Tiesu administrācija ir uzsākusi Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstītu projektu par zemesgrāmatu arhīva dokumentu elektronizāciju, kas ļaus vienkāršot nekustamā īpašuma reģistrāciju.
Kā aģentūra LETA uzzināja Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļā, projekta mērķis ir izveidot vienotu un efektīvu zemesgrāmatu elektronisko procesu. Mērķa sasniegšanai paredzēta papīra formāta dokumentu digitalizācija un nomaiņa uz elektroniskajiem dokumentiem. Realizējot projektu, būtiski mazināsies īpašuma reģistrācijā veicamo procedūru skaits un reģistrēšanas ilgums, piemēram, nostiprinājuma lūgumu būs iespējams iesniegt jebkurā zemesgrāmatu nodaļā un lūdzējam nevajadzēs apmeklēt vairākas iestādes, lai saņemtu nepieciešamos dokumentus.
Projekta laikā izstrādās jaunus elektroniskos pakalpojumus, kas nodrošinās līdz šim tikai papīra formātā atrodamu dokumentu pieejamību arī elektroniskā formā. Paredzams, ka rezultātā būs nodrošināts būtisks resursu ietaupījums reģistrācijas procesā iesaistītajām institūcijām. Tāpat samazināsies administratīvais slogs iedzīvotājiem un komersantiem, norāda TM.
Lai vienkāršotu un uzlabotu zemesgrāmatu nodaļu darba procesus un samazinātu uzturēšanas izmaksas, paredzēts arī izstrādāt un ieviest vienotu elektroniskā arhīva sistēmu. Tas nodrošinās arhīva lietu pieejamību neatkarīgi no atrašanās vietas un garantēs darba nepārtrauktības principu visās zemesgrāmatu nodaļās. Elektroniskā arhīva sistēma ļaus samazināt arhīva telpu apjomu un to uzturēšanai nepieciešamos līdzekļus, prognozē TM.
Projekta nosaukums ir "Tieslietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu arhīva sagatavošana elektronisko pakalpojumu sniegšanai - 1.kārta", un tas ilgs 2,5 gadus. Projekta kopējais finansējums ir 1,12 miljoni latu, 85% no šīs summas finansē Eiropas Savienība.