izkārtni, tika saņemts saskaņojums no Rīgas pilsētas būvvaldes Rīgas pilsētas kultūras pieminekļu aizsardzības nodaļas, turklāt savu atļauju jau ir izsniedzis arī Rīgas domes Valsts valodas dienests.

"Tas nepārprotami norāda, ka mūsu valsts birokrātiskais aparāts savā starpā nekoordinē rīcības jeb to, ko kāda institūcija ir atzinusi par atļautu, bet jau cita - VVC - ir gatava sodīt," skaidro Gruznova.

Patlaban Rīgā ir jau trīs "Outlet Optika" saloni. Pirmais "Outlet Optika" salons Latvijā tika atklāts 2010.gadā uz Tērbatas ielas.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, SIA "Optikas studija" pilnībā pieder Lonijai Kossovičai. Uzņēmums apgrozījums 2011.gadā bija 70 856 lati salīdzinājumā ar 54 657 latiem 2010.gadā. Uzņēmums 2011.gadā strādājis ar zaudējumiem 275 latu apmērā.