Uzņēmējdarbībā fiasko piedzīvojušās, fotoradarus tā arī neieviesušās SIA V – TRAFFIC darbinieki, visticamāk, kļūs par Iekšlietu ministrijas (IeM) paspārnē esošās Nodrošinājuma valsts aģentūras darbiniekiem.
Savukārt neveiksmīgais privātuzņēmējs vēl līdz šā gada beigām no ātruma ierobežojumu pārsniegušo šoferīšu samaksātajiem sodiem varēs iekasēt 35%.
Ar šādu notikumu attīstības turpmāko scenāriju Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas deputātus iepazīstināja IeM valsts sekretāre Ilze Pētersone-Godmane.
Jau vēstīts, laužot līgumu par fotoradaru uzstādīšanu, izveidojās situācija, ka kopš 28. septembra fotoradari nefiksē autovadītāju pieļautos pārkāpumus. Šā iemesla dēļ vairākas policijas ekipāžas atkal ir novirzītas tieši ātruma ierobežojumu kontrolei. I. Pētersone-Godmane un Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis norādīja, ka policistu atrašanās uz ceļiem ātruma ierobežojumu pārkāpēju dēļ neesot tik efektīva kā radaru darbība. Policistu darbs ir krietni dārgāks nekā fotoradaru izmantošana.
Tādēļ pieņemts lēmums ar V – TRAFFIC noslēgt pagaidu vienošanos, kas uzņēmumam līdz šā gada nogalei ļaus turpināt fiksēt pārkāpumus un no iekasētajiem sodiem paturēt sākotnējā līgumā paredzētos 35%. Iecerēts, ka attiecīga vienošanās tiks parakstīta vēl šonedēļ un radaru darbību atjaunos, iepriekš par to informējot sabiedrību.
Tikmēr Iekšlietu ministrija turpināšot sarunas ar radaru ražotāju – Vācijas uzņēmumu Vitronic – par Latvijā jau uzstādīto 57 fotoradaru pārpirkšanu. IeM valsts sekretāre uzsvēra, ka V – TRAFFIC sevi kā sadarbības partneri ir neglābjami diskreditējis, tādēļ ar to nekādas sarunas par pirkumu neveiks.
Amatpersonas joprojām izvairās atklāt Vitronic pieprasīto summu par radariem, jo nepieciešams veikt auditu, lai noteiktu iekārtu tirgus vērtību. Pēc tam IeM uzsākšot aktīvas pārrunas. Deputāti IeM pārstāvi mudināja šajās sarunās spēlēt no spēka pozīcijām un, izmantojot apstākli, ka jau uzstādītie radari to ražotājam dēļ neveiksmīgās sadarbības ar vietējo uzņēmēju ir jāpārdod ar pēc iespējas mazākiem zaudējumiem, panākt pēc iespējas zemāku cenu.
Pagaidām gan neesot skaidrs, vai IeM izdosies iegādāties visus iecerētos 57 radarus, jo daļa no tiem esot ieķīlāti bankrotējušajā Latvijas Krājbankā. I. Pētersone-Godmane pieļauj, ka Vitronic un V – TRAFFIC spēs vienoties ar bankas administratoru un darījums tomēr notiks pilnībā. Darījums pa tiešo ar radaru ražotājiem ir iespējams tādēļ, ka iekārtas pieder ražotājam līdz brīdim, kad radaru uzstādītājs par tām būs pilnībā norēķinājies, bet tas nav noticis.
Valsts sekretāre mierināja satrauktos deputātus, ka īpaša struktūra radaru apkalpošanai IeM paspārnē netikšot veidota, bet radaru pārņemšana IeM kompetencē valstij noteikti būšot izdevīga, jo darbinieku atalgošana un radaru darbības nodrošināšana noteikti izmaksāšot mazāk nekā līdz šim uzņēmējam atdotie 35%. Savukārt nepieciešamību pieņemt darbā V – TRAFFIC darbiniekus, kas uzstādīja fotoradarus, nosaka tas, ka tie pagaidām ir vienīgais sertificētais personāls, kurš māk rīkoties ar radariem un uzstādīt tos tā, lai fiksētie ātruma ierobežojuma pārkāpumi būtu izmantojami soda piemērošanai. Valsts sekretāre skaidroja, ka visi šie darbinieki ir izgājuši apmācību Vācijā pie radaru ražotājiem, bet jaunu darbinieku pieņemšana un sertificēšana būtu liekas izmaksas.