AS "Pasažieru vilciens" un Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A."(CAF) aicināti līdz nedēļas beigām atrisināt visus jautājumi, lai 2.oktobrī varētu parakstīt jauno vilcienu iepirkuma līguma grozījumus, pēc Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) Transporta apakškomisijas ārkārtas sēdes paziņoja (LDDK) ģenerāldirektore Līga Meņģelsone.
Ja vienošanās netiks panākta, tiks organizēta Nacionālās trīspusēja sadarbības padomes sēde valdības līmenī. Svarīgi esot, lai abām pusēm būtu kopīga izpratne par vilcienu iepirkuma līgumā grozāmajiem pieciem punktiem, - kādi ir garantijas nosacījumi un citas pozīcijas. Meņģelsone pieļāva, ka šeit pie galda būtu jāsēžas nevis juristu, bet ekspertu grupai. Viņa arī uzsvēra, ka būtiski ir, lai pēc tam nebūtu nekādi riski Latvijas valstij un, grozot līgumu, tiktu ievērotas Eiropas Savienības (ES) iepirkuma procedūras.
Satiksmes ministrijā (SM) informē, ka šodienas sanāksmē dalībnieki vienojās, ka darba grupai saskaņotie grozījumi ir jāiesniedz SM līdz piektdienai, 28.septembrim, tāpat jāpanāk saskaņa par līguma nosacījumiem, lai nekavētu ES finansējuma saņemšanu pilnā apmērā, kā arī līgumslēdzējām pusēm jāatceļ konfidencialitātes statusu noslēgtajam līgumam pēc līguma stāšanās spēkā, ņemot vērā sabiedrības intereses un publisko resursu ieguldījumu līguma finansēšanai.
Tāpat secināts, ka strīdu izskatīšana arbitrāžā vai tiesvedībā nav Latvijas valsts interesēs. Sanāksmē SM un Ministru kabinetu aicināts veikt pasākumus, kas garantētu valsts pasūtījumu pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu visā projekta īstenošanas laikā, tajā skaitā pietiekamu finansējumu ar pasažieru pārvadājumiem saistītās dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai.
CAF uz darbības izvēršanu Latvijā skatoties pragmatiski, no biznesa viedokļa. CAF izvēlas pamatražošanas vietu Latvijā, jo šeit ir kvalificēts darbaspēks, labi investīciju nosacījumi, turklāt ražošana notiek ES valstī, kur ir liels eksporta potenciāls, skaidroja Menģelsone.
Svarīgi esot līdz 2.oktobrim vienoties, lai Latvija nezaudētu CAF pienesumu tehnoloģiju jomā.
Latvijas Brīvo Arodbiedrību Savienības (LBAS) priekšsēdētāja vietnieks Egils Baldzēns savukārt uzsvēra, ka pats sliktākais scenārijs būtu, ja abas puses pretenzijas viena otrai izvirzītu un jautājumus sāktu iztirzāt starptautiskajās institūcijās.
Kā ziņots, CAF šodien paziņoja, ka nav gatavs slēgt jaunu vilcienu iepirkuma līgumu, kā to piedāvā Latvijas puse, bet gan veikt nepieciešamos grozījumus jau 2.aprīlī parakstītajā līgumā.
Kā Saeimas Tautsaimniecības, agrārās vides un reģionālās politikas komisijas sēdē atzina CAF pārstāvji, viņi ir gatavi diskutēt par konkrētu līguma punktu grozījumiem, taču Latvijas puse piedāvājusi vispirms parakstīt jauno līgumu un tad diskutēt. CAF neesot saņēmis konkrētus piedāvājumus grozīt konkrētus punktus, un nopietnas diskusijas par šo tēmu neesot bijušas.
Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem ir jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.
CAF un PV par parakstītā jauno vilcienu iepirkuma līguma grozījumiem jāvienojas līdz"Lai gan līguma konfidencialitātes dēļ nevaram spriest par tā juridiskajām niansēm, šodien bija svarīgi sanākt kopā uz nopietnu diskusiju. Tāpat ļoti svarīgs nosacījums jaunu vilcienu ražošanā ir saglabāt Eiropas Savienības finansējumu pilnā apmērā," uzsvēra Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis.
"Šī projekta izpilde jānodrošina, lai Eiropas Savienības finansējums tiktu Latvijas industrijas attīstībai, jo šodien runājam ne tikai par iepirkumu, bet arī par investīciju, tehnoloģiju un zināšanu iespējām mūsu valstī," sacīja deputāts Ivars Zariņš (SC), kurš atbildīgajām pusēm arī jautāja, vai tās ir gatavas vienoties par risinājumu. Arī deputāts Klāvs Olšteins izteica cerību, ka abu pušu sarunas būs veiksmīgas, jo to rezultāts mūsu valstij ir ļoti svarīgs.
Tāpat deputāti interesējās par vilcienu ražošanas kapacitāti Latvijā, kā arī par iespējām iepazīties ar pašreizējo līgumu.
Informējot par vilcienu iepirkuma līguma līdzšinējo īstenošanas gaitu un spēkā stāšanās termiņu, Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss sacīja, ka ministrija ir ieinteresēta rast risinājumu, tāpēc aicināja PV un CAF nekavējoties panākt kopīgu risinājumu, lai iepirkums tiktu veiksmīgi pabeigts. Pašlaik līgums ir komercnoslēpums, bet tūlīt pēc tā parakstīšanas ar līgumu varēs iepazīties. Deputāti patlaban ar līgumu var iepazīties likumā noteiktajā kārtībā, norādīja A.Matīss.
Sarunas gaitā PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis un CAF pārstāvis Hesus Esnaola Altuna (Jesus Esnaola Altuna) bija vienisprātis, ka sarunas ir jāturpina un jāpanāk vienošanās par vilcienu iepirkuma līguma īstenošanu.
Savukārt Tirdzniecības un rūpniecības kameras priekšsēdētājs Jānis Endziņš uzsvēra, ka vilcieni būtu jāražo Latvijā, jo tas dotu lielu ieguldījumu valsts transporta nozarei.
Kā Saeimas Tautsaimniecības, agrārās vides un reģionālās politikas komisijas sēdē trešdien atzina CAF pārstāvji, viņi ir gatavi diskutēt par konkrētu līguma punktu grozījumiem, taču Latvijas puse piedāvājusi vispirms parakstīt jauno līgumu un tad diskutēt. CAF neesot saņēmis konkrētus piedāvājumus grozīt konkrētus punktus, un nopietnas diskusijas par šo tēmu neesot bijušas.
AS "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis norādīja, ka viņam nav tādas sajūtas, ka diskusijas nav notikušas, un nosauca virkni datumu, kad puses tikušās. Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss pēc CAF puses paziņojumiem norādīja, ka abām pusēm ir jāsēžas pie sarunu galda un par neskaidrajiem jautājumiem jādiskutē. Viņš norādīja, ka ir pieci grozāmie punkti, kurus konfidencialitātes noteikumu dēļ nevar publiskot.